torsdag 9 februari 2017

Grå - gråare - gråast, är både vädret och jag

( mitt sinneslag är nedstämt, precis som vädret  ) 
När SMHI lovar att det blir lite soligt någon dag
då blir det ännu gråare och disigare.
<<<
Är det någon där uppe som mobbar mig,
som vet att jag behöver ljuset.
Jag får abstinens besvär utan solen, kan inte tänka klart längre
och inget är kul längre . . .
<<<
 . . . . men idag blir det sol, det har  SMHI  lovat.
 Se där nu bryter solen igenom . . .  nää det blev inget idag heller.
Jag tittar bort mot horisonten, mot havet ser det ut att vara blåare himmel,
jodå säger dotter i Ängelholm solen skiner . . . .
Lilla sol du är lika seg som jag.
<<<
Så blev det äntligen lite ljusare tack vare snön,
 icke det jag tänkt mig, men okej här har det bara pudrat lite lagom vackert.
Sportlov för skolbarn i vecka 7, kan det ligga kvar, - tror nog icke det.
<<<
Det finns inget att göra i trädgården ännu så jag går till Rolf som håller på att
äntligen såga ner de träden som på sommaren skuggar det sista av solnedgången över åkrarna.
Kan det göra en kvart längre soltid, hi hi . . .
<<<

För det första har det stått en död ek som länge 'stött' mitt öga,
nu skulle den sågas ner och med den några till.
<<<
Jag har pekat ut stora granar som borde sågas ner och ge mer ljus i skogsdungen.
Konstigt nog hade han tid nu och tyckte själv att de träden skulle ner.
Ett träd 'hängde sig' oturligt nog för grenarna var stora som mindre granar,
 även en van skogshuggare kan misslyckas.
Men nästa dag hade trädet lagt sig.
<<<
Det är otroligt vad mycket grenar det blev av den döda eken,
som ett 'plocke pinn' spel.
<<<
'Städa upp' alla grenar tar sin lilla tid.
'Hopp i galopp över stock och sten'.
<<<
Var försiktig så inte någon död gren 'smätter' till dig.
<<<
Det är svårt att såga i ek.
<<<
Jag gillar att titta på.
<<<

Hallå gubben, det är dax för en fika paus och energi dryck.
<<<
En enorm stor björk som säkert är hundra år eller mer, när förfäderna rensade åkrarna från sten,
blev det många stengärdsgårdar. Här lade de stenen runt en björk i stället för att såga ner den,
mycket märkligt tycker vi båda.
<<<
Tyvärr svårt att se det på bilden.
<<<
Det blir flera stora rishögar som ska eldas upp innan vårbruket kommer igång.
Det måste bli innan Påsk för den kommer senare i år, vi kan inte vänta på en 'påskbrasa'.
Sen ska de vara rätt väder och rätt vind . . . 
<<<
Här kommer barnbarnen Nils och Wilhelm att hjälpa oss med rensningen.
De ska få 'sporta' loss hos oss, hi hi . . .
Bara det inte blir för mycket snö för då är det 'kört'.
Men som vädret är nu blir det perfekt.
<<<
Vårt hus syns i skogsbrynet, bilden är från förra veckan.
<<<
Denna bild tagen idag den 9 feb.
<<<
Här under eken brukar vi sätta oss och ta en fika paus,
jag gillar denna vyn, man ser tre granngårdar.
<<<
 Idag den 9 februari var vädret härligt, visserligen ingen sol, men
med  -5 gr och vindstilla. Inga iskalla Sibirien vindar som vi haft i tre dagar.
Sen föll snön sakta ner i stora flingor, virvlade runt i luften
och gav mysig känsla.
<<<
 Jag blev liksom tvungen att ge mig ut till skogs och njuta av den vita skogsvägen
som Rolf och Micko kämpade med i höstas.
De nådde sitt mål innan jul med att göra klart skogsvägen över mossen,
 innan och efter bäcken.
Sen har Micko dikat på båda sidor, givetvis finns mer att göra,
men skogsvägen måste 'sätta sig' innan nästa åtgärd.
Det är så enkelt att promenera där nu mot innan,
då  'stod man på huvudet' för varje steg.
<<<
 Grabbarna har rensat och gallrat ordentligt på en gammal  'tege'
det är deras årliga motion säger de.
<<<
 Träd som ska kapas till ved
och träd som ska säljas.
<<<
Så går livet till på en gammal gård, man kan säga slit och släp,
men jag vet att mina gubbar kallar det för avslappning - till både nytta och nöje.

Så här är vädret hos mig just nu, inte mycket snö.
Har ni andra bloggare blivit insnöade eller vad ? 
Skotta inte så ryggen ryker. 
Hälsningar/ Eva













14 kommentarer:

