söndag 15 april 2018

Vårens glädje skutt . . . .

är här med allt vad det innehåller.
Snön försvann snabbt, tussilago, tusensköna, sippor och ogräs tittar upp,
 vårlökarna skyndar sig upp ur jorden när värmen kom i ett huj,
fåglarna står på rad och väntar på mina välkomst hälsningar.
Tranor flög förbi i massor och våra 'egna' stannade kvar, morgon och kväll-sånger får man nu.
  Stararna, sädesärlorna och bofinken är här +
JAG ÄR HÄR !
💗 
En tystnad från mig måste jag förklara, mycket hände på en och samma gång.
Min 70 årsdag som jag skulle smita ifrån blev inte av, istället tog jag hand om mina gäster i fyra dar i sträck 
(tusen tack för grattishälsningarna)
Påskveckan blev kort på något vis, för jag gillar verkligen påsken, den är vårens budbärare för mig.
Påskgäster fick vi också, det blev en härlig fin påsk, (även utan Tv och dator).
💚
Tack för alla Påsk hälsningarna kära bloggvänner.
💝

Nu springer våra hönor med tupp ute i det fria och mår gott.

Vad hände i byn utan Tv - dator i påskhelgen ?  Kan vara utan Tv men datorn är värre,
mobilen hade lite konstigheter för sig också, 😞
För att uttrycka mig kort, -
fick vi ett driftstopp på onsdagen innan påsk,
😠😞😟
att få något fixat till den helgen var omöjligt sa Telia, den 4/4 skulle hjälp komma.
att bli arg skulle inte hjälpa bara slita ut min energi.
😐
Räddningen kom som lovat !
😊
Samma dag blev jag kidnappad av sonhustru och barnbarn Lina, färden gick till Falkenberg.
😋
Första stopp Laxbutiken där vi åt lunch,
sedan Strandbaden & Spa/ Hälsocenter.
Där blev jag och Lina lämnade för 2 dar njutning, bubbelbad +38 gr. bassäng  +32,  massage m.m.
💙💧💦
Trerätters middag med tillbehör - frukostbuffe.
😋
Vädret blev bra för långpromenad vid havet, när Marie hämtade oss på eftm. var vi ganska möra,
Ja när en 17 åring pustar så kan en 70 åring få den äran också, hihi . . .
Väl hemma orkade jag inget mer, varken mat eller göra nåt, havsluften är både positiv-negativ.
😌😍
Efter de trevliga mysiga dagarna i Falkenberg blev jag stört-förkyld.
Inte så konstigt för massagen på tvättinrättningen hade tvagat och skrubbat mig ända in på skelettet
så det fanns inga skyddande goda 'bacifluxer' kvar på kroppen,
fritt fram för 😈 de onda att gripa fast mig.
Som tur bröt eländet ut snabbt och drog sig tillbaka lika fort,
fast det tog ändå en vecka och hostan vill gärna bråka med mig på nätterna.
😞
Det trista är att man blir så seg och trött efter en rejäl omgång av bara en förkylning,
lusten till att ta tag i saker och ting är helt plötsligt noll.
😬
Då blir jag besviken på mig själv hur jag kan tillåta 'grinolle' bestämma. 😥
😉
Så nu får jag skärpa mig, okej !
😃
Så med våren kommer andra jobb som måste skötas om man ska ha någon trädgård.
Den årliga trädklippningen blev försenad, men den hade sina skäl.
Min gubbe står på stegen utan 'livlina',
vad kan jag göra om han faller . . .
😷😲
Våren kom sent i år, men när den väl kom blev det alldeles för bra,
över  +20 gr. är ju inte bra eller normalt för april månad, men april är ju lurig.
Men visst var det skönt ! 💗
Idag åter normalt med en behövligt regndag (faktiskt)
ja det menar jag som bor här i Småland på gränsen till Halland.
Tycker synd om alla uppe i norr, hoppas snösmältningen blir lagom lugn
men de har ju säkert metervis med snö kvar.
😕
Sol vill vi förstås alla ha men regn gör t.ex. fåglarna glada, då kryper maskarna fram.
Tack alla bloggvänner för rara kommentarer och hälsningar hos mig, hoppas ni mår bra.
datorn har haft en alldeles för lång semester, dags att sätta igång och jobba, hihi . . .
💛
Vårliga hälsningar/ Eva










30 kommentarer:

  1. Oj, fullt ös hos dig. Vilken fin överraskning du fick på den 70 årsdag.
    Tänk att våren kom till slut, härligt väder har vi och massor att göra i trädgården. Jag har fått så bra hjälp av dottern i helgen. Tur det finns ungdomar.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Så där skulle jag gärna bli kidnappad också, som du blev! Grattis i efterhand till både födelsedag och kidnappningen. Förkylningen kunde du ha fått vara utan men pinan blev kort, tack och lov. Dina bilder är jättefina och allra finast är mannen som klättrar rakt upp i himlen. En toppenbild!
    Ha en skön fortsättning på veckan!

