torsdag 22 februari 2018

Irland är speciellt, man måste uppleva landet

för att förstå hur vacker den är och njuta med alla sinnena,
den är inte bara karg med stenar och klippor utan väldigt grön med vackra sjöar.
😊

Vi fortsatte en bit in i landet och kontrasterna blev direkt olika.
Vädret var fortfarande soligt men blåsigt och givetvis när man kom fram till en öppen plats 
som denna sjön (tappat bort namnet) så var vindarna hårda.
😑
Rätt som det var svävade ett svart moln närmare oss,
usch nu blir det säkert regn tänkte vi, men konstigt nog drog det vidare utan att lämna några droppar.
😏 💨
Vissa delar av den här sjön är särskilt beskyddade eftersom havsörnen
har nästen som är värdefulla för den biologiska mångfalden.
💜
Hoppas ni kan läsa vad det står på anslagstavlan, det är en bra enkel förklaring vad som gjordes. 
Havsörnen var verkligen utrotningshotad,
men 2011 började spännande händelser i landskapet Clare,
White-tailed eagle började återvända efter över 100 års bortavaro.
💚
Där sitter vi bara och njuter av stillheten och tänker på dem som fick lägga ner ett stort arbete på att
dämma upp sjön vissa delar av kustlinjen och rensa botten på slam m.m. 
💙
In !970 during the dredging of the short Clloonamirren coastline.
💜
Picknickkorgen togs fram och man mådde gott med lite smörgås tee och kaffe i magen.
Jag tyckte mig höra örnens skri i luften för den kan höras bra från långt håll,
känslan blev väldigt speciell.
😃
En liten bit från sjön fanns en liten modern by med nya hus och vackra planteringar,
givetvis blev jag tvungen att ta bilder.
Solen värmde på mer och mer, vårkänslorna spirade också både till ung och gammal.
😍😎
Azalean är underbart vacker, själv äger jag ingen bara rhododendron
men de blommar senare på våren.
Här är datumet den 15 april.
😊 
Vid vägkanten fanns en inhägnad och där kom två åsnor springande till oss,
de saknade sällskap och fick klapp och kli bakom öronen.
Vad har man åsnor till ? !
😲
'Himmel och pannkaka' vilket oljud, öronen sprängs av deras skri.
Varför måste åsnor ha ett sådant hemskt läte,
tror att de blev ledsna när vi gick, hihi
 😝
Man blir så glad av lite vår-fägring.
Både då och nu.
😍
Färden fortsätter till nästa 'mål'.
Ett mål på svenska kan betyda tre saker, jag tänker mest på nästa upplevelse och de andra tänkte säkert på nästa mål-mat, hihi . . . 
😋💗
   
Ha en trevlig helg/ Eva










12 kommentarer:

  1. Åter igen fina bilder som påminner oss om våren! Igår kväll - 14, idag på morgonen - 8 och nu -2 så det går på rätt håll nu, vill inte ha några fler iskalla bakslag. Kan säga att Penséerna fick flytta in i natt. Nu ska jag gå ner i köket och laga lite mat, är trött och hungrig efter dagens jobb och träning. Kram

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt att få se en annan bild av Irland än den som finns i min hjärna. Har aldrig varit där, har känt ett obehag av bara tanken - konstigt för jag har verkligen ingen anledning att känna så... Kram 😙

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt omväxlande natur! Som sagt, måste ta mig dit någon gång!!!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Pappa fick en åsna utav sina jobbakompisar då han fyllde 40 år. Han gick bara där hemma på gården, och betade på lite olika småställen. Pappa tog bort "Boman" för några år sedan, då var han nog 37-38 år.
    Boman var född på Ölands djurpark, men hans mamma dog tidigt. Han var 4 år då pappa fick honom.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Underbara bilder ... så härligt att få följa med er rundresa på Irland! Skulle gärna åka dit någon gång, men tyvärr är det nog bara att inse att det inte kommer att bli av ...
    Ha det gott Eva!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Förstår att ni längtar tillbaka till Irland med sån vacker och annorluna natur. Dessutom är ju deras vår betydligt tidigare än vår. Här är det just nu massor av snö som kom i natt, så Rolle har varit tvungen att skotta. Inte kul! Men nu är han och Santos ute på sin långprommis, så nu måste jag börja med lunchen. Rolle vill ha den tidigare och tidigare. Kan bero på att han både går upp tidigare och tidigare och lägger sig jättetidigt numera.
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  7. Jamen det måste nog bli en resa dit framöver...inspirerande bilder och bra tips från dig!
    Ha den bästa av lördagar nu!
    Varm kram från Titti

    SvaraRadera
  8. Irland är verkligen en vacker ö och så mångskiftande. Också mycket fin grönska och exotiska växter p g a Golfströmmen och kanske p g a en hel del regn också,hi,hi!
    Önskar dej en fin söndag!

    SvaraRadera
  9. Härligtbatt få vara med dig/er på Irland. Fina bilder! Inom mig när jag en längtan dit o till den irländska musiken. Kanske det blir så en dag att jag bara finns där jAG OCKSÅ. TACK Eva!

    SvaraRadera
  10. Så vackert det är där. Azalean är mycket stilig. Jag visste inte att den kunde blomma så rikligt tidigt på våren. Min blommar inte förrän framåt sommaren. Kram

    SvaraRadera
  11. Sjön heter Lough Derg. Ligger jämte Tipperary och Clare. Och River Shannon rinner igenom. Otroligt vacker sjö! Vi har vandrat på båda sidorna några gånger, precis över Killaloe. Perfekt dagstripp för oss då.

    SvaraRadera
  12. Great article..I am looking so forward to your blogcomment and
    I love your page on your post.. That is so pretty..
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.