  1. Oj oj oj! Jäklar vilket jobb! Gör ett litet bord till oss. Eller en snygg pall. Ur coolt och modernt ju! Kram

    SvaraRadera
  2. Visst är det underbart vackert ute nu!? Vi har väl ca 10-20 cm snö och -2 grader.
    Veden den värmer våra män många gånger. Först ska den sågas ner, kvistas upp, köras hem, kapas, klyvas, köras in, sen kan man elda, glömde jag något??
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  3. Wow - vilken duktig avverkare han är Rolf! Här håller vi (Rolle) fortfarande på med hallmålningen. En garderobssida i hallen är helt klar, nu ska han måla nästa för 4:e gången. Alltså sista (hoppas han). Den här skimrande färgen var svår att få att täcka.....
    Jag har också fått meddelande om att gardinerna är på väg med Postnord, så dom vet man väl aldrig när dom kommer! Förr - alltså för några år sen - då fungerade posten perfekt, men sen det blev Postnord så verkar allt falla ihop. Undrar vad dom håller på med.....!?
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  4. Solen lyser med sin frånvaro även här, det är jobbigt väder, när det aldrig ljusnar under dagen.
    Vilka stora, gamla träd Rolf har sågat ner, tänkte också på att ni kan spela plockepinn med grenarna så har ni något att göra under kafferasten. Bra att barnbarnen kommer och hjälper er (och sätter fart på dig igen) under sportlovet.
    Själv sitter jag här och är irriterad just nu. Har begärt telefonsamtal med min läkare, hon skulle ringa upp kl 9:00 (idag) men hon har inte ringt än och nu är kl 10.38...
    Kram och Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  5. Det har kommit en hel del snö här, men inte så jag känner mig insnöad..hmhm. Här är det sportlov nästa vecka och då har Rasmus bokat rum hos oss. Kram

    SvaraRadera
  6. Vi har lite mer snö än er, men inte är det mycket. Trodde ni låg mer norrut än vi, haha. Jodu, Sibirienvinden har nog kommit hit. Det är så kallt så inte alls kul att gå ut, men ibland måste man!!
    Hoppas ni får en fin helg.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  7. Hello Eve!
    Beautiful winter photos.
    For me it is a big frost and less snow.
    Have a nice weekend:)

    SvaraRadera
  8. Har solen åkt på semester till Kanarieöarna eller? Pratade precis med min mamma i Småland och hon håller på att bli tokig av solbrist sa hon.
    Du får sätta på en extra kopp kaffe och ta fram en bra bok, sätta dig under typ en 2000 Wattslampa och låtsas att det är solen som skiner.
    Attans att jag inte har några tvålar klara, annars hade jag skickat en för att pigga upp dig. Tvål löser alla problem - både de som sitter inne i kroppen och på utsidan. Ha en fin helg!! Kram/Annelie

    SvaraRadera
  9. Skönt att få ner de störande träden, men det svider lite i hjärtat när du berättar att ni tagit ned en död gammal ek ... själv tycker jag att de ska få vara kvar för den biologiska mångfaldens skull. De är ju livsviktiga för många insekter och svampar... men man gör förstås som man vill :)
    Vädret hos er verkar vara som vårt ungefär ... grått och trist.
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om mångfalden m.m. MEN den eken har stått så i herrans många år och nu började den bli livsfarlig för både folk och fä när det blåste hårda vindar. Vi arrenderar ju ut markerna till grannbonden och deras kor går i betesvallen och precis där är en genomgång till både en åker och en 'ko-stig',
      en framkomlighet för korna. 'Plocke pinn' på marken som inte gav något trevligt uttryck precis där, annars finns det fler gamla ek träd som står i skogen och där får de stå, de är inte 'i vägen'.
      Annars förstår jag dig precis.
      Eva

      Radera
  10. Der graue Februar wird auch vorbei gehen.
    Wir haben auch schon wieder Schnee.
    Ich wünsche mir, genau wie du, den Frühling.
    Rolf hat schon Brennholz gemacht...das ist gut.
    Mein Sohn und ich wollten heute in den Wald
    aber bei Schnee können wir kein Holz machen.
    Vielleicht am nächsten Wochenende?
    Alles viel Arbeit.
    Dir und Rolf ein schönes Wochenende

    Den grå februari kommer också att gå förbi.
    Vi har snö redan igen.
    Jag hoppas, precis som ni, våren.
    Rolf har redan gjort ved ... det är bra.
    Min son och jag ville i dag i skogen
    men med snö, kan vi inte göra något trä.
    Kanske nästa helg?
    Alla en hel del arbete.
    Du och Rolf har en trevlig helg.....Kram Marlise

    SvaraRadera
  11. Jag förstår dig! Det är inte roligt med grått mulväder. Jag har varit utomlands och tillbringat nästan två veckor utomhus. I alla fall dagtid. Även om jag mest har befunnit mig i skuggan eller under ytan, så har det varit underbart med all sol. Och i dag så tittade solen faktiskt fram vid lunchtid och värme upp hela vinterträdgården. Så härligt!

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  12. Hej, han är duktig din gubbe som hugger och sågar och kapar och allt det där...så är det här min landsända också, varenda gubbe håller på med ved, även när de bytt till bergsvärme! Och då gör dom det endast för motionen o sysselsättningen, haha, fast dom bara har en liten myskamin att elda i...
    Det har varit en lite sorglig helg här för förr om åren har vi haft delar av Svenska rallyt i våra skogar men så icke längre...nu är det så tyst så tyst när bilarna håller till på värmlandssidan och även på norska sidan. Saknar att kunna gå på byn när det är folkfest...Nå, allt har en ände o korven den har två
    Hoppas nu att du får se solen skina i veckan, sportloven börjar, skåningarna är redan här, hör hur elefanterna (barnen) springer i lägenheten vägg i vägg med min. Som tur är får de göra av med energin i backen och i spåren, på skridskobanan o på hoppmattorna.
    Kram kram

    SvaraRadera
  13. Men idag får du nog lite solsken! Kram

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.