söndag 16 mars 2014

Äppelkusten på hösten . . . . .


bjuder på mer än äpplen. Kivik har verkligen lyckats med sin Äppelmarknad.



Äppelmarknaden tog sin början 1987,  nu lockar den över 25 000 besökare varje år.
Detta är tredje gången vi gästar denna äppelmarknad och det har blivit mer publik för varje år.
För det bjuds på många kända artister den helgen och det är riktigt festligt om man orkar med det.






Givetvis är huvudattraktionen på Kiviks äppelmarknad den stora tavlan
gjord av äpplen.
Vad kan man säga ....  man bara häpnar av beundran !
Jag älskar att se hästar i full galopp som rusa fram, så denna tavla gillar jag.

Tavlans motiv är av tradition hemligt fram till invigningen, (givetvis)






Tänk vad mycket jobb folk lägger ner på att göra vackra 'saker' som vi andra
ska få njuta och glädjas av.





Googla på Konstnär Emma Karp Lundström. Där får ni se mer av hennes
enorma talang.
Hon är även känd utanför Sveriges gränser, tack o lov då får fler folk beundra
hennes fantastiska tavlor.





På denna marknad får man provsmaka på mycket av lokala delikatesser,
alltså inte bara äpplen.
Så man kan bli mätt av att bara gå runt och provsmaka, men om det inte räcker
finns ju bl.a.  BURES Delikatesser och Restaurang.
Sen måste man köpa någon god fisk man gillar och lite till för att avnjuta det
när man är hemma. Ja det finns mycket gott man vill ha.





 
Detta är ett utställningstält med duktiga lokala konstnärer som visar upp sina alster.
Runt hela tältet på en hylla ligger alla äppelsorter med namn m.m.som produceras
 här i äppelriket.



 
Vilken fantasi och kreativitet folk har.
 


 
Jag har hur många bilder som helst från Kivik men det får räcka med dessa.
Jag och säkert fler med mig rekommenderar denna Äppelmarknad.
Vill man veta mer om när och hur så,  googla       


            Vårat egna äppelträd Aroma 3 år gav 60-tal äpplen.      


Vi skulle bli över natt här i Kivik det året, men det gäller att boka i tid,
så vi fick 'dra' till Åhus.
Det var inte heller fel att bo där, vi har varit flera ggr i Åhus och tröttnar aldrig på platsen.

Kram/ Eva
















22 kommentarer:

  1. Wow vilken tavla! Helt otroligt så duktiga de är som gör något sådant, vilket jobb! Hoppas jag får möjlighet att besöka Kivik nångång!
    Inatt har det snöat här så nu är allt vitt igen men under eftermiddagen ska det regna och då försvinner väl det mesta av snön! Det värsta är att det blir rätt så kallt under nätterna så jag hoppas att alla rosor som börjat skjuta skott klarar sig!
    Ha en fin vecka!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  2. Kivik är verkligen värt ett besök...alla tider på året. När jag var barn och hälsade på min farmor på Österlen, så fanns inte Äppelmarknaden. Då var det Kiviks Marknad som var den stora begivenheten. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äppelmarknaden började 1987 - så det blir 17 år sen starten och det har blivit succe.

      Radera
  3. Vilka äppelkonstverk. Mycket arbete ligger bakom där.

    SvaraRadera
  4. Imponerande konstverk med äpplen...förstår inte hur de bär sig åt.
    Själv räknar jag med att vi ska få äpplen i år igen på vårt enda träd (Ingrid Marie) det har bara gett skörd vart annat år :0
    Visst är det gott med äpplen och så användbart!
    Härligt inlägg Eva :) Tusen tack för dina rara tröstande ord hos mig <3
    Önskar dig en fin ny vårvecka
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  5. Visst är äpple tavlan imponerade, lika spännande varje år att se vad som bjuds. Kivik är härligt. Ha en fin måndagskväll. Kram Åse

    SvaraRadera
  6. Det ser härligt ut med alla äpplen och fina konstverk de gjort av dem. Jag har aldrig varit i Kivik, men det vore spännande att besöka marknaden.
    Tack för kommentaren i min blogg. Tyvärr kunde jag inte ge Wille kyckling, för då hade jag haft sex till katter som ville smaka det.

