lördag 18 november 2017

För inte så länge sedan . . . .

gick man in i en prunkande trädgård och bara njöt,
det var förvisso redan höst september - oktober
men ännu blommade mycket.

För inte så länge sen kunde jag och min gubbe sitta ute och fika,
han med sitt kaffe och jag med mitt tee.

Vi hade börjat förbereda trädgården för vintervilan,
men när hösten drog ut på sitt blommande ville vi inte störa det som fortfarande växte.
Men varken jag eller Rolf rullade inte tummarna,
alltid fanns det något att göra.

Sockerärtorna var färdigskördade . . . .
<<<
Brytbönorna likaså . . .  
och alla de andra rotfrukterna var omhändertagna.
<<<
För inte så länge sedan kunde jag plocka en hand överfull av smultron,
det händer att jag fortfarande hittar några smultron att stoppa i mun.
Hmm . . . men jag kan inte påstå de är goda nu.
<<<


För inte så länge sedan blommade vårlökarna på hösten. Ingenting förvånar mig längre.

I mitten på bilden står ett träd, ett körsbärsträd av något slag, det fanns två sådana,
men det ena dog utav att sorken hade gnagt och ätit på rötterna.
Detta träd dog också men det stod stadigt där, så jag lät den stå kvar.
Under åren har olika klematis fått växa upp där vid stammen, men de trivdes inte där precis.
För ca tre år sedan livade körsbärsträdet till och började slå ut flera små skott
på den ena halvan av trädet.
Mycket märkligt, men jag lät den få göra som den ville . . .

På bilden ser man hur körsbärsträdet har utvecklat sig, men bara på den ena sidan.
Det sticker ut en död gren där jag målat en röd ballong, man kan se hur trädet fått ny fart på ena halvan på tre år.
Förra året planterade jag en klematis (sommarsnö) under trädet,
den trivdes där och i år fick den en riktig fart upp i trädkronorna.
Det hängde många långa klematisgrenar ända uppe, det syns inte så bra på bilden.
Jag blev tvungen att skoja lite och visa hur glad körsbärsträdet blivit de sista åren, hi hi . . .
<<<
Jag tycker synd om trädet den måste ha en kompis så de kan bilda familj.
Det blir blommor på våren men tyvärr inga körsbär,
så till våren ska ett träd köpas, för även i naturen vill man vara flera.

För inte så länge sedan fångade Rolf en stor mullvad,
hi hi hi . . .  😉😊

. . . .  och för inte så länge sedan fick jag jaga ut en stor fet skabbig råtta,
som hade fått tag på min toffel, den trodde nog det var mat . . .
😋😄😉

Men idag hittade jag en utslagen gul ros som hade gömt sig ordentligt ibland bladen,
den knipsade jag bort och nu får den pryda köksbänken några dagar.
<<<
För inte så länge sedan hade jag fullt upp,
men det har jag inte nu . . .
tur är väl det.
En bloggvän skrev att november är en kravlös månad, det tycker jag var bra.
Så i stället för att kalla den för 'depp'- november får det hädanefter kallas för 
'Kravlösa november'.
Det låter mycket trevligare eller hur ? !
Ha en fin vecka / Eva











13 kommentarer:

  1. Trevligt att minnas tillbaka. Du har en fantastisk trädgård. Och mycket gott har du skördat under sommaren/hösten.
    Igår hade jag en vilodag, gjorde absolut ingenting. SÅ skönt att känna att krafterna och orken kommer tillbaka, idag har jag gjort en granbock.
    Kram från din bloggvän Anne-Lie

    SvaraRadera
  2. Men kära vän, vilket fint känslosamt inlägg du har skrivit. Jag känner nästan tårarna i ditt ansikte, för allt du saknar och sm inte finns mer, men det kommer tillbaka, jag lovar. Jag tycker också att november är årets värsta månad, o så är jag själv född då, och det känner jag i mina hjärterötter, melankolin, mörkret, och hoppet om att det ska ljusna.,..Snart är det advent och jul och nyår och dagarna blir åter längre, snälla deppa inte ihop! Tänk så få människor i världen som förstår vår mentalitet med detta mörker halva året...kram på dig

    SvaraRadera
  3. Hej Eva
    So ein schöner Rückblick in deinen Garten.
    Wie gut, dass wir wissen:
    es kommt alles immer wieder!
    Hier bei uns gibt es eine Kampange,
    (ich hoffe, du verstehst es)
    November:
    No - vember heißt jetzt: Yes-vember!
    Komm gut durch den Yesvember......

