tisdag 8 augusti 2017

Vägen gick till världens ände i Blekinge . . . .

mot Norje - Pukavik- kusten till fiskebyn Krokås, vidare till Hörvik - Kustvägen -
och till sist Hallahålevägen.
Där tog resan ett snörpligt slut, hi hi . . .
<<<
Vad gör man då, jo man vänder, hi hi . . .
Klockan blev lunch tid och vi kände goda dofter från Hörviks hamnkrog  och det gjorde även Ludde.
Fort som attan tog vi en plats i skuggan, folk strömmande till för de kände väl som vi de där smak-dofterna.
Där fanns fler matgäster med hundar och ute på terrassen fick man ha sin hund med, toppen för oss hundägare.
Ludde är duktig och uppför sig fint, inget skällande bara lite dova morrande åt någon stor hund.
<<<
Efter lunchen körde vi en bit bort ( ca 500 m) till Krokås, där hittade vi en stor skugga och lade oss att vila en stund, för i solen kunde vi inte vara den stekte alldeles för bra.
Sen blev det en liten promenad bort till lilla hamnen,. Krokås är en mysig liten fiskeby med underbara små hus som blivit upp fräschade och allt såg så idylliskt ut.
<<<
Vid hamnen var det typ siesta, allt var tyst och stilla, någon liten motorbåt tog sig in mot hamn men annars hur mysigt som helst.
Ja det tyckte Ludde också, men han ville mer gå på upptäcktsfärd, för här fanns många goa lukter.
<<<
Sen körde vi till Pukavik där vi var väntade, sonen Mikael med familj hyrde en 'stuga' där en vecka, vi blev bjudna dit med en övernattning.
Toppen för oss och det passade oss precis lagom att vänja Ludde för lite nya miljöer.
<<<
Detta stugområde låg vackert vid Pukavik och denna sommarbostad låg nästan vid vattnet.
<<<
Ludde ville självklart springa lös här, (som hemma) men det var absolut förbjudet,
bland så många småhus buskar och snår hade vi aldrig hittat honom.
Om Ludde känner någon god doft så varken hör eller ser han något, så långt har vi inte kommit i hans uppfostran. 
Han är som en hal ål i famnen, det går icke att hålla honom kvar, hi hi . . . .
<<<
Hur gör vi om han ändå lyckas smita, hänga ett id-kort runt halsen,
med en adress till området + stuga nr ! och tel.nr. vore väl bra  . . .
<<<
MEN när han är tillsammans med Lina då sprattlar han inte,
för i hennes famn vill han vara, konstigt nog.
<<<
Det blev Tacos på kvällen och för den maten stod Mikael,
egentligen ingen svår meny men mycket 'skärande'.
Tacos äter jag och Rolf väldigt sällan, kanske bara när barn-familjerna kommer för de älskar detta.

Efter maten en kvällspromenad, sen spela Yatzy eller Tv-soffan eller snarkningar . . .
för både gubbe och vovve.
<<<
En ny dag med solsken och värme, ska vi bada månne . . . .
jag mitt 'ljushuvud' tog inte med baddräkt eller badmössa, 'fniss'
så det blir väl till att bada naken, men det fick jag inte för flickorna, hi hi hi . . . .
<<<
Ner mot viken passerade vi flera fina 'stugor', denna tilltalade oss.
Nej Annie tyckte att den inte passade här . . .
<<<
Där står mina pojkar, stor och liten kikar i solen . . . .
se så mysigt här är.
'Deras' stuga ligger precis bakom det glashuset som jag markerat men röd pil till höger.
<<<
En båt skulle man ha just nu, eller vad säger ni flickor ?!
Finns det ingen som hyr ut sin båt här . . . 
<<<
Här skulle jag kunna sitta i timmar och drömma . . . .
men flickor vill bara klättra och jag minns hur det var i mina ben på den tiden . . . 
<<<
Vi fortsätter framåt mot nya små  'stopp' och gubbe med Ludde myser . . .
<<<
Här var också ett bra ställe att vila benen på, var är fikakorgen flickor ???
Ja precis menar Ludde var är mitt vatten, tungan är fem meter lång, hi hi . . . 
<<<
Jodå vi har visst lite vatten med oss till Ludde, han får lära sig att dricka ur flaska, 'fniss' . . .
<<<
Tjoho äntligen får jag bada ropar Ludde och hoppar i med förtjusning,
vi förstår att han var varm och behövde svalkas.
<<<
Vacker sommarbild.
<<<
Vad behövs mer än en brygga en vacker sommardag,
kanske en kopp kaffe för dem som är 'kaffe-nördar', hi hi . . . .
<<<
Efter morgon-promenaden behöver jag en paus.
<<<
Pust . . . varmt är det också, tack träd för skuggan du gav.
<<<
Nu ska Annie springa med Ludde,
han säger aldrig nej.
<<<
Här står vi och väntar på båten,
som aldrig kom . . . 
Sen när den kom var det försent för oss att åka iväg . . .
<<<
Så här sitter vi och suckar eller pustar, för det är faktiskt riktigt varmt - hett.
Hur kan flickorna ha så mycket kläder på sig, men de har ju så tunt skinn . . ..
och inget vill de ha från mig, hi hi . . .
<<<
Glass glass i stora lass lass . . . .  - är det någon som vill ha ???
Va bara Ludde !!!
<<<
Sen blev det lunch i Karlshamn.
<<<
Vi hamnade i Mörrum och vid Mörrumsån. 
Här har vi varit många gånger och det blir aldrig för många gånger, en riktig häftig plats.
<<<
Ludde var helt fascinerad av allt vattenbrus.
<<<
Han var så nyfiken på detta vattenfall och hade vi inte haft honom i koppel
då hade han säkert hoppat i.
'Husse ska vi hoppa i och bada'  ???
<<<
Vattenbruset gjorde mig sömnig och det var mycket svalt och skönt här.
<<<
Kolla på Ludde han är minsann ingen 'räddhare', håll hårt i kopplet . . . .
<<<
Ludde lille du är verkligen en orädd vovve,
men du litar på att husse räddar dig om du faller i.
<<<
Vi träffade familjen här också, tog en fika tillsammans och sen åkte jag Rolf, Ludde hem till oss.
Tack familjen Micko för att vi fick gästa er i Pukavik.
<<<
Detta var precis för en vecka sedan.
Må väl/ Eva















