tisdag 10 september 2013

Jag vill ha en hund . . . .

någon gång,  men vilken ska jag välja. Det finns ju hundratals raser.
Stora hundar, små hundar, höga-smala-korta-tjocka-långa och mini-hundar.
Papillon och Chihuahua kallar jag för "fick-hundar",  *fniss*

( Mammi Eken ) blogg, hon har en liten mini 'fick-hund'. Vilken ras är Elvis ?

Alla är fina tycker jag,  men vilken hund ras passar mig.
Vilken hund vill vara hos mig.
Jag vill krama pussa och gosa mycket, orkar hundar med för mycket kärlek ?

På marknaden i lördags visade Brukshundsklubben upp sina hundar för allmänheten.

För det var även Hundens dag denna dag.

Här blev jag väldigt länge och pratade med ägarna och hundarna. Men givetvis hade jag inget block att skriva på och minnet är kort.
 
 
  
 
En trevlig liten hund med sin unga matte,  sedan en hund med häftig päls och snälla ögon.              
Man skulle kunna tro att någon tagit en färgburk och blandat lite och kletat in i pälsen, hi hi hi.      
 
 

Här springer min granne Alexsandra med sin hund, den var riktigt duktig på sina uppgifter.                
Jag förstår att hon tränar sin hund mycket.         
 
 
 
 
Den lille smale svarte vovven var en jätte 'kul-typ', han sprang så fort genom alla hinder så man hann knappt med att se vart han tog vägen. Alla tjöt av skratt och glädje för denne snabbe lille busige vovven. Han gav verkligen 'järnet' för sin uppgift. Kan den rasen heta Dvärgpinscher ?!   
 
Den andra bilden,  kan hunden vare en Nova Scotia duck tolling ?
Har sökt på nätet att identifiera en del hund raser.
 
 
 

Dessa vovvar hade det trevligt ihop, hade en hel del att prata om. De satt ofta med ansiktena intill  varann och diskuterade lågmält (skällde inte), det såg kul ut.
 
 
 
 
Denna rasen behöver mycket motion, en ingärdad stor tomt så att de även kan röra sig fritt.
Huvud och ansikte var gulligt men kroppen lite för 'tanig' i min smak. Sen var de lite rädda för folk,
de har inte hunnit bli sociala ännu. När jag gav dem en smekning på ryggen, ryckte de till.
Men till sist gick det riktigt bra, jag fick även en liten puss av dem.
Givetvis frågade jag matte om lov innan.
 
Kunde rasen heta Grey hound ? 
 
Som en goe 'nalle-björn' är denna killen. 
 
 
 
En trevlig herre på åtta år, lugn och fin. Det är solen och skuggorna som får hans
päls att se två-färgad ut. 
 
 
 
Hunden här är helt koncentrerad  på sin agility-tävling.
 Pudeln väntar på sin tur, han vet vad som gäller nu.
 
 
 
Den här vovven var en rolig rackare, den blev min favorit. Han kom fram till mig flera gånger skrattade och frågade om jag tyckte han var fin.
Men jag minns ej vad rasen heter, men det kvittar gullig är den.
 
 
Den hade ett charmigt sätt och var antingen nybörjare i agility eller bara lite lat och vimsig just den dagen, *fniss* 
 
 
 
 
>Jasså ska jag springa här mellan stolparna, varför dädå ?! Nä jag ta det lugnt, jag har ingen brådska
så var hunden kropp-språk. 
 
 
 
 
Bilden är tagen ur Värnamo Nyheter, några av deltagarna och de som 'höll i agility' uppvisningarna.
Hoppas att det blir mer nästa år.
 
 
Denna vovven är också en ras som jag gillar. Det måste väl vara en Jack russell,
Den rasen har min kompis Rosa haft flera av,  i många år. 
 
                             
 
 
 
En gullig hund på besök hos oss förra året, Santos heter han   
Sen finns det en Santos (Podengo) på Gotland som tillhör Susie på Stjärnarve. 
 
 
Dessa Pudel grabbar gillar jag också, gärna en hund för mig med hängande öron, varför vet jag ej.
Här på besök hos bloggvän Monica i Pepparbacken.   
 
 
 
Marknadsdagen i lördags blev en lyckad dag för arrangörerna,  även för mig och säker många fler.  
Mycket kunde också bero på att solen sken från en klar blå himmel.    
 

