måndag 12 februari 2018

Vägarna mot Burren Bird Center Irland är i ett bra skick . . . .

(fågel-center)
och det bör de vara eftersom turismen hit är stor.
<<<
Burrens Nationalpark har mycket att erbjuda, inte bara stenar.
😃
Jag kallar det för Ugglecenter, men här finns inte bara ugglor utan många andra sorters rovfåglar,
men kanske ugglorna dominerar mest här.
<<<
Kattuggla - Hornuggla - Jorduggla - Hökuggla - Sparvuggla - Pärluggla - Slaguggla - Tornuggla - Snöuggla m.m.  
BERGUV - Bubo bubo    Latinska namn är svåra, men denna var lätt och gullig.
WOW är det enda jag får fram, visst är den enormt stor och vacker !?
<<<

Fast jag hade aldrig vågat göra som denna flickan.
<<<
De har fågel show nästan varje dag, man förstår att det heter 'ögon som en falk'.
Falkblick - Falköga, det finns många olika sorter av falk-släktet troligen är detta en pilgrimsfalk. 
Den fick visa upp hur duktiga de är på att flyga och jaga,
en hastighet 390 km/h kan en vuxen falk komma upp till.
<<<
Modigt av lilltjejen att våga stå där och vänta in berguvens  'in-landning'.
<<<

Den där hemska fågeln, en gam, fick syn på mig och gjorde en rivstart och flög rätt över mitt huvud 
jag duckade men ändå nuddade vingarna mitt huvud.
Självklart skrek jag rätt ut, trodde gamen skulle sätta sig på min skalle,
men gamens bo fanns precis bakom mig (hade ingen aning).
Fy vad rädd jag blev !
😲😳😨

Havsörn, White Tailed Sea Eagle - Haliaeetus albicilla.
En imponerad storlek.
<<<
Den tyckte inte om att jag tittade på den,
då blängde höken tillbaka, huu vilken hemsk blick.
😨

Hornuggla.
<<<
Snöuggla, måste väl detta vara !?  Jag har antecknat den som en snow owl,
men det kan vara fel.
<<<
Men den här måste vara en snöuggla, en unge t.o.m. 
De är riktigt fina tycker jag.
Ugglor är jätte-häftiga fåglar.
<<<
De här söta små ugglorna vågade jag hålla, de var så rara och ville bara
sitta på mina axlar, hi hi hi . . . .
😉
Jag skrev någon rad i gästboken och tackade för oss mycket nöjda
det var riktigt intressant.
😊
Uppe på bergshöjden vid grottan kunde jag zooma in och ta en bild över fågel-centret.
Den är givetvis större än vad denna bild visar, men får duga.
<<<

Vi fick ytterligare en överraskning en kort bit därifrån,
berget vi såg framför oss hade grottor.
Namnet är  AILLWEE  CAVE.
Grottorna upptäcktes redan 1940, men inte förrän 1973 börjades en undersökning och kartläggning
av grottorna och 1977 var man klar.
Detta blev så småningom en riktigt turist attraktion.
<<< 
I berget ringlar sig spännande smala vindlande gångar med en liten belysning, 
det gällde att 'se ner' var man satte fötterna och att 'se upp'  akta huvudet, för det var olika högt i olika gångar.
Det finns underjordiska vattenfall, stalaktiter och stalagmiter,
björnben upptäcktes också. (för länge sen)
Brunbjörnar kan ha använt grottan som viloläge.
Denna guidade tur i grottan var suverän, guiden talade i bra takt.
Om man lider av klaustrofobi bör man inte besöka grottorna,
men annars rekommenderas denna tur.
En jacka, tröja bör man också ha, för det blir ju kyligt och rått i grottor.
Vill gärna göra om denna grott-vandring.
😊 
Har bara dessa två bilder från grott-besöket, det var svårt få bra bilder där
och att fjeppla med kameran i delvis mörker kände jag inte för.
Men googla gärna på Aillwee Cave Irland,
där får ni upptäcka många fina bilder från andra besökare.
<<<

Vart ska vi nu, jo till närmaste samhälle och middag,
då blir det BALLYVAGHAN.
Ballyvaghan är en liten hamnby i Contry Clar, den ligger på N67-vägen, på Galway södra strand.
Strandvägen är enormt vacker, vilka vyer man tappar andan.
Denna position på kustvägen och närhet till många sevärdheter har gjort byn till ett lokalt centrum
för turistverksamheten.
Området var officiellt West Clar Goeltacht ett Irländskt talande samhälle.
De som kan tala det gamla Iris språket är väl inte så många men folket vill bevara kultur arvet
det är mycket svårt men låter som musik i mina öron.
Det finns en mycket intressant historia om hamn-byn Ballyvaghan.
😊
På skyltarna är två språkiga och Irländska.