14 kommentarer:

  1. Ludde Lump, du är ju för rolig! Vilka härliga dagar du haft även om det nu var varmt. Men hur i allsindar kunde du åka ifrån badkläderna =) Ha nu en fin tisdagskväll! Kram

    SvaraRadera
  2. Men vad roligt att läsa om dina upplevelser i mina hemtrakter. Har själv vuxit upp i Mörrum men bor sedan några år tillbaks i Karlshamn. Pukavik var vår badplats när barnen var små, många fina minnen därifrån.
    Även jag turistade i lilla Mörrum i dag, vi åt glass och vandrade någon timme längst med ån med besökande vänner.
    Må så gott.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  3. Hej Eva,
    ein schöner Ausflug oder fast schon ein Kurz-Urlaub.
    Wie schön, wenn man eine große Familie hat :-)
    Ich habe genau die gleiche Kerze (Badefrau im Schwimmreifen)...lustig.
    Und am Mörrum und am Mörrumsån waren wir auch schön öfter.
    Sehr schön dort und es gibt ein leckeres Buffet im Laxhuset.
    Ganz liebe Grüße...Kram Marlise

    SvaraRadera
  4. Härlig semestertripp. Vatten är så rogivande.
    Men jag kan inte förstå varför tjejerna hindrade dig att bada. hihi...
    Vi har en hund-vattenflaska som Elsa drack i då hon var valp, nu vägrar hon att dricka ut flaskskålen.
    Må väl! Kram Lsa

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig resa ni har gjort ... sköna soliga sommardagar att minnas i vinter! Vi stod över natt med husbilen i Krokås hamn för några år sedan då vi var nere i Blekinge/ Skåne :)
    Härliga bilder ... så kul att se Ludde och hur han vuxit till sig!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vilka härliga sommardagar ni fick tillsammans.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Så härligt ni hade det ,kramen Nette

    SvaraRadera
  8. Vilken fin tripp du bloggar om. Det ser kanonmysigt ut och så hade ni ju tjocka släkte som sällskap också. Inklusvie en obildad valp...hihi. Tacos, ja vem gillar dem, inte jag. Gillar inte tacokryddan o vissa blandningar är så starka så man inte har en aning om vad man egentligen käkar. Men jag vet, barnfamiljer...Nu är klockan ett på natten, kanske dags att sussa? Sov gott min vän

    SvaraRadera
  9. Blekinge är fint så jag förstår att ni trivs. För många år sedan hyrde vi en stuga i Norje Boke. Kram

    SvaraRadera
  10. Världens ände hi hi, lite så jag känner med Blekinge! Näe trivs inte alls här men det får gå...ett tag till :)
    Du bjuder som vanligt på en kavalkad av härliga sommarbilder, härligt!!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  11. Så fina bilder och vad kul att få läsa om de platser ni besökte.
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Nu har jag läst om era utflykter, trädgården och lurvige Ludde, och kommer att tänka på sången "Här kommer lilla Ludde, håhåjaja..". ;-) Vilket härligt yrväder han är!

    Tur att du visar utflykter från södra Sverige, för lika lite som ni åker norr om Motala, så åker vi sällan söder om... När det gäller Brevens Bruk så ligger det lite avsides, men är en välbevarad och charmig bruksmiljö. Min farfar är född där och både han och hans far jobbade på snickeriet på bruket. Min man som är kantor har dessutom jobbat i den församling som Brevens kyrka hör till i 7 år (fram till i julas). Så då har det blivit tradition att åka dit på någon sommarkonsert, och så länge mina föräldrar orkade åkte vi tillsammans med dem, men de senaste åren har de inte orkat åka så långt.

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  13. Vilka härliga somriga bilder, nästan så jag också började svettas! O Ludde han torde sova gott om nätterna så många nya intryck han fått varenda dag" Social träning är ju superviktigt, och det får han verkligen hos er. Min första hund, rottisen Larissa var bara med mig i skogen tills hon var två år, inte bra alls, men jag satt där jag satt utan bil och buss...Men man märkte att hon inte fått träffa tillräckligt med folk och andra hundar sen när vi flyttade in till byn. Trevlig var hon mot alla, bara lite för trevliga. Inte alla vill bli kramade och hälsade på av en rottis som står på bakbenen o hänger mot en... Kramiz

    SvaraRadera
  14. Du bjuder som vanligt på en kavalkad av härliga sommarbilder, härligt!!


    ทางบ้าน

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.