torsdag 12 oktober 2017

Utflykt (igen) på små smala grusvägar i min hemkommun . . . ( + stora mangoldblad )

söndagen den 1 oktober.
Vi tänkte; bäst att passa på medans vädret är hyggligt . . . .
och tur var väl det, för sen blev måndag tisdag riktigt regniga och onsdag stormigt värre.
 solen kämpade sig igenom de tjuriga molnen som inte ville flytta på sig,
det är alltid trevligare när det är lite ljusare i naturen.
 Vi körde dit näsan pekade och det blev mot Burseryd - Arnäsholm - Bosebo - Tranebo, (där kommer Rolfs mormor ifrån) - Våthult - Båraryd och sen ut på Nissastigen mot Gislaved och hemåt.
Här har vi inte kört på evigheter, dessa småvägar var populära rallyvägar på 50 - 60 - talet
och givetvis var man där och glodde.
Jag var helt  'vilsen i pannkakan' där Rolf nu körde, ja efter så många år kan man lätt bli det.
Naturen och gammelskogen var riktigt vacker här i dessa trakter.
<<<
 Vi stannade till vid Bårarydsjön och dess badplats,
plockade fram det som brukar tillhöra en fikastund, man kan också kalla det för 'mellanmål'.
Ludde vill alltid ha mellanmål, när han ser Rolf ta fram kaffekannan m.m.
då vet han vad som gäller och blir jublande glad, hoppar och stussar omkring . . . .
 Helt plötsligt blev det riktigt skönt när solen fått som den ville,
Ludde ville bada men det önskade inte vi.
<<<
Efter en liten promenad i Båraryd körde vi fram till ett par som odlar och säljer grönsaker,
de har vitkål,rödkål,blomkål,svartkål,grönkål och massa andra grönsaker.
Vitkålen sålde han inte, den skulle han ha själv till att göra surkål,
och allt om surkål vet jag eftersom far gjorde denna rätt i min barndom,
och jag älskar verkligen surkål.
<<<
 Jag köpte dessa fantastiskt stora mangold, jag har själv av den vita-gula men absolut inte så jätte stora. Rolf trodde jag hade köpt rabarber, (men hallå rabarber i oktober ?)
Köpte massa grönkål och lite svartkål, sen blev det bråttom när jag kom hem,
tillredde grönkålen så mycket som det går innan infrysning.
Svartkål ska jag ha sen till en del spenatstuvning m.m.
<<<
 Se här, vilka enormt stora blad och stjälkar denna mangold har.
Undrar om de har gödslat med nässelvatten till dem !?!
Så otroligt vacker jag beundrade bladen länge innan jag började skära i dem,
jag googlade givetvis på recept av mangold till senare, men lite färskt och gott till kvällsmaten ville vi ha.                 Mangold har väl inte direkt någon speciell smak, kryddade salt,peppar, honungssenap 
  (det sist nämnda fick jag av Susie på Gotland )
brynte bacon och mangold lätt, pasta rester och en skvätt matgrädde i slutet.
Enkelt gott, super nyttigt och supergod delikatess !
<<<
Det vet till och med Ludde.
Bäst som jag stod där och skar i salladen tog Ludde ett blad och försvann kvickt,
jag efter för att kolla vad han skulle göra (kameran finns alltid i min närhet).
Dörren ut stod på glänt, han kikar ut och kollar om han är ensam, hi hi . . .
det såg kul ut.
Sen tar han mangold bladet med sig ut och börjar tugga på det, hi hi . . .
ja det ser verkligen kul ut.
Så 'knäpp' du är Ludde, 'fniss fniss' . . .
Ja det visste han nog redan, sen han får ett tuggben och då ser han så här glad ut, ha ha . . .
Javisst är han Luddig våran Ludde, men nu har han varit hos hundfrisören
så nu känner man knappt igen honom.
Tack för alla kommentarer bästa bloggvänner, ska nu hälsa på er i blogg-världen.
Jag har varit på en liten tripp till Polen, nästan en vecka jag och Rolf plus två till.
Det blir lite Polen bilder nästa inlägg.
Må så gott i höstrusket/ Eva











14 kommentarer:

  1. Jag odlar också mangold, men så här stor blad har jag då aldrig fått!
    Ha fortsatt bra höstdagar!

    SvaraRadera
  2. Mangold är både vacker och god! I år har jag inte odlat sådan men jag bara måste nästa år. Du har inspirerat mig. Tack för utflykten och tillsammans med lilla söta Ludde blev den en extra höjdpunkt. Så himla söt han är.

    SvaraRadera
  3. Härlig utflykt! Ja visst är den vacker mangolden...vilka blad, wow! Jag älskar grönkål men hur gör du med den innan du fryser den? Tillagar den? eller fryser den som den är?
    Ja nu gäller det att få i sig lite vitaminer innan höstförskylningarna kommer :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. I vår upp och ner väna värld kan vad som helst hända, så det kunde ju ha varit rabarber i oktober. I går såg jag blommande blåklockor, de brukar inte blomma i oktober.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  5. Så underbart söt han är, eran busgroda Ludde! Vi har också varit på utflykter. Vi har haft besök av våra vänner Berra & Boel från Markaryd, så vi var upp till Slite och till Visby. Sen var vi ner till Näsudden också. Det har ju inte direkt varit något kul väder.....
    KRAM och TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  6. Wow vilken växtkraft och den glada lilla Ludde han är ju bara för rolig. Ha en fin helg! Kram

