fredag 1 september 2017

Augusti blommade mest och bäst . . .

och för varje år utvecklar solhattarna sig mer och mer
som sig bör och till min glädje.
Jag gillar denna knallröda dubbelblommande solhatt,
men har inget namn på den.
Är det någon som vet namnet !
<<<
Solvarma brudar i den heta  rabatten vill jag ha fler av,
såg i min trädgårdstidning hur många fina sorter det finns.
Solhattar trivs här i rabatten eftersom de gillar mycket sol och tål torka,
så platsen är idealisk för dem.
.Så nu är jag på jakt efter fler.
<<<
Förra veckan sökte jag efter brandgula solhattar,
men fann bara dessa svagt orange.
Så för denna gång fick de duga och jag hoppas på lite mera färg från dem . . . .
<<<
Blommor vill ha sol och det vill jag också,
så solrosor är också några favoriter i min trädgård, de gillar sensommaren bäst.
Någon enstaka solros här och där har etablerat sig för ett enda år här.
<<<
Det är inte jag eller Rolf som satt solros fröer i trädgården
utan det är fåglarna som bestämde växtplatsen
och jag bara lät dem få växa upp där.
Jag ser också att småfåglarna börjat provsmaka på dem, 
solros frön gillar både folk och fåglar.
<<<
Dahliorna trivs också nu och man hoppas på en lång höst utan frost.
<<< 


Fina dagar invaderar fjärilarna syrenbuddlejan, det är 'smaskens' för dem. Mitt emot rosenstaven blommar en höstflox i samma färg som den, lilarosa.

Just nu är solrosen nedtyngd av regn som föll i stora spannar,
så själva blomman nickar till adjö.
<<<
När det stört regnar ställer jag vissa blomkrukor på lekstugans veranda.
De vill inte heller ha för mycket blöta.
<<<
Men ännu blommar klematisen glatt.
<<<
Höst syren på stam - Hortensian planterad år 2011 och levererar massor av blommor varje år,
en riktig tacksam buske.

Här slutar jag tvärt och önskar er alla en skön september.
Må väl/ Eva













13 kommentarer:

  1. Så mycket fint! Någon frost vill vi inte ha än på länge, det finns gott om knoppar som måste hinna få slå ut =) Underbara solhattar - se du till att utöka samlingen. Ha en fin helg och en bra första september. Kram

    SvaraRadera
  2. Önskar dig en riktigt trevlig helg i bland alla dinafina blommor.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Din trädgård ser helt fantastisk ut!!! Jag ÄLSKAR solhattar, men mina har börjat "gå ut" för dom har kvävts av en massa annat som t.ex. den låga japanska bambun som har stora blad. Den är enormt invasiv och går numera inte att få bort, men den är också ganska dekorativ med sina torra vita bladkanter så det är OK.
    Jag fnissade lite åt ditt förra inlägg där du skrev att du gillade min header - jag hade nämligen precis roat mig med att ändra hela min blogg - typiskt!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  4. Det är något visst med solrosor. De skiner verkligen upp tillvaron. Fast hela er trädgård är en riktig glädjespridare. Såå mycket fint att titta på.
    Önskar er en fin helg mitt i hela ert blomhav! Kram

    SvaraRadera
  5. Så vackert hos dig ,trevlig helg ,Nette

    SvaraRadera
  6. Hej, tänk, jag som gått här o grunnat på vad jag har för stor hög växt här i hästhagen som ser ut som en knoppande solros. Det är förstås det det är! Tänkte inte på att fåglarna är små hjälpredor...så mycket solrosfrö som jag har matat dem med så vore det ju faktiskt konstigt om ingen grodde...
    Kollar Finnkampen i helgen även om jag redan vet resultatet, men känner mig smått schizofren...
    Ja tänk vilken blommande oas du har!
    Kramiz

    SvaraRadera
  7. Ni har verkligen en fantastisk prunkande trädgård! Fåglarna planterar lite solrosor här också, men de blir inte så stora ... nästa år ska jag kanske ge dem lite gödning!
    Ha det gott Eva!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Hoppas du får veta namnet på den där dubbla solhatten. Så tjusig den är! Kram

    SvaraRadera
  9. Du har en så otroligt fin trädgård. Jag älskar solrosor. Man blir liksom glad av dem och de ger dessutom näring till pippisarna.
    Vi har ju fått väldigt lite regn här hos mig men idag kommer det ner lite.

    SvaraRadera
  10. Eftersom jag inte känner igen sen röda solhattan så har jag - förmodligen - inte fått den av dig. Men det kan ju vara så också att jag inte fått den att överleva! Nästan alla min solhattar har blivit "uppätna" av andra otroligt invasiva växter i samma rabatt. Trist!!
    Gick dock in i mina listor och kollade upp vad jag hade för bilder där på solhattar och hittade följande: Echinacea purpurea double scoop `Cranberry´ - kan det vara den kanske!?
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  11. Kunde inte låta bli att leta efter solhattar och hittade en som jag faktiskt har haft - kanske fått av dig - som hette E. `Hot Papaya´ och som var starkt orangeröd!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  12. Ewo!
    Twoje jeżówki są przepiękne. Podziwiam cudowny ogród z mnóstwem kwiatów. Prawdziwy raj.
    Pozdrowienia:)

    SvaraRadera
  13. Tror det kan vara Hot Papaya,den röda dubbelblommande

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.