söndag 8 januari 2017

Årskrönika 2016 . . . .

ska bli spännande med en återblick för mig,
nog vet jag att det gångna året var ett bra år och många händelser som vanligt.
<<<
Men hur var det, hur började  JANUARI  ?
Vi var hundvakt åt mopsen Svea i flera dagar och över nyårshelgen.
Barnbarn Annie kom på besök så klart.
Det var så trevligt och kul med Svea och Sixten, han brydde sig inte direkt,
de bara tittade på varann.
Men de hade vars ett rum att sova i. Jag och Sixten och Rolf med Svea,
annars hade det inte gått.
<<<




Snöoväder började och höll på i tre dagar 8 - 9 - 10 januari,
då fick man lite jobb.
Man fick ta det varligt så man inte 'knäcker' sig, annars är det väl okej att skotta snö.
<<<
Hela 'världen' blev plötsligt vit, ren och vacker,
i två veckor var det kallt med en del dagar minus 20 gr
men tyvärr varade det inte så länge.
När snön väl ligger på backen kan den få göra det en längre tid,
många barn får plötsligt lite annat att tänka på.
Där bänken står har vi nu en 'rosen-pergola', den gjordes klar i våras.
<<<
När solen strålar från en klarblå vinterhimmel
då gnistrar snön som tusen stjärnor
och allt blir så vackert.
<<<
Sen blev det barnbarnsbarn besök i Norrahammar,
just den dagen vi åkte upp dit var vägarna fina och inte så mycket snö.
<<<
Samtidigt blev det födelsedagskaffe när Cristian (pappan till barnen) fyllde år.
<<<






















I slutet på januari fick vi Göteborgs gäster, här är bröderna Valdemar 7 och Nils 12 år.
Samma dag blev vi bjudna på Emelies 7 års kalas.
Efter julhelgen har jag haft 7 personer att gratulera.
Det är kul att gratulera och träffa folk,
men jag är ingen tårta-tant.
<<<
FEBRUARI  månad kommer med vår i luften, snön har nästan försvunnit,
och Rolf börjar klippa lönnen och andra träd.
Dagarna har äntligen blivit ljusare och kvällshimlen ger mera sol,
jag hoppar högt av glädje.
<<<
Alla hjärtans dag den 14 feb. Valentin-dagen, Ystävänpäivä, ger vi varann uppskattning
med kärlek och blommor.
På den dagen köper vi svenskar 4 miljoner rosor.
Jag fick tulpaner - älskar dem på våren.
<<<











Varsågod kära katten Sixten (som nu inte finns bland oss mera)
han och husse älskar räkor, det blev räkmacka titt som tätt i vårt hus förstås.
och sitta fint vid bordet på en egen pall ska man visst göra fast man är en katt.
<<<
Sixten gillade att se på tv, då skulle det helst vara fotboll, ja det är sant.
Men ibland var det okej att glo på andra katter.
<<<
I februari kommer 'Fettisdagen' = fastlagsbullar = semlor = bullar med mandelmassa och grädde
är en typiskt svenskt tradition.
Det äts 5 miljoner semlor på bara 'Fettisdagen' i Sverige.
Jag bidrar med en.
<<<
















Rolfs födelsedags tulpaner den 25 feb. sedan Ofelias dopdag den 27 feb.
Lilla dockan i gammel-morfars trygga famn. 
<<<
Vad är väl bäst om inte i pappa Cristians famn.
<<<
Skottdagen kom det året och Alexander fyllde 12 år.
Kaffe - tårta - kalas avslutar Februari månad.
Jag grattade 2 barnbarn den 15 feb, Jennie 27 år och Vendela 17 år.
5 gratulanter i feb. Sammanlagt 12 st på 2 mån.
Jag går från kalas till kalas och det kommer fler hela tiden, hi hi hi . . .
Fortsättning kommer, en paus behövs.
Hej hej/ Eva









15 kommentarer:

  1. Det var mycket kalasande för dig. Låter mysigt. Kram

    SvaraRadera
  2. Å vad ni festar loss med en massa kalas, visst är det kul med kalas då det verkligen blir av att man träffas.
    Blir det ingen ny katt?? Jag har totalt missat att Sixten inte finns längre.
    Må väl! Kram