    SvaraRadera
  7. Faktiskt så har vi varit i Kivik en sommar, men då var det ju inte äppelmarknad. Handlade en hel del gott, och sen var det väldigt vacker och intressant att strosa runt där, tror vi blev kvar där en hel dag. Så jag såg bara den enorma tavlan på bild, och det var imponerande bara det!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Vi åker alltid och tittar på äppeltavlan, men de senaste åren har vi undvikit invigningsdagen!
    Så mycket folk och trängsel den dagen, men på måndagen efteråt kan man se den i lugn och ro.
    Så imponerande. Vi tar oss en tur till Kivik då och då och handlar must och cider. Lagom utflykt för oss som
    bor i Ystad.
    kram M.E

    SvaraRadera
  9. Visst är Kivik fantastiskt (skåningar är ju ett folk för sig). Den första bilturen vi tog sen Uno kommit hem och orkade var just till Österlen. Egen fika i Vitemölle, sen Bures så klart.
    Ha det gott
    Kram

    SvaraRadera
  10. Äppelmarknaden ser helt fantastisk ut! Har aldrig varit där, du gör god reklam för den! Tack så jättemycket för dina kommentarer hos mej! Jag blir så glad för du skriver så kul, jag brukar läsa dem högt för gubben min. Jag har ju aldrig träffat dej, men det känns redan som om jag känner hur du är: en pigg och glad person!!
    Kramar från Finas mammis

    SvaraRadera
  11. Äppelkonst på hög nivå, men nu fick jag ju lite fel årstid i huvudet,
    jag som längtar efter våren och vårtecken.
    Här har en helt onödig snö ramlat ned i natt.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  12. Jaså ni har varit iväg söderut:) Kram Kicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det händer titt som tätt som du vet, men denna händelse var för 4 - 5 år sedan.

      Radera
  13. Sehr schöne Bilder.
    Ich wußte nicht wo Kivik liegt,
    habe es bei Google gesucht.
    Es gibt einige Seiten in deutsch über Kivik
    bei Wikipedia wird gesagt, das der Markt in Kivik
    150.000 Besucher (2010) hatte!!
    Du schreibst ja 25.000....das ist ja schon viel.

    Mycket fina bilder.
    Jag visste inte var Kivik är
    har sökt på Google
    Det finns några sidor i tyska på Kivik
    på Wikipedia sägs att marknaden i Kivik
    150.000 besökare (2010) hade!
    Du skriver 25.000 .... det är en hel del.

    SvaraRadera
  14. Vilka fantastiska äppelkonstverk. Vart man än åker i vårt avlånga land så finns det mycket fint att titta på.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
  15. Jag har varit där en gång och det var verkligen mysigt. Nu har vi ju också fått en löktavla på Öland under Skördefesten. Det är så kul med alla kreativa människor som ger oss en massa att njuta av.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  16. Har varit förbi där en gång när det var äppelmarknad, men det var inget för oss. Vi hade nämligen gamla Penny med oss och gå där med hund (vilket jag t.o.m. inte tror att man får) var inget att tänka på. Henne kunde man inte heller lämna i bilen. Santos skulle säkert kunna ligga i bilen flera timmar ensam, men det känns inte så kul att lämna en hund så länge - så det gör vi inte! Och är det varmt så får han aldrig ligga i bilen ensam!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  17. Danke für deinen Kommentar
    und die gute Erklärung.
    Öland ist einfach wunderschön
    auch wenn wir in diesem Jahr ausnahmsweise
    nach Gotland fahren.
    Aber du wirst doch bald Öland besuchen?
    Frühlings-Grüße aus Deutschland nach Schweden

    Tack för din kommentar
    och bra förklaring.
    Öland är bara vacker
    även om, i undantagsfall i år
    åka till Gotland.
    Men du kommer men snart besöka Öland?
    Spring hälsningar från Tyskland till Sverige

    SvaraRadera
  18. Så fint du skriver om äppelmarknaden! Har tänkt mig dit flera gånger, men det kommer alltid nåt i vägen. Nu blir jag ju jättesugen igen! Hästtavlan tycker jag nog är det finaste motivet som jag sett från något år. Verkligen skickligt gjort och fint fotat.

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  19. Fantastiska äppelkonstverk!! Blir sugen på att åka på denna marknad, har aldrig varit där. Ha en riktigt skön söndag! Kram/Anneli

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.