    SvaraRadera
  7. Hej Eva
    Großes Gemüse und schöner Herbst Ausflug.
    Mangold heißt auch in deutsch Mangold und bei Rhabarber schreiben wir nur das "h" mehr.
    Daher kann man auch ganz gut schwedisch lesen, weil einiges ähnlich ist.
    Dann freue ich mich jetzt auf deinen Beitrag über den Besuch in Polen.
    Ich habe gerade unsere Urlaube für 2018 gebucht.
    Wie immer fahren wir die 4 Wochen im Mai/Juni nach Öland,
    aber nächstes Jahr werden wir die letzte August Woche und die ersten zwei Septemberwochen
    in der Nähe von Halmstad verbringen.
    Wir haben dort ein Ferienhaus gemietet.
    Dann treffen wir uns mal auf einen Kaffee (obwohl Brigitte und ich keinen Kaffee trinken :-)
    Wäre bestimmt schön, wenn wir uns kennen lernen....wir gucken ob es klappt?

    Stora grönsaker och vacker höstutflykt.
    Mangold kallas också i tyska Mangold och med rabarber skriver vi bara "h" mer.
    Därför kan man också läsa ganska bra svenska, för att vissa är likartade.
    Då ser jag fram emot ditt bidrag till Polen.
    Jag bokade bara våra semester för 2018.
    Som alltid reser vi de 4 veckorna i maj / juni till Öland,
    men nästa år kommer vi att vara den sista veckan i augusti och de första två septemberveckorna
    nära Halmstad.
    Vi hyrde ett semesterhus.
    Då möts vi för en kaffe (även om Brigitte och jag inte dricker kaffe :-)
    Skulle vara vacker,när vi lära känna varandra .... låt oss se om det fungerar?
    Kram Marlise

    SvaraRadera
  8. Jamen visst ser det ut som rabarber! alla dar i veckan. Om du frågar mig, så gör inte det! Jag gillar också surkål, men, senast jag åt det så blev det på tok för mycket, en hel burk, swish sa det bara och sen låg jag nästan däckad. Min polska väninna förklarade att en matsked räcker...det gör det väl inte, när det nu ska vara så nyttigt. Jag lagade rimmad fläsklägg med surkål i lergryta,. då äter man väl upp eller? Lilla fina Ludde, visst är det härligt med en hund som ger en extra dimension i tillvaron. Ni skulle nog blir uttråkade utan hund nu Natti natti goa vännen

    SvaraRadera
  9. Visst är det tomt när man inte har sin lilla busråtta bredvid sig på kvällen, men vad jag fattade var det bara över en natt - och 2 dagar - ni skulle vara utan honom!?
    Kul att senapen kom till användning. Här har vi levt på "skåpmat" ända tills igår, man tröttna på att laga mycket och extra god mat efter några dagar. Men så igår var vi tvungna att åka och handla för 3-4 dagar framåt, det var helt tomt både i frys och kyl. Fast det slutade med att vi åt stekt potatis, skinka och ägg till middag. Lättlagat (skönt) och väldans gott faktiskt! *fniss* Men idag får jag väl hitta på nåt lite bättre. Det kommer bli något med MASSOR av grönsaker, köttfärs eller kycklingfilé. Få se vad man har lust att laga.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  10. Hej bland tulpanlökarna! Av den utlovade "sensommarvärmen och solen" märkte jag inte mycket av, tvärtom irriterande mycket regn som spolierar promenadplanerna. Ja, ut får vi ju gå ändå, vi med en fyrbent kompis, men det blir bara kortare turer tills ettan och tvåan är avklarad o sen tillbaka in i stugvärmen. Sånt är livet...i oktober. Fundera nu inte för mycket på ämnet 2037, den som lever får se, eller hur! Kram från pörtet

    SvaraRadera
  11. Oj vilka grönsaker! Och hungrig blir jag när jag ser den goda maten. Så söt o go han är er lilla hund. Misstänker att ni skämmer bort honom en hel del eller? Tänker bara på hur vi larvar med vår lilla Lelle...
    Ha en härlig höstvecka!
    Kram RosMarie

    SvaraRadera
  12. En riktigt härlig och givande utflykt! Vilka enorma mangoldblad! Härliga Ludde - en busig liten lurifax som sprider glädje med sina små hyss!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Men kära lilla vän, vad händer med din blogg, den står ju bara här och dammar. Nu får du väl ta o skriva ihop ett litet inlägg, du vet, det behöver inte vara något märkvärdigt. Och inte långt heller. Bara lite, här är jag, lever ännu osv. Min erfarenhet är att ju längre det går mellan bloggarna desto mer skrivkramp får jag. Om jag bara spontant slänger in ett inlägg så tänker jag inte efter så mycket, men går det flera dagar då tycker jag att alla mina bloggide+er är bara bajs. Typ.,...
    Jag förstår mycket väl att du inte har tid och engagemang att ägna dig åt postcrossing. Du har ju ett stort nätverk av människor omkring dig, både när och fjärran. Jämför det med mig som inte har en enda äldre släkting i livet, två jämnåriga kusiner som jag aldrig träffat, inga syskon, ett barn...ja det blir ingen rusning direkt. Vännerna har jag tappat genom åren, först för att jag flyttat, från Finland till Sverige, från Stockholm ut på landet i Dalarna osv. Så min lilla krets är inte så tidskrävande, milt sagt. Så jag hoppar gärna på lite roligheter som kan tillföra något nytt. Eftersom jag numera inte själv reser omkring i världen så får världen komma till mig! Kram på dej

    SvaraRadera
  14. Var inte orolig Paula, världen ska nog komma till dig . . .
    Kram tillbaka :))

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.