    SvaraRadera
  3. Här var det sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne!
    Helt underbara vårbilder!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Så mysigt i Falkenberg, en perfekt överaskning.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Stort grattis i efterskott! Vilken bra present du fick.
    Ja nu är det full fart förstår jag! Det är det här också!
    Önskar dig en fin vecka, nu ska jag åka till jobbet - men jag hann att vara ute och räfsa upp lite gamla löv på förmiddagen. Kram

    SvaraRadera
  6. Jag tänkte väl att du skulle tina upp och titta fram i takt med vårsolen! Stort grattis på bemärkelsedagen så här något försenat. Förstår att du blivit rejält firad. Något att vara tacksam över men som också är ganska uttröttande. Och nu har du ju inte tid att vila, trots firande och förkylning, för nu har du såå mycket som ska hinnas med denna korta blomningssäsong. Hoppas du passar på att njuta, gärna mer än vanligt. Det är tillåtet vet du. Man behöver inte tukta så förfärligt, låt det växa lite vilt, jag tycker det bara ökar skönheten. Ähum, lätt för mig att säga som inte lyfter ett finger i något trädgårdsland. Ha en solig och fin vårvecka och kram från pörtet

    SvaraRadera
  7. Vilken härligt avkopplande tur du kom ut på. Det ser livsfarligt ut med den där klätterbilden. Du får sätta en studsmatta eller säkerhetsnät under. Kram

    SvaraRadera
  8. GRATTIS i efterskott och full rulle hos dig läser jag :) Ja alltid lika kul att kika in till dig Eva. Här går allt på halvfart efter influensan, så himla träligt. Våren rullar på och varje dag är en glädje...
    Glad kram från Titti

    SvaraRadera
  9. Stort grattis i efterskott!
    Härligt att ni äntligen fått vår! Det behöver ni efter denna långa vinter.
    Trevliga dagar för dej.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  10. Det brukar ju vara så att ibland händer allt på en gång. Man tycker ju att det kunde var jämnroligt eller jämnuselt, men icke.
    Grattis så här i efterskott, både till de jämna åren och till era plusgrader!
    Nu är det min tur att ha förkylning, så idag är det en inomhusdag för mig.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Hej Eva
    Danke für deinen Kommentar
    und für den erklärenden Blogbeitrag.
    Jetzt hast du alles geschafft und kannst hoffentlich
    mit 70 den Frühling genießen.
    Dein Computer funktioniert auch wieder
    und so kannst du viele Blogbeiträge schreiben.
    Der Frühling in diesem Jahr ist total verrückt.
    Bei uns war es bis 30 Grad heiß....im April.
    Alles ist gleichzeit da und blüht.
    In 3 Wochen fahren wir wieder nach Öland
    und auch dort ist es ja nach dem vielen Schnee auch schon 20 Grad.
    Ende August kommen wir ja dann für 3 Wochen in die Nähe von Halmstad
    und ich hoffe ja, das wir uns dann mal kennenlernen :-)
    Liebe Grüße, genieß den Frühling jetzt.

    Tack för din kommentar
    och för förklarande bloggpost.
    Nu har du gjort allt och förhoppningsvis kan du
    Njut av våren på 70
    Din dator kommer att fungera igen
    och så kan du skriva många blogginlägg.
    Våren i år är helt galen.
    Med oss var det upp till 30 grader varmt .... i april.
    Allt är där samtidigt och blommar.
    På 3 veckor kör vi tillbaka till Öland
    Och även där är det efter många snö även 20 grader.
    I slutet av augusti kommer vi till Halmstad i 3 veckor
    och jag hoppas vi lär känna varandra :-)
    Hälsningar, njut av våren nu.....Manga Kramar Marlise

    SvaraRadera
  12. Ja nu skuttar vi omkring som ystra kalvar! Det är så härligt att solen och värmen kommit. Just idag var väl ingen höjdare men det kommer väl bättre dagar. Förstår att du är i gång med trädgårdsarbetet nu.
    Kram RosMarie

    SvaraRadera
  13. Har totalt missat att du du är tillbaka! Du verkar ha haft det både trevligt, avkopplande och totala motsatsen! Skönt att allt ändå verkar OK igen!
    Härlig tid nu - även om värmen är som bortblåst :)
    Ha det gott Eva!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Önskar dig en fin långhelg, så hoppas vi att värmen kommer tillbaka så att vi kan vara ute och njuta av allt det fina som blommar nu! Kram

    SvaraRadera
  15. Men åh, grattis i efterskott! Hipp hipp hurra :D Det låter som om du hade ett härligt firande. Synd bara att du blev förkyld efteråt. Jag vet precis hur det kan vara. Det är så tråkigt när hjärnan vill, men kroppen inte riktigt orkar med. Jag går här och hoppas slippa vårförkylningen. Vi får se. Jobbade med en kollega i går som precis hade blivit förkyld. Hoppas att inga baciller skuttade åt mitt håll.

