måndag 3 juni 2013

Juni är här med lust och fägring stor . . . .


och den bästa sommar-solen. Jag (vi) har haft en helt perfekt underbar dag.
Jag har bara fångat dagen med att tala med växterna, vattnat lite här och där men
med andra ord mestadels varit lat och ledig.

Det gamla äppelträdet har precis blommat över det är minst 60 år gammalt.


Vackrast är 'tryn' när man kommer nära, tycker jag.


























Jordgubbsplantorna har väldigt många blommor i år, fortsätter vädret så här
så blir det gott om "gubbar" i år. Nu har vi täckt över med nät, för kåltrasten gillar 'gubbar'.
så räddas det som räddas kan.


Jag gillar min Karagan men hade helst viljat ha en 'häng', de gula blommorna
är så söta.



























Så var det fika-dags och den är jätte viktig för Rolf men inte så värst för mig.
Han går omkring med en mugg hela dagen ändå, men fika är ett annat avbrott
då får man sitta ner, säger han.
Så när jag kom ut med en liten bricka och två stora muggar blev han häpen.
Ska du dricka kaffe i den jätte muggen sa han. Javisst och bakat snabbt
har jag också gjort,
1 st ballerina, 2 salta kex och 2 st  'After Eight',  det var väldigt ansträngande,  *fniss* 

Men här var det alldeles för hett att sitta på eftm. Men lite sol vill man gärna ha
så jag tog brickan till en annan plats.


























Här skulle vi kunna sitta och gunga och mysa, men nej sa Rolf, man kan inte
fika och gunga samtidigt,sedan är det också för hett här nu.
Jaha en annan plats då.


Inne på altanen för hett,  ute på däck  'dansbanan' också för hett,
stundtals ingen vind-pust alls
Men inte ska man klaga en sådan underbar dag, nej det gör vi icke.


Då får det bli på den "gamla hederliga platsen' under vår gamla lönn,
här finns det gott om skugga.
När jag nu ser detta på bild ser jag med andra ögon, att vi bor gott på landet.
Färgerna är också som Svenska flaggan och den ska vi hissa snart den 6 juni.


























I år blommar klematisen ovanligt tidigt, de växer som om de ska skynda ikapp tiden.
Jag tycker att knopparna är bedårande söta, då är de mörkt vinröda och övergår till mörk lila.

























Från knopp till över-blommat tog det två veckor, så det gällde att njuta skyndsamt.


























Det var meningen att jag skulle klippa ner den här klematisen efter vintern,
men ett, tu, tre, innan jag visste hur hade den bara utvecklat sig på höjden,
då var det synd att störa växtligheten.


Min dotter Maria har alltid  'tummis' med klematis växterna, jag har alltid
undrat hur hon kan få dem att blomma så rikligt.
Så tack för goda råd, det lyckades i år.


























Kvällen kom, det blev svalare och flera sköna vind pustar, vi satte oss i  'pensionärsgungan'
och filosoferade om dagens göromål. Fast vi inget gjort, blev det alltid
något ändå, hi hi hi,   vem kan låta bli.




Men i morgon ska vi sticka hemifrån, då bär det av till kära Jennie och
lill-killen Leonard.
Ska bli kul att få gosa med den lille, längtar sååå.

Njut och må väl/ Eva












9 kommentarer:

  1. vad underbart ni har det där ute på bonnalandet
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  2. Oj, vilka tjusiga bilder...och vad vackert du har i trädgården. Många olika rum med olika förutsättningar gillar jag..*ler Lite komiskt när jag bläddrade mellan bilderna o fastnade på kakfatet..och samtidigt hör jag från tv-reklamen..-ingen fika utan ballerina..haha! Såå rätt!!
    Skönt att ni har så många olika sittplatser..för ibland orkar man bara inte med solen..Här har clematis kommit upp helvmetern..så det är lååångt kvar..men peppar, peppar. Kul att se sommar hos dig..medan det ännu är vår här..*ler*
    Kraaam och ha en riktigt fin flaggdag och även helg!!

    SvaraRadera
  3. Så fint du gjort. Jag gillar inte hängkaragan men den du hade tycker jag var fin.
    Pussa Leo från momo./Knatten

    SvaraRadera
  4. Tack för underbara bilder. Rådet du fick ang. klematis, skulle jag också vilja ha. Så många "fikaplatser har inte vi, Antingen stekhett på altanen, eller blåst vid köksaltanen Men de är klart några träd har vi också, om jag bara "gitter" sätta fram stolar. Skall ut och ta ena långrabatten, ett litet rör, ner i gräsmattan och sen kan hon ju springa ganska långt med kopplet. Vågar inte ha henne lös, så nära den stora Riksv. För övrigt går livet framåt för oss, om än sakteligt, man vänjer sig så småningom. Nästa vecka skall vi först på studenfest hos ett barnbarn, 2 dagar senare kalas hos et annat barnbarn.
    Kram till er båda

    SvaraRadera
  5. P.s det handlade om Daddis som skall springa runt det lilla röret !!! Så kan det bli när man inte kollar det man skrivit, utan bara trycker på fel knapp.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Ser helt underbart ut hos dig... vilka fantastiska klematis du har! Skönt när man kan välja var man vill sitta - sol eller skugga... så mysigt att gunga i en hammock :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Härliga bildet :) Klart man ska fika....och gunga, givetvis kan man göra både och...eller är det bara .. ....... som kan detta :)
    Ha det gott i solen
    Susann

    SvaraRadera
  8. Snart få vi väl komma och gunga i hammocken, tror Leo skulle gilla den mkt :)

    SvaraRadera
  9. Vad många sittplatser ute ni har!? Och ändå ingen som ligger i skugga. Det säger nog en hel del om oss svenskar, när vi äntligen har sommar så vill man ju inte sitta i mörker och kura. Nej, då "pinar" man sig hellre i solen!
    Vi som inte fikar får nöja oss med ett glas kall saft, eller ett glas kallt rosévin - vilket det blev idag när vi hade lunchgäster. Fast gubbarna tyckte det var godare med öl (nått som jag inte gillar alls).
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.