 
 
 Många intressanta aktiviteter för vuxna och barn, större än på mycket länge.
 Se och höra             
Drum & Drill Corps underhålla gillar jag, rytm och trummor är tummen upp.             
                       Sen var vi ett gäng och svirade på kvällen.                             
 Mer kommer från denna dag.  
Må väl/ Eva.    
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

4 kommentarer:

  1. Ja du, det där med att välja hundras är inte lätt. Fast vi har alltid haft några krav; För det första inte för stora. Det är ju så att ibland måste man bära dom, t.ex. efter veterinärbesök när dom varit nedsövda eller dom har gjort illa sig ute och då ska man inte behöva vara två. Dessutom skrämmer små hundar inte hundrädda på samma sätt som stora.
    Ingen "pälshund", i början låter det ju kul att man hela tiden måste borsta och kamma - men det blir väldigt jobbigt i längden.
    Inte med hängande öron - dom får lätt öroninfektioner.
    Och sen måste dom se ut som hundar, alltså inte vara för "överavlade".
    Gillar man att ta långa prommisar så måste man ju ha en ras som klarar av det också. Gillar man att ligga i soffan så gillar väl kanske alla raser det, men det finns raser - vallhundar t.ex. - som inte bara vill ha normal motion utan också möjlighet att utföra någon typ av jobb. Dom gillar inte alls att var inaktiva.....
    Vi har haft strävhårig tax (jakthund som inte fick jaga), Lancashire Heeler (nötkreatursvallare och gårdshund som inte fick valla) och nu Podengo Portoguese (kaninjaktshund som inte får jaga rabbisar) men det har fungerat alldeles utmärkt tack vare deras individuella sätt.
    Brasse var helt otroligt snäll och ovanligt lydig för att vara tax, Penny var en liten kelig tuffing som nog var smartast och mest läraktig och nu har vi alltså Santos som är helt underbar. Social och glad och lydig TROTS att vi inte haft honom och lärt honom något som valp.
    Så lycka till med ditt alldeles personliga val!

    SvaraRadera
  2. Åh... så trevligt det ser ut! Jag vill också ha en hund! Det finns såå många olika fina och trevliga raser, så det är inte lätt att välja minsann :) De två skygga högbenta är en ras som heter Saluki... den lite ointresserade brun/ vita med upprättstående öron är en Welsh corgi cardigan... så långt sträcker sig mina hundkunskaper just nu :)
    En jättetrevlig ras, som inte är så vanlig, men faktiskt en stor hund i litet format är Lancashire heeler... min sista(?) hund eller senaste... han blev 17 år och var inte sjuk en enda gång före sin 15-årsdag. Saknar honom mycket...
    Hoppas du hittar en hund som passar dig - jag får väl fortsätta drömma... jag har ju i alla fall katten Sixten :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. att skaffa hund är inget jag fundera på
    har ju Kuling till låns varje dag och det är jätte kul
    men men det kommer en dag då han inte finns längre
    och då har Ulle och jag bestämt att det blir ingen ny hund
    på ett par år
    även om det är roligt,trevligt,kul och ett jätte fint sällskap så är man bunden för inte alltid som hunden kan följa med fast Kuling är ju väldigt berest har ju varit med till Danmark,Norge och Holland
    Jobbar man som Ulle och det gör ju de flesta och dessutom vill utöva nån sport eller har nått annat intresse då blir det mycket ensamtid för hunden,(tur att hon har mamma som passar Kuling då)
    men om jag förstod din kommentar hos mej rätt så är du hemma och pensionär nu och då har man ju gott om tid för en liten byracka
    ha det så bra
    maggan
    Ps:
    Kuling som är så snäll gillar inte pussar och kramar
    men att bli kliad på magen älskar han

    SvaraRadera
  4. Ja, det där med att välja ras är inte det lättaste. Det gäller att hitta en hund som passar en själv, till sättet och inte bara till utseendet. Det finns ju så många olika raser att välja emellan! Lite mindre hundar som alltid har tilltalat mig är West Highland White terrier, vet inte varför egentligen men de verkar pigga och alerta och robusta trots litenheten. Och så Clumber Spaniel - så läckra! Men som sagt, det finns ju så många! Det märker man ju inte minst på en hundutställning!
    ha det gott och läs nu på om alla raser!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.