onsdag 20 september 2017

Luddes kompisar . . . .

 kommer på besök varje dag och Ludde hoppar av glädje varje gång:
matte får jag leka med dem idag ?
(leka betyder jaga dem)

Nu när Ludde står så där kanske ni kan se att hans päls är lite mera mörkare på flera ställen.
Ludde kommer att få mera svart i sin päls och även på öronen.
Svansen blir säkert hel svart så småningom,
det ser så ut.
Men vad gör det han är ändå våran älskling.
<<<
SE  DÄR . . .  nu kommer den roliga gubben som alltid busar med mig,
det är Mikael och han är pappa till de snälla flickorna Lina och Annie, de leker alltid med mig
och jag får springa jätte fort . . . .

 Vad ska vi hitta på idag ? Får jag jaga er ?
<<<

 VA !  Ska ni inte vara med och leka idag, så taskiga ni är . . . .

Nej, vi har minsann annat att göra idag än att leka, först måste vi äta oss mätta sedan måste vi vila,
sedan ska vi plocka mask och småkryp, sedan ska vi sandbada, sen ska vi äta igen
sedan ska vi . . . .
<<<
 . . .  men okej Ludde vi hinner kanske leka en liten stund, vem ska börja  . . . .
<<<

. . . . ni kan inte ta mig, ni kan inte ta mig, hi hi . . . ha ha . . . 
jag kan springa jätte fort . . . .
<<<

'Ludde har gömt sig i garaget' skvallrar tuppen . . .

 . . . . där fick jag dig allt din lille busige Ludde . . . .
<<<
 . . .  släpp ner mig släpp ner mig skäller Ludde på Mikael.
<<<

Det knackar på fönsterrutan . . . .
vi får påhälsningar av kompisen Ingbritt.
Hej så kul, vill du ha fika ?  Självklart och av alla dina sju sorters kakor svarar Ingbritt  . . .
Hjälp det blir värre det . . . .
<<<
 Hurra nu är det fika - kanske jag får något smakprov säger Ludde . . . .
att fika är det bästa jag vet . . .
<<<
Sitt som folk säger husse bestämt !
  . . . inget tiggande vid bordet, sitt fint på stolen i stället . . . 

 . . . .  men husse, se hönorna de tigger ju och du ger dem något,
varför får inte de sitta fint vid bordet på en stol . . .
<<<


Sommarens sista rosor börjar fallna.

En av flera uteplatser har blivit ingärdad just för Luddes skull,
när vi grejar i trädgården får han inte vara lös utan uppsikt.
Ser han en cyklist då springer han i fatt den skällandes, han hatar cyklister.
Nu har Ludde fått en större utegård, så han kan rasta av sig lite mera när vi inte hinner leka med honom, han är krävande den lille busen, hi hi . . . 
<<<
Dessa bilder är tagna för ca 2 veckor sedan, sen har det nästan regnat hela tiden.

Allt gott/ Eva


















10 kommentarer:

  1. Ludde påminner lite om min Milou. Han kunde gå jämsides med brevduvorna på gräset, men helt plötsligt fick han ett ryck och hoppade rakt upp i luften. Duvorna flög iväg så klart, men jag tror Milou tyckte det var kul. Regn har vi också haft de sista veckorna så det blir att ränna ut och in i trädgården för att hinna göra något. Kram

    SvaraRadera
  2. Det är synd att det är så långt till dig Ludde, för jag skulle gärna vilja leka lite. Här hemma är det minsann inte någon hundkompis som kommer och hälsar på, det var evigheter sen!
    Visserligen får husse och matte besök titt som tätt, men inte 17 leker dom med mig. Nä, dom sista som var här var Christina - fast hon är snäll hon har alltid godis med sig till mig som hon smugglar åt mig när inte matte ser - och så mattes kusin Monica. Hon är inte lika snäll, hon vill gärna "uppfostra" mig så jag inte ska tigga eller skälla, men det bryr jag mig inte om. Däremot är hon jättemysig på morgnarna när jag får hoppa upp och ligga bredvid henne. Men sen blir det trist, för matte tar med sig tjejerna och försvinner hela dagarna. då får jag vara hemma ensam med husse och han försvinner gärna ut i verkstan och där får inte jag vara med. Så du förstår att du hade varit välkommen hit.....
    SVANSVIFT (det är tur att du har en fin svans som du kan vifta med,
    sen om den är vit eller svart spelar ingen roll)
    Santos
    Matte och husse hälsar

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder på Ludde och hans kompisar! Svansfärgen spelar väl ingen roll - bara den är glad och viftar :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilket energiknippe han är den lille pälsälsklingen. Tänk vad pälsen kan ändra sig, ja på oss människor också - jag var ljushårig som liten men i 6 - 7 års åldern så blev håret mörkare. (nästa gång blir det väl grått=) Hu hemska tanke det får det inte bli än på länge) Så bra med en stor rastgård där han kan få vara då ni pysslar i trädgården - ni har det så fint! Ha nu en fin torsdag och så hoppas vi på uppehåll och Brittsommarvärme till nästa vecka som de pratat om. Kram ps vem tycker inte om fika???

    SvaraRadera
  5. Stackars lille Ludde, att inte få leka med hönorna och tupparna. Jag förstår att han är ledsen över detta.
    Ludde vill ju springa lös i trädgården och busa.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  6. Podziwiam Twojego pieska oraz kury i koguta. Piękne są Twoje zwierzęta.
    Oglądam je z ogromną przyjemnością. Od kilkunastu dni pada deszcz, jest zimno.
    Tęsknię za słońcem i ciepłem. Mam ochotę na pyszne ciasteczka i gorąca herbatę.
    Pocałunki i pozdrowienia.

    Lucja

    SvaraRadera
  7. Jättekul inlägg.... och jag satt just och tänkte på att ni har ju så fint väder... men tydligen har ni också fått er del av allt regnandet. Härlig hund och fina höns! Ha en fortsatt bra september!

    SvaraRadera
  8. Lilla busungen, hur gammal är han nu? Det är klart att alla hönor triggar honom, dom retas ju och fattar inte hur Ludde vill att dom ska leka! Vänta bara tio år så har ni en kompis som funkar bättre än bäst, men det är en lång väg dit... och nog är det allt bra charmigt med ett bustroll! Kul att se hur hans päls förändras, det är ju som med Blinka, om hon är klippt har hon tydliga fläckar på kroppen, men när pälsen växer ut ser man inte ett spår av dem. Njut nu av en skön septemberhelg, det ska jag försöka göra! Kram från pörtet

    SvaraRadera
  9. Vilken härligt rolig berättelse om den lilla pälsbollen och hans bravader.
    Underbart vackra bilder på hönsen och tuppen.
    Får man nu inte leka med fjäderfäna så kan man väl åtminstone få jaga lite cyklister. Tycker Ludde (och jag).
    Tack för rolig läsning.

    SvaraRadera
  10. Ja som det har regnat...men både igår och idag är det SOL! Härligt! Så söta höns och så lilla Ludde :) Härligt inlägg och det är alltid lika kul att kika in till dig...
    Höstkram från Titti

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.