 
Wow lite blomsterfägring behövs i detta inlägg.
<<<
Hungern gjorde sig påmind så första bästa restaurang klev vi in på,
 menyn tack !
😏
Mat i magen var ju ett måste för att orka fortsätta på färden mot nya okända mål (för mig och Rolf).
Vad vi åt mins jag inte, men gott var det, ha ha ha . . . . 
😉😁😜
Irländska landskapet är kargt på vissa platser utmed havet,
 men otroligt vackert.
<<<
 Jag skulle kunna skriva och berätta hur mycket som helst om dessa platser på Irland,
men lagom är väl bäst, så jag bryter av nu.

Njut och må väl på både Fettisdagen och Alla 💗 dag.

😉 Eva









15 kommentarer:

  1. Tack för ett mycket vackert och intressant resereportage! Så mycket att se. Jag förstår att det var en minnesvärd resa på den gröna ön.
    Ha en trevlig Fettisdag med goda semlor — och kanske bruna bönor!?
    Kram från norr!

    SvaraRadera
  2. Ser ut som platser i min smak! Tack för att du delar med dig av era upplevelser. Härliga bilder! Fågelcentret ser fantastiskt ut! Vet inte om du såg bilderna på "min" hornuggleunge som kom på oväntat besöka här hos mig i somras - såå söt :)
    Ha det gott du med!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Underbara fågelbilder och modigt att hålla idem. Vi var på fågeluppvisning på Palmitos Park för många år sedan och jag hade keps på mig och tur var ju det när den stora rovfågeln valde att landa på mitt huvud, minns inte vad det var för fågel men stor och tung var den och man kunde känna klorna , hu!
    Njut av din semla idag - för jag antar att du ska äta en! Kram

    SvaraRadera
  4. En massa ugglor. Det är inte ofta som vi ser dem.
    Tänk om ugglan satt glorna i huvudet på dig, fy så hemskt.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så vacker natur på Irland! Måste bara ta mig dit någon gång....
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. oj, oj så många fåglar, blev du klok som en uggla på resan ;) Irland har alltid min man pratat om, men vi kommer visst aldrig dit tyvärr...

    Må så gott och hoppas du haft en skön alla♥dag!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  7. Vilka fula fåglar och så arga de ser ut! Tur att du hittade annat också att fotografera. Kram

    SvaraRadera
  8. Vi har ju aldrig varit på Irland - trots över 30 semestrar i Wales, Skottland och England. Vi var på väg, men efter att ha ätit Irish Stew med får, kål och surt kött tappade vi lusten och vände om och körde ner mot England igen. Därför känns det extra kul att få se lite av allt fint ni sett! Tack!!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  9. Välkända trakter för mej! Har gjort många Irlandsturer som reseledare och besökt dessa trakter flera gånger. Burren är så vackert och annorlunda och Aillwee Caves och fågelshowen har jag också besökt. Kul att återse!
    Önskar dej en fin dag!

    SvaraRadera
  10. Åhhh så kul att få "resa" lite...så otroligt vackert! Bra tips och vackra bilder som vanligt.
    Ha den bästa av lördagar nu!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  11. Hej Eva,
    so schöne Bilder aus Irland.
    Es tut im Winter gut, wenn man schöne Fotos anschaut. Ich gucke auch immer meine Schweden-Urlaubsbilder im Winter an. Kann man sich auf den Frühling freuen. Der Frühling wird auch bald kommen, denn über uns snd schon die Kraniche nach Norden geflogen.
    Wir haben auch nicht so viel Schnee wie ihr. Die letzten Tage war es bei uns sehr kalt aber die Sonne schien. Das tut gut.
    Noch 3 Monate und wir fahren wieder nach Öland, dann blüht wieder alles....ist nicht mehr so lange.
    Ich hoffe, es geht dir wieder besser. Ich schicke dir ein paar Sonnenstrahlen aus der Eifel nach Smaland.....liebe Grüße....Kram Marlise

    SvaraRadera
  12. Gud, så häftigt! Med Irland och rovfåglarna. Har faktiskt sett en havsörn från bilen (rätt nära håll) mellan Tidaholm och Hjo. Och havsörnen ses då och då här i Hjo vid Vättern. Dock har jag inte haft turen än. Burren ja vi får se.

    SvaraRadera
  13. Hej Eva! Skriver här om du inte kikar in på svaret på mitt inlägg! Borgen heter Gråborg och ligger på mellersta ön...jättevackert där och ofta ett ställe jag åker till! Såååå tyst och stilla där...Ja dom bilderna är bara från Öland, vintervitt och vackert där. Här i Bleking ligger det bara lite "fulsnö" kvar. Usch så trött jag är på kyla o halka nu, morr!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  14. Längtar hem verkligen hem nu! Grönt och skönt!

    SvaraRadera
  15. nice article great post comment information thanks for sharing.
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.