    Vilken supersöt vovve du har!

    Vet du, jag blev plötsligt alldeles mycket piggare av att läsa och titta på bilderna i dina blogginlägg. Hur gulliga är inte lammen? Tror att jag med lite extra krafter ska ta itu med en andra sådd av luktärter.

    Kram och ha en toppenfin dag!
    Solsken
    Linda

    SvaraRadera
  16. När du skrev inlägget hade tydligen våren hälsat på. Nu jäklar blev det sommar redan i maj! Gött gött gött! Du, jag hoppas gubben blev kvar på stegen. Alltså att han kom ner för egen maskin
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  17. Hej hopp,
    springer bara förbi och slänger in en Juni-kram.
    Hoppas allt är väl med dig och de dina och att värmen inte tar alltför hårt på dig.
    Här är det varmt så man storknar. Inte en droppe regn på en månad.
    Ha det bra *vinkar*

    SvaraRadera
  18. Men du bästa Eva, nu har du väl kollrat bort dig helt. Vad har hänt med bloggen, har den gått och dött? Planerar du för en återuppståndelse eller räcker inte tiden och lusten till? Önskar dig en skön och fin midsommar och hoppas på en snar återkomst. Kram från pörtet

    SvaraRadera
  19. Tittar in och önskar dig en fin midsommar. Jag hoppas att det inte hänt något allvarligt med dig utan att du är ute och lever livets glada dagar =) För det är lite oroväckande tyst...... Men stor midsommarkram till dag!

    SvaraRadera
  20. Hoppas allt är bra hos dig ... saknar din härliga inlägg!
    Önskar dig och Rolf ... och Ludde med förstås en fin fortsättning på sommaren!
    Kram

    SvaraRadera
  21. OK, här kommer vägbeskrivningen till vårt hus i Lerike;
    100 m efter ÖR´s Kyrka på väg 30 svänger man in till höger mot Åby. Kör sen den vägen c:a 6-8 km. Då kommer det en gul skylt på höger sida där det står "Lerike". Sväng in där på en liten grusväg (vid ett stort gult hus).
    Åk sen grusvägen - först utmed sjön, förbi den lilla badplatsen, genom skogar och förbi hagar och nåt rött hus.
    Till slut delar sig vägen, ta då till vänster mot Nordanskog (en liten vit skylt. Sen är det bara att fortsätta den här lilla vägen långt. Ända tills man ser en skylt där det står "Lekande barn" och man har en pytteliten grusgrop samt några soptunnor på höger sida - och man ser en sjön till höger - och ett stort modernt hus precis rätt fram.
    Kör fram till det huset och vänd bilen där och kör tillbaka 25 m och sväng ner på "kostigen" till vänster där det hänger en väst i busken. Nu är ni nära huset där vi är!
    Kör förbi kohagen på vänster sida ett par hundra meter tills ni står framför det ljust gula moderna huset med stor altan. Parkera!
    VÄLKOMNA!!!
    Rolle/Susie/Santos

    SvaraRadera
  22. Tittar in för att önska er en fin fortsättning på sommaren som snart är till ända ... Hoppas allt är bra med er!
    Kram

    SvaraRadera
  23. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  24. Hej Eva,
    Schade das du nicht mehr im Blog bist. Daher lernen wir uns jetzt doch nicht kennen. Gestern sind wir hier von Halmstad nach Ullared gefahren und sind ganz in deiner Nähe vorbeigefahren.... Ich habe dir gewunken.
    Ich hoffe es geht dir gut und ich wünsche dir weiter eine gute Zeit hier in diesem so schönen Land.
    Ich glaube, ich könnte hier leben.
    Aber leider sind die 3 Wochen jetzt auch schon wieder bald vorbei. Aber wir werden immer wieder nach Schweden kommen.
    Ganz liebe Grüße aus Marbäck in der Nähe von Halmstad.... Manga Kramar Marlise

    SvaraRadera
  25. Jag hoppas att allt är väl med dig.
    Varm kram till dig från mig

    SvaraRadera
  26. Boas festas.
    2019 cheio de saúde e paz.
    bjs

    SvaraRadera
  27. Eva, welcome back to the blog!
    I hope you're fine.
    I really like your garden and beautiful flowers.
    Hugs and greetings.
    Lucja

    SvaraRadera
  28. Hej Eva.... det var verkligen så längesedan. var in och kollade bland mina kommentarer och hittade att du skrivit till mig 2016!!! jag skäms att jag inte sett det tidigare. Har inte bloggat särskilt mkt senaste tiden. men nu tänkte jag ta tag i det igen, hoppas vi "ses"
    // Kram Susann "MinTorpBlogg"

    SvaraRadera
  29. Jag tittar in för att säga att jag saknar dig i bloggvärlden. Tänkte på dig då jag innan vintern täckte min Exochorda, den som du inspirerade mig till att köpa. Kram

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.