onsdag 20 februari 2013

Denna färgsprakande drake sprutar inte eld . . . .


inte ens en eld i gommen blir det, den är faktiskt en väldigt mesig smakfattig drakfrukt.

Namnet Pitahaya är en sorts kaktusfrukt. Till skillnad från kaktusfikonet har den inga taggar.



 
Det finns både gul och röd pitahaya, men de smakar likadant fast den röda ser då roligare ut.
Fruktköttet är vitt med svarta kärnor i och konsistensen påminner om kiwi.

















Jag har försökt att göra drakfrukten lite skrämmande med foto-trick,men inte ens det                        lyckas draken se farlig ut.
Tänkte att den skulle hasa sig ut ur sin grotta och se allmänt skräckinjagande ut.






Blommorna på pitahayans kaktus blommar bara på natten, och bara två nätter i månaden
då pollineringen måste ske.



Bilderna är tagna på google, där fanns många fantastiska bilder. Se dem.

















Det hade varit spännande att få vara med och skörda dessa vackra drakfrukter.
















Det är en super vacker annorlunda blomma och frukt.




Ja fruktköttet ser verkligen mycket exotiskt och läckert ut.





Första gången jag blev "bekant" med en drakfrukt var i Kina år 2001. Där fanns mycket exotiska
frukter och grönskaer som då inte fanns att köpa i Sverige, eller i mindre samhällen.






Så mycket exotiska frukter som finns i Sverige har vi nog aldrig haft innan. Transport-sträckorna har blivit mycket kortare, tack vare flyget och bättre förvarings metoder.




Pitahaya använder jag i sallader och desserter, inte enbart för som jag nämnt känns den fattig i smaken. Men så har vi väl olika "smaklökar" som tur är, vi äter och gör som vi vill.
Detta var bara min åsikt om drakfrukten.
Se mer av den vackra "draken" på google, där finns många fina bilder m.m.


Må fint alla/ Eva

















6 kommentarer:

  1. vilken häftig frukt och blomma
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  2. vilken häftig frukt.. har nog sett i den i affärn men aldrig testat..Garnblomman så till den måste du köpa en såndär blommasnurra.. jag hade ju köpt min i handarbetsaffärn..men finns säkert på andra bra ställen oxå..o då står det hur du skall göra..snurra runt o fäst bra så de inte går opp igen.

    SvaraRadera
  3. Vilken spännande frukt,har aldrig hört talas om den men det är en fin färg på den.Skall prova den om jag ramlar över någon. I affärerna hos oss så är väl ananas det mest exotiska man kan hitta :-)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Riktigt häftiga frukter och blommor! Måste nog prova vid tillfälle... tror aldrig jag sett dem i "min" affär i Skärblacka...
    Vånga (mitt Vånga) ligger i norra Östergötland - vi bor ca 4 km från byn - närmaste granne är Granmyra gård. 2½ mil till Finspång, 3 mil till Norrköping och 3½ mil till Linköping - väldigt centralt och bra :)
    Ryggen är lite bättre idag och det är såå skönt :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vilken läcker sak! Har nog inte sett den ens eller ens hört talas om den. Jag är nog för enkelspåring när jag gör sallad..haha! Vacker är den i alla fall och en dag kanske jag vågar prova..*ler*
    Kram och ha en härlig helg!!

    SvaraRadera
  6. Hej Eva,

    Tittar in för att önska dig en trevlig helg och för att meddela att någon sol har vi inte, den lyser med sin frånvaro. Jag slutade titta på väderprognoser samma dag som Pohlman gick i pension och sedan han gjorde det så finns det inte en väderprognos som stämmer :-)
    Kram och ha en fin helg
    Susanne

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.