    SvaraRadera
  3. Oj, tänk vad mycket som händer på ett par månader! Många fina bilder!
    Önskar dig en fin start på den här januariveckan!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Men AAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHH vad jag blir sugen på semlor nu. Dreeeeeeeglar.
    Ha det fint, hälsa Småland.
    Kram/Annelie

    SvaraRadera
  5. Det var ett riktigt fint år du haft. Jag hoppas att detta år blir lika bra och fyllt med roliga saker och händelser. Hoppas också att ni alla får vara friska och glada så ni orkar ånga på genom det nya året.

    Läste i tidigare inlägg om ilskan och nedstämdheten över vad som händer i världen. Ja man blir beklämd och hjärtat går nästan sönder när man ser alla dessa barn. Det är hemskt.

    SvaraRadera
  6. En härlig början på förra året med massor av kalas ... härliga minnesbilder! Lilla Ofelia är "söt som socker" ... som en liten prinsessa :)
    Fina bilder på Sixten också ... förstår att du saknar honom.
    Ser fram emot fortsättningen!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Tack för tillbakablicken, alltid intressant att titta tillbaka, tänk så fort man glömmer.
    Jag beundrar alla som orkar göra en tillbakablick på sin blogg.
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Oh, you have the same event.
    Nice are family gatherings.
    Beautiful photos. I watched them with great joy.
    Kisses:)

    SvaraRadera
  9. Men så roligt initiativ med en egen årskrönika! Den tanken har inte slagit mig, men å andra sidan, det händer just inte så mycket hos mig, dagarna ser rätt lika ut, inga resor inga stolligheter, mest bara vädret som förändras. Dock gillar jag tillbakablicken jag får i min blogg, där jag varje dag kan kolla vad jag skrev för prick ett år sen, två år sen, ja ända upp till för 8 år sedan nu! Första året som bloggare är puts väck, för då hade jag inte egen domän o när jag bytte så försvann tidigare data... Kan konstatera att barn, räkor och blommor får stort utrymme hos dig, inte helt oväntat. Ser fram emot fortsättningen. Kram från pörtet

    SvaraRadera
  10. Hej på dig!
    Oj vad mycket kalasande du har hos dig.
    Jo, det är så att vi nu har flyttat upp till Jämtland. Vi bor ca 1 1/2 mil från Östersund och nu har vi bara 2 mil till vår stuga i stället för 82. Blogga ska jag försöka göra framöver. Det är ju lite som ett nytt liv vi startat. Flyttat från ett slaskigt Västkusten till riktig vinter.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  11. Har nästan glömt att det var så mycket snö i fjol och hur vackert det är. Familjen växer och jag förstår att ni har fullt upp. Kan alltså inte fatta att ni har barnbarnsbarn! Lilla söta Ofelia!
    Ha det nu så gott och ta det försiktigt i ovädret
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  12. Det verkar som om du hade en riktigt fin start på förra året. Och vilka vackra semlor! Har nog aldrig sett så fina.

    Hoppas att allt är bra med dig i dag.

    Solsken
    Linda

    SvaraRadera
  13. Efter att gått igenom allt som hände er i början på 2016 förstår jag att du behövde en paus. själv ska jag också ta en paus och sätta mig framför TV´n ett tag (skärm som skärm). Jag har MASSOR av matlagningsprogram att se klart och Rolle år på vårdcentralens gymnastik för att kollas upp, så då gäller det att passa på. Han hatar dessa program..... Han tycker jag får så konstiga idéer! *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  14. Fin sammanfattning av 2016 du har påbörjat. Jag tycker att bilden där Sixten sitter på egen pall och äter räkor - ja är man katt ska man ha det bästa! Våran Busan är lite lik honom i teckningen Sixten är lite mer vit i ansiktet. Kan tro att du saknar honom. Nu önskar jag dig en fin vecka! Kram (och tänk i Norrahammar bor en utav mina kusiner)

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.