söndag 25 juni 2017

Midsommar med Ludde . . . .

blev i hemmets lugna vrå,
ingen av oss ville dansa kring midsommarstången,
men man kan ha lika mysigt och kul ändå.
Vi skulle resa bort men vi hade ingen lust, jag var trött, hur man nu kan vara det som pensionär.
Så här blev första bilden på Ludde
med sin midsommarkrans.
<<<
Det fanns absolut ingen möjlighet att få honom sitta still med en krans på huvudet.
Nej inte ens en enda sekund, men ett tappert försök gjorde jag
och så blev de tre första bilderna de bästa, hi hi . . .
<<<
Rolf försökte hålla och stilla honom, men icke hjälpte det.
Ludde blänger ilsket på mig och undrar säkert vad det är för dumheter
 jag försöker mig på.
Men snälla Ludde bara ett enda litet foto . . . .
Grrrr . . . morrrr . . . 
Usch - tvi - fy - blää . . . .
Ludde ruskar på huvudet så blommorna lossnar och flyger åt olika håll.
Det här är minsann inget för en kille . . . .
<<<
Jag vill se normal ut, ungefär så här, 
lite sliten och smutsig med snorig nos m.m.
<<<
Vi kan väl fira midsommar utan krans på huvudet,
med bara plockade blommor från våran äng; sa Ludde.
<<<




Nog blev det en fin midsommarafton och midsommardag trots allt.
Några gäster gjorde en snabbvisit och då fick de jordgubbsbakelser.
Våra egna jordgubbar var tyvärr inte riktigt mogna än.
<<<
Matte är hopplös, hon ska alltid pilla på min päls,
hon har försökt klippa mig flera gånger men jag vill ha min päls ifred.
Då tog hon ett gummiband och 'satte upp håret' på hjässan.
Hon sa att det är modernt nu med att killar har en 'tofs' i håret,
eller en knut i nacken, barnsligheter tycker jag.
<<<
En dag hjälpte jag matte med att städa, hon sa att jag skulle försvinna,
att jag stjälpte i stället för hjälpte.
Hon var arg det såg jag, men när jag gav henne mitt allra sötaste leende,
då fick jag en puss och hon sa att hon älskade mig,
trots allt, hi hi . . .
<<<
Jag blir trött fort och då tar jag mig en tupplur precis där jag är,
här har jag tuggat på hennes bästa och äldsta skor.
Kanske dags för henne att skaffa andra för dessa är väldigt tugg vänliga . . . .
<<<
För några dagar sedan var vi barnvakt då var Ofelia hos oss,
dagen var strålande fin så vi åkte till en sjö i närheten.
Där fanns några familjer och barn som badade,
men inte vi.
<<<
Ludde tyckte det var spännande att gå på bryggorna och titta.
<<<
 Självklart ville Ofelia göra detsamma som Ludde.
<<<


 Men bäst var det hemma i trädgården och att få lukta och titta på blommorna.
Ofelia tycker också om röda blommor som jag.
<<<
 Jag gillar när den vinröda vädden blandar sig med de andra perennerna.
<<<
Grekisk Vädd - Knautia Macedonica,
i bakgrunden ser man schersmin busken som börjat blomma nu.
<<<

Midnattssolen på berget satt,
blodröd till att skåda;
det var ej dag, det var ej natt,
det vägde mellan båda.

E. Tegner


God natt önskar nattugglan Eva
















15 kommentarer:

