torsdag 24 oktober 2013

Hösten målar sina egna tavlor . . . . . .

de förändras varje dag så man hinner inte med att beundra konstverken.

Sväng in till höger innan post- lådorna då kommer ni till mig (oss).



Även ogräs blir vackert på hösten.



Eken har sina löv kvar en längre tid, de klamrar sig fast så länge de kan.





Se där går en fjording -- se vilken vacker tavla -- kom hit lilla  'polle' !




Visst är hästarna vackra ! ?










Vilka vackra ögon du har lilla 'polle'.



Det går tre fjordingar och betar på vår mark, men inte så nära huset.





Grannens kor betar också en bit härifrån.  Jag tycker vita kor är vackra.
När jag ser på denna bild ger den mig en inre ro, kornas idisslande ljud är avslappande.




När jag stod där och pratade med hästarna då ville även korna vara med.
De stod på vars en sida av vägen och betade.
De är mycket mer nyfikna än vad hästar är, tycker jag.





Allt har fallit ner som på ett trollslag, plommonlöven ska förstås räfsas.

Men vi är inte så noga på det, inga petitesser här inte, det kommer en vår.




Plommonen hänger där som julgrans kulor, det är bara ljusen som fattas.





Det 'Japanska körsbärsträdet' har inte bara vackra blommor på våren,
utan även lysande röd-bruna löv och blodröda 'bär' på hösten.




Lönnen som vi har på husets framsida ger skön svalka i sommarhettan,
den är då guld värd. 
Men även nu på hösten ger den guld i löven när solen skiner.




Bara på ett par dagar skiftade lönnen sin färgskala.
Från trädets grenar föll löven till marken och bildade dova nyanser.
Sen blev det bara  'näsor' kvar på lönnen, även jag stod där med lång näsa;
att inte allt kan falla till marken samtidigt så man slipper 'näsorna' till våren.


 
 
Nu återstår det roligaste  ---  LÖV RÄFSNING !

HALLÅ  löv-räfsa-klubben !  Nu är det åter dags,   löv finns det gott om !





Björnbär är både goda och vackra att se på. Men de vill vara för sig själva,
därför har de vassa taggar för att skydda sig med.
Men inte ger vi väl upp så lätt för att få njuta av bärens sötma.





Så visst målar naturen vackra höstliga tavlor, särskilt när solen ger extra glöd.





MEN !  Men nu är träden nästan nakna, november närmar sig.
Jag nämner det igen -- att jag önskar gå i ide hela november månad.
Men tills dess 'kör vi på' som vanligt.

Höst-kramar/ Eva

















13 kommentarer:

  1. Åh vilka fina bilder du tar!! Höstens färger är helt underbara! November månad blir nog en bra månad med. Man får tända mycket ljus inne å mysa ner i soffan. Lite gott att äta o dricka o massa filmer :))

    Var roligt å läsa om eran resa :)

    Ha en bra helg ni med, KRAM Kattis

    SvaraRadera
  2. Det ÄR verkligen fantastiskt vackert på hösten vilket dina bilder tydligt bevisar, jättehärlig kavalkad av underbara färger!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Varenda bild är ett litet konstverk! Så vackert det är i Småland!

    SvaraRadera
  4. Otroligt vackra höstbilder - och visst är det mysigt både med kor och hästar. Dom senare gillar jag bättre just beroende på att dom inte är lika nyfikna och kanske också för att jag har ridit en hel del. T.o.m. i vuxen ålder. Tycker (Eller tyckte kanske man ska säga, nu vågar jag väl mig inte upp längre dom är ju så höga!) det är något av det roligaste som finns!
    Idag har vi tagit en prommis i Vallhagar, så det kommer ett nytt inlägg lite senare. Ska också recensera dom 6 olika chilin jag vann frön till. Idag kastade vi plantorna TROTS att dom var jättefina och hade massor av frukter. Men jag har hela köket (torkade) och kylen (syltade) full. Visserligen ÄLSKAR vi chili och äter det nästan varje dag, men man kan ju inte bara livnära sig på dom.....*fniss*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det är så sant, för mycket av det goda kan bli för bra, *fniss*

      Radera
  5. Fin höst! Kram Tina o Paul

    SvaraRadera
  6. Underbara höstbilder som är som tavlor! Så vackert ni har det där ni bor! Tur att det blir så här vackra färger på hösten, så att man kan ladda batterierna inför november. Tycker som du att den månaden kan man gott hoppa över... ;-) Fast jag brukar se till att ha fullt upp med kören och andra evenemang. Då rusar även den grå november förbi och snart är det första advent och allt blir mycket bättre igen...

    Det brukar gå bra att "räfsa" löv med gräsklipparen. Men äter ni inte upp plommonen...?

    Hösthälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  7. "Vad hästar har sorgsna ögon,
    bruna aldrig blå -
    Vanliga arbetshästar,
    vem vet vad de tänker på?" En dikt av Ferlin som jag genast kom att tänka på :) Är ju en stor djurälskare och f.d. "hästtjej"... härliga bilder! Och korna... de inger lugn när de ligger och idisslar... undrar vad de tänker på?
    Såå vackert hos dig... så vacker natur, så fina färger... underbara bilder!
    Lite avundsjuk på dina plommon... saknar mitt plommonträd som dog förra vintern... snyft...
    Jo... du... om du åker till Motala och letar efter "mitt" Gryts herrgård... då lär du inte hitta det, för det ligger vid Motala ström inne i Norrköping...
    Önskar dig en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Vilka härliga höstbilder, verkligen vackert med alla mustiga färger! Skönt med värmen vi haft den här veckan för tids nog kommer kölden! Håller med om att man gott kunde hoppa över november men det är bara att göra det bästa av tiden:)) Ganska skönt att få mysa inomhus när det är som mörkast utomhus! Björnbär är något jag definitivt ska ha när vi flyttar, älskar de goda bären! I morron ska jag räfsa upp det mesta av löven och fixa det sista i trädgården sedan är det klart med trädgårdsjobb för den här gången!
    Ha en skön helg!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  9. Underbara höst och naturbilder. Så härligt att bara kunna gå rätt ut i naturen. Ha de gott i helgen. Kram

    SvaraRadera
  10. Härliga höstbilder du bjuder på, det är verkligen vackert denna årstid. Hoppas det varma vädret får hålla i sig ett tag till så inte snön och kylan kommer så fort.
    Här blåser det idag och massor av löv har ramla ner på gräsmattan igen, men det struntar vi i just nu för vi åker till värmen på onsdag morgon.
    Ha de gott
    Kram Britt

    SvaraRadera
  11. Vilka fina höstbilder!
    Många hälsningar från Berit i Frillesås (Åsas mamma)

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.