fredag 28 mars 2014

Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne . . . . .

 
den ramsan gillar jag. Ofta sjunger jag den på morgonen när solen kikar fram.
När dottern Tina var liten väckte jag henne alltid med denna urgamla visa.
> Se nu titta lilla solen in igen, in i Tinas lilla hjärte-kammare   . . . . .

En sådan fantastisk strålande dag ville jag bara sjunga hela tiden . . .



Jag kunde faktiskt gå trädgårdsrundan i bara morgonrocken, helt otroligt vad vädret vänder kvickt och ger oss värme.  
 
Påskliljorna lyste gula ikapp med solen.
 
 



Som vanligt blir jag helt förvånad varje år när dessa söta gula vårblommor
ploppar upp lite här och där i den vildvuxna delen av trädgården.
Det är pinsamt att jag inte kommer ihåg namnet på dem.
Jag har googlat, men icke att namnet finns med.




Det är på tiden att jag lär mig namnet på dem när de nu behagar komma varje vår.
De har ju växt här i en massa år och Rolf säger vintergäck, men det är det icke.
Så snälla någon, hjälp . . . . . .!




Jag satte fyra knölar eller lökar i höstas  och har tappat bort lappen med namnet
på denna växt,
det blir spännande att se vad det blir. Bladen är ju också vackra.





Denna söta lilla tusenskönan är så gullig, men måste den växa i gräsmattan på lite olika platser.
Så egentligen tycker jag det är en ogräsblomma, precis som maskrosen.
Men även maskrosen är vacker tycker jag.




 Hur kan en så söt liten blomma heta lungört, det är inget namn som jag gillar.




Denna dag har varit som en riktig vårdag i Maj månad, riktigt underbar.
Naturen bara spritter av glädje,  men det är farligt för det är bara mars ännu.
Jag är alldeles säker på att vi får fler frostnätter och kanske lite snö,
som sig bör i april.

Vi har 'grejat' i trädgården var för sig, men jag tog många pauser, kände att det
behövdes efter den jobbiga förkylningen jag haft.
Men nu har jag all tid i världen, inget schema att kolla på . . . .



Kolla mina vackra tulpaner jag fick på födelsedan, de är superfina.
Jag är ju en älskare av rött.





Rosor älskar jag också och alla färger är välkomna bara jag får rosor, *fniss*




Helgen ska bli riktigt  vår-varm har metrologerna lovat. Härligt för alla lediga.
Vi ska till Jönköping och Elmia, där pågår då ett storloppis, det ska bli spännande och kul.

Trevlig helg/ Eva









11 kommentarer:

  1. Godmorgon...solen skiner och de har lovat oss en fin vårhelg. Bara att njuta för fullt. Den gula lilla blomman heter Vårlök. Idag ska vi ha 6-årskalas för ett av våra barn som vi är stödfamilj åt.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för svar, nu vet jag -- VÅRLÖK.

      Radera
  2. Jag gör också så att jag planterar en massa och tänker att jag minns namnen utan att skriva upp dem...vilket jag naturligtvis inte gör. Men visst är det spännande när det dyker upp nåt okänt i trädgården...förutom ogräs då. Hoppas du hittar mycket kul på loppisen. Kram

    SvaraRadera
  3. Ja, das Wetter ist verrückt in diesem Jahr.
    Bei uns war es heute 22°+ !!!
    Und wir hatten schon den 1. frischen Spargel.
    3 Wochen früher als sonst.
    Schönen Frühling weiterhin!

    Ja, vädret är galen i år.
    För oss var det nu 22 ° +!
    Och vi hade den första färsk sparris.
    Tre veckor tidigare än vanligt
    Vackra våren fortsätter!

    SvaraRadera
  4. Härligt väder. Vi hade fint igår. Inte lika varmt som er dock. Kram Tina

    SvaraRadera
  5. Kikar in och lämnar en liten vårkram <3
    /Lollo

    SvaraRadera
  6. Så fina blommor, det är så härligt med alla vårtecken. Och vilket underbart vårväder vi haft, jag har verkligen njutit!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Ja, vilket fantastiskt väder vi har haft i helgen. Det blev alldeles för varmt igår på vår skogspromenad. ( För mycket kläder på!) Men idag har vi bakslag här på osrkusten, det var frost igår kväll och nu är det bara dryga tre plusgrader. Men jag håller inte med dej om tusenskönan, jag tycker den lyser upp så fint i gräsmattan!!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  8. Underbara bilder på massor av fina blommor! Visst har det varit en fantastisk vacker helg, men just nu när man tänkt sig jobba ute lite är det vitt på marken.....

    SvaraRadera
  9. Jag ser här ovan att blomman heter Vårlök. Visst är det irriterande när man glömmer blommornas namn.. Underbara blomsterbilder du visar i alla fall..
    Kram Maidi

    SvaraRadera
  10. Ljuvligt med alla underbara vårtecken, sol och fågelsång. Man kan inte annat än bli glad.

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.