  1. Go´morron Eva!
    Haha ... skrattade gott åt dina försök att få Ludde att sitta stilla med blomsterkrans på huvudet! Många härliga bilder från trädgården och er midsommar ... och så härligt det verkar där vid sjön!
    Tack snälla för bilderna på Ludde ... äntligen! Han är såå söt!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Så många härliga bilder! Att ha en liten hjälpreda i Ludde det är härligt, fast jag förstår att det kan vara liiite besvärligt att ha blomsterkrans... God fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
  3. Åh, vilket litet charmtroll! Förstår att ni har fullt upp med allt bus och mys! Härliga bilder!
    Här har vi också firat en lugn midsommar hemmavid. Gubben har jour och får inte vara längre bort än en halvtimmas bilfärd från Hallsberg.... Första utryckningen blev idag.
    Ha en fortsatt skön söndag!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder - speciellt eftersom man fick se många på Ludde! Han är så vansinnigt söt!!
    Jag tror att ni gjorde rätt när det gäller kattungen. Det kanske hade blivit i mesta laget med både valp och kattunge. Ni - som är pesnionärer - hade väl brutit ihop!?
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  5. Ack denna bedårande Ludde, inte kan matte bli arg" . Jag tycker Ludde är ovanligt klok, när han blir trött så sover han, då kan väl du göra honom sällskap= Vad tycker barnbarnen om nytillskottet? Nu får ni väl fler besök än någonsin"! Njut av sommaren, den finns där, tittar fram ibland bakom molnen o regnskurarna. Kram från pörtet

    SvaraRadera
  6. Söta lilla Ludde. Han är nog inte alls bortskämd.
    Elsa tycker heller inte om att bli klippt, men jag klipper henne ändå varje månad.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig bild på hunden som sover på skon :D Doftar kanske "gott" av matte ;)Min katt vill inte heller ha midsommarkrans.

    Hoppas att du har en riktigt fin vecka!
    Solsken
    Linda

    SvaraRadera
  8. Inte är det lätt för våra fyrbenta vänner att ställa upp som mannekäng, de har en egen vilja, Så du fick hjälp av Ludde med att städa inomhus med blomkrukor. Min Elsa har bitit hål i vattenslangen, så vi har en ny fontän i trädgården nu.

    Min man sökte på Avelsägg på blocket och hittade en försäljare som heter Smilja som vi köpte ägg av.
    https://www.blocket.se/kronoberg/Avelsagg_50kr_71226522.htm?ca=21&w=1
    Hon hade många olika raser:

    Ägg 20 kr.Svart kopparmaran (mörkbruna )
    Isbar (grönvärpare)
    Creme Legbar (blåvärpare)I mån av tillgång
    Kycklingar kan beställas
    Unghönor framemot sommaren
    Hedemorahöns ägg 25 kr

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Så fin han är lilla Ludde! Skulle tro att vår Lelle såg ut ungefär så där när han var valp. Han är ju en bichon bolognese. Mycket charmiga hundar. Här är det lugnt o skönt. Har också varit trött efter allt jobb innan ledigheten kom. Vädret är ju inte det bästa även om det inte behöver vara 30 grader men lite mer stabilt vore önskvärt. men härligt att ta dagen som den kommer. Oj så många vackra blommor ni har, vilken trädgård!
    Ha det fint!
    Kram RosMarie

    SvaraRadera
  10. Nej, inga kransar för killar, tycker Ludde! Och nog är han minst lika söt utan krans! Och vad oskyldig han kan se ut där då, med krukan..."det var inte jag!" Dom är för söta!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  11. Sicken ullig sötnos :) Busig också, det ingår ju i priset hi hi! Efter några regniga dagar så skiner solen igen...härligt. Nu får sommaren sätta lite fart tycker jag!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  12. Hello Eve!
    Your little dog is gorgeous. My dog died on June 12th.
    Flowers and bouquets are lovely. I am delighted.
    Photos are also beautiful.
    Happy week.
    Lucja

    SvaraRadera
  13. Haha! Ludde påminner om min Milou. Det tog en kvart för mig att få fast en rosett i luggen och en halv sekund för honom att få av den. Alla killar gillar nog inte pynt i frisyren. Kram

    SvaraRadera
  14. På Sveas krans var det knytband så man kunde knyta fast under hakan. Hon brydde sig inte om att den var på huvet. Men förstår Ludde säger kusinen Svea han är ju kille.

    SvaraRadera
  15. Väldigt många fina foton. Min favorit är när Ludde tar en tupplur. <3
    Lördagskram Bosse

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.