fredag 13 juni 2014

En dagsutflykt till Göteborgs skärgård . . . .


blev det i tisdags den 10 juni, med strålande väder och mer därtill.




Tyvärr så kunde jag inte så mycket om skärgården där, men efter den dagen vet jag mer.
Den är uppdelad i Norra och södra skärgården förstås, men att det fanns
så många bebodda öar där,  hade jag ingen aning.



En bra karta som visar öarna och dess namn, ett namn kände jag igen från 'Mia på Grötö'.





















Smidigt och lätt körde bussarna på vägfärjan.



En bild genom bussfönstret blir ju inte bra, men själva motivet är vackert
med alla dessa 'jollar' som är ute i viken med vind i segel.


 

Det är ju vackert att bo här på sommaren, men hur är det på vintern kan man undra.
Men som allting annat, är det väl en vane sak.                                                                                 
 

Här brukar bara de stora grabbarna sitta, de som kanske är medlemmar i den stora ljugarklubben.
Ha ha ha, tänk vad roligt de har när den ene ska vara värre en den andre.




Så var vi inne på det gamla fiket så klart, där det fanns en massa smaskens.
Åkes Hönöbröd är också väldans gott och populärt. Vi äter det då och då,
men köpte inget här, hade ingen lust att stå och trängas i en kö i nästan 30 graders värme.








 Stopp stanna hit in måste jag bestämt !
  


 Vem i hela friden kan låta bli att gå in i en blomster butik.







Självklart fanns här mer än bara blommor. Jag trodde att dessa dillpioner av oäkta.
Sen fick jag se att de stod i vatten och att de var äkta.  De är helt ljuvliga dessa pioner.


 Massor av spännande inrednings 'pyngel', men även dyrt förstås.
























I samma butik fanns det även ett 'fik', alltså man kunder förtära något ätbart
i både lättlunch och bakverk.
Detta koncept har blivit rätt vanligt nu, vi har det även i vårt samhälle.


Se på dessa fantastiska underbara rosor, visst vill man bara få ta alla rosorna
och 'burra ner' näsan där för alltid.




Nu har jag sett att man använder daggkåpans blommor till att dekorera blombuketter.
Även den rosa brudslöjan är mycket vacker. Vilken lycka för dem som jobbar
med blommor.



Det var mycket svårt att ta sig ut från denna lilla stuga, som bjöd på olika slags
ögongodis m.m. För att vara i Göteborgs skärgård borde jag visa mer hav,
kobbar och skär.
Men tyvärr så fastnade jag här.




Dagen var toppen med strålande sol och mycket värme, när vi klev av bussen
hemma vid 19-tiden visade mätaren på + 32 gr, pust inte dåligt, årets varmaste dag.
Men nu får vi svalare och regn, variation behövs.

Må så gott/ Eva









11 kommentarer:

  1. Sådana där charmiga butiker hittar man överallt nu. Fiffigt värre att ha fik intill. Då orkar man ta en "handlerunda" efter fikat också. Kram

    SvaraRadera
  2. Förstår att du hade en bra resa!
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig tur - det finns inget så mysigt som havet. Men idag hoppas jag få se er här snart!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  4. Härligt! Göteborgs skärgård är underbart vacker. Har tillbringat många somrar på Öckerö o Hönö, då mina föräldrar hade släkt och vänner där. Underbara bilder, som väcker barndomsminnen o längtan till havet!!!!
    Ha det gott!
    Lena

    SvaraRadera
  5. Öckerö.. Lixom runt hörnet... Men har man tid så har man. Jag blir oxå sugen på att åka iväg när jag har lust men jag blir väl oxå pensionär nångång. /Knatten

    SvaraRadera
  6. SÅ trevligt ni har det med alla era utflykter ni gör. Och så delar du med dig av resan på din blogg så även vi får se lite.
    Trevlig Helg!
    Kram från Anne-Lie

    SvaraRadera
  7. Ja vilka dagar vi haft, fast vi får ju inte klaga på värmen! Så härligt med svalkande havsvindar en sådan dag!
    Perfekt utflyktsväder! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig dag ni hade! Och så har jag hört rykten att ni är på Gotland nu ;) Hur länge blir ni här? Har ni lust och tid så får ni gärna kika in här till mig också.. ;)
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig tripp du gjorde! ....och det gör ingenting alls att det inte var en massa kobbar och skär....(de kanske kommer en annan gång?)....dina bilder i butiken räcker långt nog...snacka om att fastna...det hade jag också gjort....

    SvaraRadera
  10. Japp. Dom öarna kan jag allt lite om. Jag har bott i den norra delen, på Bohus Björkö och även fast jag är född här (Lysekil) så var min pappa i tjänst i Öckerö kommun när jag föddes så det står fortfarande i mitt pass! Så där har jag varit en del i mitt liv - vacker övärld och många flyttar ut fortfarande har jag förstått!
    Fina bilder du fick och vilken affär och vilket kafé!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  11. Vilken härlig tripp, Göteborgs skärgård har så mycket vackert att erbjuda. ha en fortsatt fin vecka. Kram åse

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.