måndag 25 augusti 2014

Öl-kyckling . . . .

blev det i fredagskväll och sonen Mikael stod för den menyn.
En liten burk öl som ska innehålla hälften, (drick upp eller häll ut).
Färska kryddor petas in i burken, (han tog av det jag hade i trädgården) välj efter smak.
Givetvis grillkrydda både utvändigt och inuti.

De här dansande kycklingar ser riktigt häftiga ut, ja är det party så är det . . . .




Sedan kom hans fru Marie joggandes hit, det blev 5 km för henne.
Lite efter-stretch och en dusch sen var hon också redo för mat m.m.



Under tiden kycklingen grillades, sparkade vi lite boll mellan skurarna,
det gällde att skynda sig . . . . .
Mikael var tvungen att göra lite koll emellanåt . . . .




Är kycklingen färdig eller ej . . . .  en liten provsmakningsbit, ja sen ville alla provsmaka.



Nää ni får vänta sa kocken tills vi alla sitter till bords.
Exakt 5 minuter till ska kycklingen grillas . . . .




Sen ska ölburken plockas ut . . . . försiktigt . . . . .  annars blir man bränd.




Det luktar mycket gott, man dreglar och vill gärna hugga i på direkten.
Men kocken slår mig på fingrarna,  *fniss*





Pax försten !  Nähä någon annan han före mig, hi hi. . . .
Varsågoda och hugg i . . . . .



Ingen är nödbedd i detta gänget.
Det är då Sonen Mikael med fru och barn (Lina o Annie), Tina o Paul, Rolf o jag.





Aldrig vill mina gäster ha någon dessert efter maten, då gör jag inget heller.
Inte ens små tjejerna ville ha glass eller nåt gott, de ville bara busa,  *fniss*



Trevlig glad kväll slutade också kvickt.




Nästa dag lördag kom familjerna redan klockan 13, då hann vi umgås lite längre.
Det går aldrig att få ihop alla barn till en träff, alla har alltid något som de måste göra.
Kanske vi måste boka en tid ett helt år innan,  *fniss*






Jennie och Leonard kollar runt i trädgården, sen får han pröva på att gunga i hammocken.




Vilken unge skulle inte vilja åka en runda i en traktor, en förvånad liten Leonard
gjorde succé han kunde redan styra . . . .




Men att sparka boll är nog roligare för en liten kille.




Äldsta dottern Maria med sönerna Julius, Nils och Wilhelm.
Och Marias dotter Jennie med Sambo Cristian och lille Leonard 16 mån.
Det fattas en familj på fyra personer, dottern Madelen, Stellan, Vendela o Ellen.

Denna dag var det solsken och uppehållsväder, helt otroligt.
Grillen stod åter varm på kvällen, fast då bjöd vi på flintastek och fläskytterfilé  m.m.





När klockan blev 20.30, då bröt alla upp tackade och sa adjö.
Alla hade en bit att köra och ville hem innan himlen blev svart.

Tina o Paul dukade av snabbt som blixten, sen fick damsugaren göra sitt jobb.
Här ska inget lämnas till morgondagen sa dottern.




Tack och lov för den inglasade altanen, den är bra att ha i alla väder.
Särskilt nu fram emot höstkanten, då förlänger man sommaren.
Ingen av familjen trodde vi kunde sitta och äta där nu, men det var absolut inte kallt.
Vi behövde inte ens sätta på infravärmen,  men lite värme-ljus gör allt mysigare.




Denna dag måndag gjorde vi inget viktigt, (jag bakade visserligen bröd)
men annars lugnt.
Slö och slappardag behövs efter helgens grillpartyn.




I morgon är en annan dag, vad ska vi göra då . . . . .

God natt/ Eva







11 kommentarer:

  1. Så mysigt då ungdomarna kommer hem.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Känner igen det där med svårigheten att samla alla vuxna barn med familjer samtidigt. Jag har sagt så många gånger att jag ville testa öl-kyckling, men det har aldrig blivit av. Nu måste jag bar sätta fart efter att ha läst ditt inlägg. Det såg så smarrigt ut. Ha en fin vecka.

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga kalas ni har haft.. Den där öl-kycklingen har jag läst om någonstans.. Får nog testa det för det såg väldans gott ut.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  4. Vilken helg ni haft. Men så roligt att få träffas och umgås. Full fart hos er.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Ni ser ut att ha haft en mycket trevlig helg.
    Den där öl-kycklingen ser verkligen god ut, dina bilder får det att vattnas i munnen :)
    Ha det gott.
    Annika

    SvaraRadera
  6. Spännande sätt att laga kyckling! Ser verkligen gott ut!
    Vilken trevlig helg ni haft.
    Må så gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Ja de va en mycket trevlig dag, skönt att vi fick sol :)

    SvaraRadera
  8. Nu var jag tvungen att läsa två gånger...det här med öl-kyckling. Men sen tror jag att jag fattade galoppen!! Å det måste testas, för det lät riktigt gott. Jag är ju lite feg när det gäller att grilla hel kyckling, men det är väl bara att greppa och sen prova sig fram.
    Roligt när man kan samla alla så där, även om det ibland är väldigt svårt att få till det. Tiden flyger iväg, alla pratar och sen helt plötsligt är det alldeles tyst, alla har åkt hem och ja...då får man leva på minnen!!
    Ha det gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Här bjöds jag på mycket. Tuff groda och läckra dansande kycklingar. Häftigt med ölburken. Alltid lär jag mig något nytt när jag bloggvandrar. Det är inte dumt med uterum som förlänger säsongen. Fast nu ska jag gå ut i friska luften. Den gula lampan lyser och hälsar mig välkommen. Ha en bra onsdag. Kram Bosse

    SvaraRadera
  10. Originell kyckling med ölburk. Men bara den kom bort så ser det ju riktigt smaskigt ut. Var är svampen?

    SvaraRadera
  11. Underbara familjebilder! Visst är det så att man trivs allra bäst när man har sina nära och kära hos sig...jag är en riktig chicken mama. Men visst är det svårt att få till det att alla kan träffas. Jag har inte några barnbarn ännu men förstår att det är en höjdare. Kycklingarna verkar onekligen spännande. Ja Gränna med omnejd är vackert, det är väl Vättern som tillför det där extra och gör att här vill jag leva.
    Ha en skön fortsättning på veckan. / RosMarie

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.