lördag 19 augusti 2017

Morot tjuven . . . .

är inte en hare . . .
förhoppningsvis inte ännu . . .
<<<

 de finns i vår närhet men inte på dagarna . . . .
 men Ludde finns i vår närhet även på dagen
och han är alltid nära oss.
När jag drar upp några grönsaker till vår lunch . . .
<<<
ja då vet han vilken sort av grönsaker han vill ha . . .
<<<
  då knycker han en morot och sticker iväg i en jäkla fart.
Denna gången hade jag tur med att kunna ta bilder när han tjuvat en morot,
och han hade ett koppel på sig så vi drog åt varsitt håll
och då var det extra kul för honom, hi hi . . .
I början trodde jag att han provocerade mig - ville att jag skulle jaga honom - en lek vi ofta gör.
Men sen kom jag på att han gillar morötter.
<<<
 Han tuggar på moroten med god aptit och nu är ju morötterna
extra saftiga och goda, så jag förstår Ludde väl.
<<<
 Sen är han en riktig hjälpreda i trädgården . . . 
eller snarare en  'stjälpare' . . . 
men vi fnissar bara åt honom, hi hi . . .
<<<
 Han går som en hund efter husse, hi hi . . .
han är favoriten . . . 
<<<
 När vi tar en paus i trädgården måste han givetvis ligga emellan oss,
det är inte så lätt på denna 'sommarsäng', för vi får själva lägga oss 'slavfötters'.
Men en liten stund är det skönt att få sträcka ut de gamla ryggarna,
och Ludde behöver också vila. hi hi . . .
<<<
När den gassande solen går i moln tycker vi är skönt,
likaså när det blir lite kyligt av mörka svarta moln och solen kikar fram
då gottar man sig åter i solen.
Visst är man väl ombytlig . . . .

Ha en fin helg/ Eva













12 kommentarer:

  1. Dotterns hund gillar också morötter, men det gör inte Elsa, hon tuggar bara sönder moroten sen går hon sin väg.
    Visst är de underbara våra små vänner!! De ger så mycket kärlek.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  2. Han är ju för rolig! Först stjäla till sig en morot och sedan ta bästa platsen i sängen =) Ja, man kan ju bara älska de där fyrbenta=) Ha en fin söndag! Kram

    SvaraRadera
  3. Härligt i kubik att läsa inlägget och Ludde har hamnat i paradiset med färska, saftiga morötter. Också mina saliga hundar älskade morötter. Hundgodis, verkligen. Sista bilden är otroligt fin! Ha det gott-<3

    SvaraRadera
  4. Santos gilar inte morötter speciellt, men Penny var galen i dom! Om man ställde ner en tallrik med lite köttbitar på och några morotsbitar så åt hon upp morötterna först!!
    Ni är hjärtligt välkomna att komma hit och trampa vindruvor, men jag tror att dom börjar bli väldans mogna redan nu så risken är väl att det inte finns några kvar alls när (om) ni kommer. Igår gjorde jag en vindruvspaj på dom sista av äggen (jättegoda), fast den blev inte sådär jättelyckad precis. Men den gick att äta.....
    Rolle berömmer er irländska potatis varje dag. Han tycker den är otroligt god - och dessutom mjölig som han gillar. Och så fort jag säger till honom att idag blir det inte någon kokt potatis så blir han jättesur. *fniss*
    Idag får vi besök från Stockholm - men dom är bara här över dagen som tur är för vi har massor kvar att göra i trädgården. I förrgår tog vi ner ett stort träd, ett glanskörsbär som stod nära ingången. Dom sista fem åren har den varit så ful i kronan. Gles samt små blad och massor av torra pinnar. Stammen har väl däremot varit vacker med sin flagnande bark, men den syntes inte längre beroende på att den gulbladiga smultronschersminen som skulle vara en dvärg (!?) hade blivit över två meter hög - och vid. Sen igår började jag rensa pallkragslådorna igen. Blev klar med halva antalet, så innan gästerna kommer ska jag rensa dom kvarvarande fem idag! Om jag hinner!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar med-stjälpare! Visst har man alltid kul när man har hund! Och det ser jag att ni har, de liksom livar upp något helt otroligt. Sen är det ju speciellt när ni har en busig valp och inte en gammal tant-hund som jag har. Men jag har ju grannens toffelkleptoman så det räcker gott. Men va skoj att han gillar morot, jag har försökt ge morötter till alla mina hundar, utan resultat. Ja dom får morötter i hundmaten för det har jag alltid i, men inte i färsk form, skulle vara händigt att tugga på, för tugga behöver ju alla hundar, o numera vet man ju knappt vad det är man ger dom när man ger tuggben. Har läst larmrapporter minsann...
    Nu får ni också ha en fin vecka, nog är det härligt att kunna gå ut i trädgården och plocka vitaminer! Men det gör jag också, hallon plockades idag, tills en regnskur gjorde oss genomblöta. Men nu är det uppehåll, så det blir kanske en tur till innan dagen är slut. Kram från pörtet

    SvaraRadera
  6. För gullig! Ser ut som en dammtuss. Spara några morötter till oss. 😉🌻

    SvaraRadera
  7. Med den stora trädgård ni har förstår jag att det behövs extrahjälp. Får Ludde utbetalt lönen i morötter? Kram

    SvaraRadera
  8. Full i bus, precis som små valpar ska vara. Kram om Morotstjuven från mig.
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Kul bus :) Bra med en "grönsakshund", kanske han kan börja leta tryffel åt dig också??
    Ja regn ömsom sol - varje dag...tröja på - tröja av. Världens mest knäppa väder denna sommar...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  10. Svea äter inte morötter bara äpple o melon��

    SvaraRadera
  11. Oj, vilken fin Ludde! Morötter har aldrig passat Hjo-Hjo, men vindruvor åt han med god aptit sin första sommar. Direkt från rankan. Tills vi läste att det inte var bra för hindar. Då åkte den ut, vinrankan.

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.