måndag 29 oktober 2012

Kommer dessa två helt olika damer --- trivas ihop ?



Ni förstår att det är inte vilka damer som helst, utan två världskändisar !   

Så --- se hit,  de är här !
                                                               

En svensk Hollywood-stjärna.  1915 -- 1982                   En dansk författare  1885 -- 1962

               Ingrid Berman.                                                                        Karen Blixen.

























Ingrid har gjort ca 30 -tal filmer, som jag               Karen har skrivit många böcker ( ? )
säkert sett 15-tal av. Hon är min idol,                      Jag har läst en av dem 'Out of Africa'
fortfarande efter många år. Hennes filmer              Kanske är det den mest kända.
kan jag se om, flera gånger. Hennes röst                 Hon bodde o hade en kaffe plantage där.
var mild och trevlig. En äkta skönhet.                      En väldigt tuff kvinna på den tiden.




Så nu har jag dessa damer här som rosor,  ja de kom redan den 29 sep.  men jag har inte
hunnit presentera dem ännu.

De har bägge en svag ljuv doft och det passar mig bra. Men det blir inte förrän till nästa år
till våren som de kommer att planteras. Det blir spännande se hur rosorna vill trivas i vinter

Men som ni ser  just nu så  ---------

blommar de för fullt ännu, men inne på altanen förstås. När solen skiner så är de ca + 10 gr.

På natten om det är frost ute, håller det sig kring - 0 gr. Det finns infra-värme men vi brukar

bara tända några ljus så fukten håller sig borta. Rosen måste börja intaga sitt vilo-läge.








Men jag har inte hjärta att gräva ner den, ja nu är det försent det kan jag skylla på, men det
fanns tid innan. Jag köpte rosen på Auktion i Fagerhults- plantskola den 29 sep. det fanns
bara knoppar på den då. Jag  ville inte just då gräva ner rosen Ingrid Bergman, ville ha henne inom synhåll och se när skönheten slår ut i blom.   Just då var det en regn-period oxå.
Och inte kan vi påstå att det är så kul att få regn på skallen dag ut och dag in.


Åhh jag är så förtjust i min ros, hon är så stilig och hänförande jag är en stor beundrare av 
denna ljuva dam så jag låter henne vara ifred och njuter på avstånd. Så vill hon ha det.
Den kärleken återgälda hon med att blomma och visa nya knoppar.







Men tyvärr kommer jag nu att bli lite stygg mot den, det är inta normalt i vårt land att blomma så nu.

Så nu har jag börjat så sakteliga att svalka av Ingrid Bergmans (Poulman) känslor







               Jag undrar hur dessa damer kommer att trivas ihop, de är olika som natt och dag.




För denna Karen Blixen är en vit stamros,  hon står oxå inne på altanen och väntar på sin vintervila. Även den köpt på Fagerhults plantskola för 150 kr,  det var ett fynd, men ingen vågar väl hantera
stamrosor, det är ju lite extra jobb. Så vi får se om Karen vill stanna eller gå.







                                      Blicken på Karen är fjärran, hon längtar nog redan bort.







Karen-ros står där och längtar ut,  hon är ju en frilufts - ros precis som Karen Blixen författaren.





Så det kommer att bli lite pyssel med dessa damer ett tag, vira in krukorna de står i med gamla
                                    mattor och tidningar, jag ska göra mitt bästa för dem.


Nu ska jag "hasa" mig i säng, ta lite host medicin som jag fått av "tant doktor" idag o kanske få sova.

Ha de fint/ Eva
































5 kommentarer:

  1. Vilka härliga lövräfsarbilder, det passade ju jättefint i det fin vädret och barnen njuter, det syns ju hur långt som helst.

    Fina rosor! Tänk vad dom kommer att blomma fint nästa sommare!

    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Fina damer,pyssla om dom ordentlig
    ha det bra
    maggan

    SvaraRadera
  3. Vackra rosor bägge två och Karen Blixen har jag planterat i år. Amatör som
    jag är så undrar jag...stamrosor??? och vad är det som är x-trajobb med dem???.
    Efter att ha läst detta inlägg så drar jag den slutsatsen att Karen Blixten, denna ståtliga ros ...kom, sågs och försvinner och för att nästa sommar vara ett minne blott.
    Ha en fin dag
    Kram

    SvaraRadera
  4. Åh, så vackra rosor! Hos oss brukar det vara så kallt på vintern att alla vackra rosor klarar sig inte ända till våren så jag brukar inte ens orka testa andra än gammaldags buskrosor. Ha en fin tisdag!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  5. Härliga rosor - och jag är enormt avundsjuk på att du var på Fagerhults Plantskolas auktion (?). Det är min absoluta favoritplantskola alla kategorier. När vi var på fastlandet på vår minitripp i augusti var jag tvungen att lägga om resan så vi hann med ett kort besök där. Och jag kom naturligtvis hem med lite plantor..... *fniss*

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.