söndag 13 januari 2013

Somliga dansar ut julen med "Knut", medan . . . . .



andra hellre springer i skogen, för där finns mycket att hitta på. Farmor Eva som har livlig
fantasi kan få alla barn att leka som hon gjorde "på sin tid".





Så jag berättar vilka "på-hitt" jag o mina kompisar gjorde i barndomen. Mest lekte jag med
min bästis Ulla-Lena, vi var aldrig inomhus bara när det regnade "småspik". Lekarna tog aldrig slut.  Flickornas öron var stora,  de var jätte nyfikna på mina berättelser.





Så nu blev jag oxå tvungen att smyga runt på alla fyra, gömma mig bakom allt som fanns
tillgängligt i skogen. Vi hittade en liten lada ( jag visste om den) som en bonde använde för
många år sedan till sina grisar. Grisarna var ingärdade i skogen för att böka upp marken,
'kultivera' de trivdes jätte bra där. Ladan hade de som skydd och sovplats. När den tiden sen
var förbi, spikade någon nya golvplankor och sen kunde barn ha den som  "koja" att leka i.




Visst kan en liten "gris-lada" bli mysig oxå,  nu fick flickorna lite tips vad de ska "hitta på"
framöver när de hälsar på oss. Även jag fick lite idéer, så bra !






När Lina och Annie kikade in i ladan utbrast de häpet, TITTA ! här ligger en liten gris !

Vad snopna vi blev och fulla i skratt, vems var den !?   Den var smutsig och full av löv som fastnat på den, där hade nog lille "nasse" legat länge. Men den fick bli kvar där han hörde
hemma. Det är bättre att få hälsa på lilla grisen då o då.
                                                                                                                  






















Sånt här gillar ungar att få krypa in och göra mysigt och kanske ha lite fika med sig.




För någon fika- rast hann vi inte med denna dag, vi hade fullt upp med att smyga på varann.




Det var inte svårt att gå i skogen för det fanns bara lite pudrat snö på marken, som ni ser
kikar lingonriset försiktigt fram.  Aha !  hittat ett bra ställe att plocka på till hösten,
det hade vi behövt nu för vi har inte ens ett ruttet lingon kvar,  fast vi fått av Berih.
Men vi är inga stor-konsumenter av lingon, men då o då är det gott till maten.





"Raj-gräs"  ( kanske småländska) men det ligger så fint nertryckt på marken med pudersnö.






Långt ifrån liknar det en isig fors som brusar fram.






Nu är glada julen slut slut . . . .  Jule-granen åker ut ut ut ----   från altanen,  tack för i år.



Nu har vi redan fått fler sol timmar,   hurra för solen !  Hälsar Eva.
























7 kommentarer:

  1. oj va lite snö ni har, här har vi hur mycket som helst!

    Har också städat bort julen idag, fast julbocken få stå kvar på altanen ett tag till :)

    SvaraRadera
  2. Vilken dag ni haft :) Här åkte ljusstake & stjärnor ner idag, sen var det till att fira mannens födelsedag.

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar och härlig farmor/mormor du är...en sådan som alla barnbarn skulle vilja ha. En härlig dag har ni haft och barn som somnar gott på kvällen och det gör nog farmor med.

    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Härligt underbart.. Förstår att även DU mådde gott efter en sån dag..
    Ninnekram

    SvaraRadera
  5. Härligt att få berätta om sin barndom, men jag vågar inte berätta allt, som t.ex jag och min kompis Ulla, låg bak vår häck, och försökte pricka bilar med de små stenarna. Trafiken var ju inte så livlig. Men vi fick in en fullträff !!! en polisbil. Vi for som galningar ner på gården och gömde oss i utedasset. Poliserna efter oss, men såg inte var vi blev av. Det dröjde länge innan vi vågade gå ut. Våra föräldrar fick aldrig veta något om det. Skulle jag berätta om allt bus vi gjorde, skulle det bli en väldigt LÅNG historia. Men griskultingen var söt, hoppas den inte känner sig ensam.
    Kram till er båda
    Marianne

    SvaraRadera
  6. Jaså, du fick idéer efter att ha varit i grisskjulet!? Kan det vara att ha en egen liten griskulting på tomten så att den kunde böka upp jorden för en ny rabatt? *fniss*
    Jag är väldigt barnslig säger min gubbe och jag håller med, jag älskar att leka fortfarande. Spela fåniga spel är också kul - och det gör mig inte ett skvatt om jag förlorar - bara jag får spela. Fast det är ganska sällsynt nu för tiden. Men ibland så åker kortleken fram när "tjejerna" är här på besök och då brukar vi fnittra och ha kul som småflickor!

    SvaraRadera
  7. Låter som en riktig härlig dag! Jag tror nästan att vi var mycket duktiga på att hitta på lekar och bus förr när vi var barn, för då fanns inga datorer, mobiler, iphones och såna grejer! Då var vi tvungna att vara uppfinningsrika och det tror jag vi mådde bra av:)
    Ha det gott!
    Kram Margot

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.