söndag 11 mars 2012

Trädgårdsresa

En liten busstur  till skåne gjorde vi för ett litet tag sedan, för att få en försmak av våren, den dagen
blev jätte lyckad och trevlig,  även solen behagade lysa för oss. Dagen innan var det spöregn och
kraftig vind,  men även om man sitter mest i bussen och är inne på olika sevärdheter, är det ju trevligt med solsken.  Bussen var fullsatt på 50 personer,  6 herrar och resten damer.


                                          TRÄDGÅRDS PALETTEN  utanför Malmö.



Det fanns hur mycke som helst av olika blomster,  Azaleorna var just då mina favoriter.


Men mest av allt var det jätte kul att få gå inne i  " Tropikhuset ",   där fanns nämligen stora träd.



Träd har rötter,  och vilka rötter sen !  Jag har livlig fantasi och titta man en stund kan roten bli
precis vad som helst. Jag ser bl.a. ett barnfoster,  vilka fantastiska rötter och stammar det finns.




Tänk så många år det tar innan dessa stammar har slingrat till sig så här,  OTROLIGT !






Jag tycker ivarje fall att det är vackert och många med mig tyckte likaså, det är inte bara blommor
                                                  som är vackra,  naturen är en riktig hemlighet



                                                         Mycket orginellt !



                                 Jag ser den här stammen som en stor fågel,   en " utomjordingsfågel "
               

               De här storkarna var välgjorda, enligt mig. Några Storkar i trädgården skulle lura nån       







                             Det här soluret var trevligt, det ville jag ha, men det blev annat köp.




     Undrar hur gammal den här rumsgranen är, kanske 50 år eller mer, den har varit dår länge.



    Den här rumsgranen är våran, köpte den på Madeira för 7 år sedan, vi firade Rolfs 60 årsdag där
    Så den har växt på väldigt bra, för rumsgranen var bara ett litet barn på knappt 1 decimeter.
     Jag virade omsorgsfullt om den, och hade pakat ner den i handväskan. Vi gillar den MYCKE

     Men ska den fortsätta växa som i tropikhuset får vi göra hål i taket, hi hi hi ....



















   Ja det fanns som skrivet hur mycke som helst att njuta av, även ägaren var en glad " skit "
   Han livade upp oss alla med många kul historier och andra intressanta saker. En härlig dag

                            









2 kommentarer:

  1. Vist är det underbart roligt att göra småresor
    Jag firade faktiskt min 60årdag på Madeira
    köpte ingen gran men billiga afrikasblåliljor en blå och en vit
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  2. Jag ser oxå ett foster i det där trädet.
    Skönt väder idag. Jag håller på att bli sjuk.
    /Maria

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.