    En sådan trevlig recension i din trädgård.
    Hur bra vi vet:
    det kommer igen och igen!
    Här med oss finns en Kampange,
    (Jag hoppas du förstår det)
    November:
    No - vember kallas nu Yes - vember!
    Kom igen genom Yesvember ......Kram Marlise

    SvaraRadera
  4. Som tröst ... om bara några månader kan vi se tillbaka och säga: För inte så länge sedan var det mörkt, kallt och ruggigt. Riktigt innesittarväder. Men, de gråtrista dagarna gör att vi fullt ut njuter av de solskimrande.
    Din/er trädgård är verkligen en grönskande och blommande oas. Så vacker. Förstår att du saknar den nu under dess vilotid.
    Kram till dig — och lurvegullet Ludde!

    SvaraRadera
  5. Kravlös månad är nog en bra beteckning för november i Sverige.
    Roligt att se alla dina fina bilder!
    Önskar dej en skön söndag!

    SvaraRadera
  6. Underbara sommarbilder! Inte utan att man längtar, men först vill jag ha en riktig vinter....Kravlösa november lider snart mot sitt slut och då kommer händelserika december ;)
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Nog går tiden fort! Här blåser det nordan idag och snöflingorna yr. Inget jag jublar över precis. Men jag gömmer mig här inne och pysslar med kravlösa ting. Bra där! Fast jag förlänger nog det där med kravlösa november till att även gälla november. Då om något bör man dra ner på alla kraven.
    Ha en skön söndag!
    Kram RosMarie

    SvaraRadera
  8. Härligt inlägg Eva! Du låter - trots vädret, för jag antar att ni inte har så där fint hela tiden - väldigt förnöjsam!! Vi kom precis hem efter en tur med Santos söderut, ända till Havdhems idrottssplats som ligger "hela" 2 mil härifrån. Där kunde t.o.m. jag gå en halv runda innan ryggen sa ifrån. Sen bar det av hem igen och nu har jag gjort en mjuk pepparkaka till Rolle (och Santos). själv är jag inget förtjust i bakverk som tur är!
    Tittade du på min blogg - http://stjarnarve.blogspot.se/2017/11/mest-positivt-men.html - med bilderna från huset
    vi har hyrt nästa år? Har redan betalt bokningsavgift, det gäller ju att vara ute i tid.
    Vi tyckte faktiskt det skulle vara rätt kul att bo på ett ställe "mitt i smeten" så att säga. Sen kan vi göra massor av dagsutflykter därifrån. Har kollat att det bara är 10-11 mil till er t.ex., det åker man ju på en "skitkvart". *fniss* Men vi kan också ta emot gäster som vill göra en liten utflykt - eller ligga över, det finns sängplats för sju.
    Fast just nu så väntar vi på besked på Rolles cellprover. Inte något vidare, men vi är rätt bra på att skjuta saker och ting ifrån oss.
    Ikväll ska vi dock se finalen efter c:a 35 race i Nascar på TV, sen kommer man förmodligen ha massor av tid över varje söndag.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  9. Det har du rätt i!
    Underbar ros som fått komma in i värmen, och många fina bilder att blicka tillbaka på i er fin fina trädgård. Ååå lille Ludde - så tokig ibland =) Ha nu en bra vecka! Kram

    SvaraRadera
  10. Ni har så fint i trädgården, med alla blommor och träd. Och lille Ludde är så söt.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Oj vad mycket saknad jag läser här mellan raderna! Men jag lovar, allt får du igen hundrafalt så småningom. För vad vore lyckan och glädjen utan saknaden! Ingenting...
    Jag måste faktiskt erkänna att ju äldre jag blir desto besvärligare tycker jag att vintern blir...tror inte jag verkligen skrev dom orden MEN, dels mörkret, jag ser inte var jag sätter fötterna, jag hinner inte ut med Blinka på sedvanliga tre promenader innan mörkret faller, så fort det kommer lite puder på backen är jag livrädd att halka. Har man en gång brutit bägge vristerna så gör man inte gärna om det, speciellt när man bor ensam...så det är broddar på. Och som min grusväg nu ser ut med stora stenbumlingar som rullar på ytan efter att avverkningsbilarna kört så tror jag inte jag kommer att kunna utnyttja sparken på hela vintern! Där hör du, det är nästan så att JAG DEPPAR IHOP! Snälla söta vännen, snart får du tända alla juleljusen och tindra med ögonen ikapp med dem. Hoppas du står ut ett tag till, du har ju i alla fall fint sällskap av murvlar och råttor och kanske en snäll gube också...Kramiz

    SvaraRadera
  12. Ni har en jättefin trädgård. För mig är november endast en transportsträcka fram till december som jag älskar. Nu får jag mitt lystmäte tillgodosett med allt pyntande och donande inför julen. Kram

    SvaraRadera
  13. Så fina bilder och så roligt och intressant att läsa om trädgården och körsbärsträdet, särskilt nu när jag inte längre har någon trädgård. Här har snön formligen vräkt ner de senaste dygnen men i dag har det regnat så snart är det nog grönt igen.
    Kram till dig och en önskan om många sköna kravlösa dagar.

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.