tisdag 19 augusti 2014

Vad blir det för mat . . . . . . .

den frågan hörde jag många gånger i sommar när barnbarnen var här.
Men vem orkade tänka på mat i den värsta värmeböljan som vi hade i juli.
Givetvis måste ändå kroppen ha något i sig även om det inte kändes så,
särskilt inte för oss gamle.

Svaret blev detsamma hela veckan, :  GÖR  VAD  NI  VILL ! Ni får bestämma.
Men gärna något glatt och något enkelt till lunch.

Se vad det blev, med olika variationer dag för dag.
Denna sallad innehöll, blandsallad, tomat, gurka, majs, purjolök, röd paprika,
russin, grekisk ost, burkskinka.
Tillbehör bröd - kullagrova (Ängelholm) ost.
Dryck -- livetsvatten.
Efterrätt -- jordgubbar och mjölk. (egna)

Flickorna Lina och Annies egna blandning, (de älskar sallad)




Ja inte åt vi bara sallad hela sommaren, givetvis blev det annan föda framåt kvällarna
när temperaturen blev lägre.  Den enklaste pizzan gjorde flickorna snabbt och lätt
på  'hönökaka' från Öckerö, alltså inget bröd gjord på höna.
Jag tänker på mina utlänska blogg-följare, så inte google translate lurar dem.




Alla gillar olika smaker, så det blev en blandning av både bananer, ananas, tomater, m.m.





Samma fråga igen :  Vad blir det för mat ? !  Gör och ta vad ni vill ! Farmor är lat !
De fick stöka till hur mycket de ville, för de fick städa upp själva efter sig.

Denna sallad innehöll isbergsallad, mangold, babyspenat, svarta oliver, valnötter,
även skinka och ost igen som de gillar. Sen dekorerades salladen med ringblommor
som de smakade på, men tyckte 'sådär', blommorna smakade nästan som ruccola - sallad.
Lina o Annie är inte rädda att smaka på något nytt, de är vana från alla resor utomlands.
De är duktiga på att hjälpa till i köket och gillar att laga mat.
Tacos gjorde de en annan kväll, det är deras favorit mat.

Varje dag blev det jordgubbar, bättre äta färska än frysta.
Fortfarande har vi några som växer till sig dag för dag.





Sen hade vi besök av dotter med familjen från Ängelholm och då blev det kalas igen.
Vi  'firade' 30 årig bröllopsdag den 14 juli, (nej inget hejdundrande party) bara lite för
skoj skull.
De som kom och grattade fick ju förstås jordgubbstårta.




Den jordgubbstårtan bakade barnbarnen Vendela och Ellen till oss.
Så även här slapp jag vara konditor och servitör, så ska det vara.
De som uppvaktas ska egentligen bli serverade, precis som vi blev.




Det var den godaste tårta jag ätit på länge, riktigt smaskens god.
Bara jag ser denna tårtbit minns jag smaken av den.
Bra gjort tjejer, den var mumsfilibaba god.




Sommaren var inte bara varm och het utan också mycket smakfull med fikastunder,
grillkvällar och många trevliga avkopplande dagar.


I skrivandes stund är det mycket vatten flöden över allt, men vi bor på en höjd,
så förhoppningsvis slipper vi någonsin få vada i vatten inomhus.

Kram/ Eva









12 kommentarer:

  1. Underbart med mat, underbart slippa laga den. Och underbara flickor med härlig matfantasi. Mums!
    Hej hopp!
    Törnrosa

    SvaraRadera
  2. Jag blir så glad av ditt inlägg! Precis så här ska det vara, alla kan och ställer upp efter sin förmåga.
    Och tillika så lär de sig för livet
    Så fina ni är på bröllopsfotot med den fina tårtan! Grattis och stort lycka till!

    Karin

    SvaraRadera
  3. Tack för din fina kommentar om vår Honungsros. Våra rososr får gott om vatten då det rinner fram en del under altanen och så har de fått mycketgödsel. De är kanske lite äldre än 2 år med så ge den tid så blir det nog fart på din med! :-)

    SvaraRadera
  4. Skönt att ni slipper vada. Vi kan snart behöva kanot mellan boningshus och uthuslänga, men vad ska jag ute och ränna efter : )
    Så mycket gott barnbarnen lagat! Gissar att de känner sig duktiga när de får hjälpa till, tycker det är roligt och håller sig sysselsatta. Här har det också blivit många sallader till lunch och lite stabilare på kvällen. Idag klämmer vi i med en hemmagjord pizza.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Glömde ju gratta till era 30 år! Grattis!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  6. Härliga sommarbilder. Det är skönt när barnbarnen är så stora att de kan fixa till lite mat. Hos mig är det Rasmus som gärna gör det...de två andra får hålla sig till dockspisen. Ett försenat GRATTIS till er bröllopsdag, och vilken tjusig tårta! Vi bor också på en höjd som du vet, så regnet som skvalar ner nu försvinner troligtvis nerför åsen. Kram

    SvaraRadera
  7. Såå mycket läcker sommarmat!
    Nu känns värmeböljan väldigt avlägsen... Har till och med börjat använda strumpor!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  8. Herzlichen Glückwunsch
    zum 30. Hochzeitstag am 14. Juli
    heute: 30 Jahre, 1 Monat, 6 Tage
    Danke für deinen ausführlichen Kommentar in meinem Blog.
    Es hat mich gefreut.

    Grattis
    för 30 årig bröllopsdag den 14 juli
    Idag: 30 år, 1 månad, 6 dagar
    Tack för din särskild kommentar i min blogg.
    Det gjorde mig glad.
    Kram Marlise

    SvaraRadera
  9. Så mycket smaskigt du visar! Vilken tårta! Förstår att den var god!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  10. Ja, du...det känner man igen...denna ständiga fråga. Vad ska vi äta till middag idag.Den ställer jag till mig själv ibland när jag inte vet vad jag ska laga.
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Grattis i efterskott till de 30 åren! I maj hade vi varit gifta i 32 år. Förstår inte vart alla år har tagit vägen...

    Härligt med så duktig tjejer i köket! Alltihop ser jättegott ut!

    Sensommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  12. Du missade att jag också uppvaktade ER! Kram Din Svägerska! Fick dock ingen Tårta:(

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.