torsdag 25 oktober 2012

Tjejträff i bastun . . . . . . .



brukar vi ha ett antal gånger om året hos min vän o kollega Tarja som är Finska, (fattar ni väl)

Det är mina kollegor och goaste vänner sen ca 13 år sedan, man blir ju väldigt "tajt" när man

jobbar ihop i vården. Men sen är det självfallet person kemi oxå, den stämmer till punkt. Jag

är äldst kan kallas mamma om de så vill, men det spelar ingen roll, vi hör ihop som en familj.





Som barn bastade jag en gång i veckan, på grund av att det fanns en bastu till förfogande för alla arbetare på ett företag som min far jobbade på. Det var mycket bra för oss eftersom vi ej hade nåt
badrum eller varmvatten i huset, då blev tvagningen rejäl. Så att basta har jag alltid gillat, men vissa år har det känns för hett och jag har inte orkat med bastun. Men åren går och vi ändras, så nu känns
det gott igen, men vi har ingen själv, men de gånger vi går till Tarja blir det att basta och ha trevligt.








Det är ett glatt och roligt gäng, "det hoppar inga halta löss" där inte, fastän det finns krämpor och
smärta, talar vi ut om det. Sen övergår vi till allt som hör livet till, snacka lite "politik  kan behövas.
Givetvis "svallkar" vi oss med nåt drickbart, det är vad man helst gillar i sådana situationer.
Tarja har björkris, som hon tagit i somras och frusit ner. Det använder vi nu och "risar" oss rena.
Det svider gott i skinnet när mer vatten kastats på glöden.







Denna kvällen hade vi oxå en skönhets-konsulent från Mary Kays. Hon visade oss sina produkter
och vi provade givetvis, smorde in oss i olika krämer, hade fotbad och allmänt avslappande trevligt.

Tarja har även ett stort "relex- ing- rum", som är hur mysigt som helst. Många levande ljus, massa
"snacks" o gotte saker, musik till avslappning, (denna gången) annars brukar vi "skaka" loss . . .
i hög volym och "rock baby rock",  ja jisses så kul vi har, jag blir ung på nytt i detta gänget.

Tarja bjöd oss på en goe välkomst drink, "mojito" kallades den, sen bjöds det på två olika pajer och sallad, allt var super gott. Efter en sådan härlig Spa kväll var man helt saligt trött.

Vem vill o kan bära hem mig, och vem vill jobba mitt långa jobb-pass på lördag. Ingen anmälde sig.

       Va ! vilka vänner som ej ställer upp och jag som skröt att de var bäst,  hmm . . . . *fniss*



Detta hände förra veckan, fredag den 19 okt. Och nu har en vecka bara smack gått, så kvickt.
Men i kväll var gänget samlat igen, lite kinamat, för en del, sedan biokväll. Den var kul, killarna
på vita-duken kunde verkligen dansa, även strippa suveränt, att göra det så som de, kräver att
vara en riktig akrobat, det var dom.  Roligt hade vi !  Hösten är en tid då vi oxå samlas på bio.






Hei ystäväni, kitos mukava saunailta. Nukuin niin hyvin, että yön alas nuijittin härkä.
Halata---Kram

Ni ser man lär sig lite finska oxå med åren, man måste förkovra sig det är viktigt.
Efter en sådan kväll, sov jag som en "ner-klubbad" oxe.  *fniss*

Önskar er en trevlig helg / Eva













5 kommentarer:

  1. Vilket kul gäng ni verkar vara
    Fin avslutning på din resa,som jag nu har läst ikapp
    ha det bra
    maggan

    SvaraRadera
  2. Så mysigt ni har det och vilket fantastiskt relaxrum! Kan gissa att det är mycket gemenskap och mysigheter när ni ses.
    Och jag gillade dina resereportage jättemycket, det känns lite grand som om jag var med på ett litet, litet hörn.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. En bastu hade ju varit gott nu när jag fryser så förbaskat. Här kommer alldeles nu ner en massa stenhårt regn som liknar hagel. Kallt!!!! /Knatten

    SvaraRadera
  4. Det är så kul att ha tjejgäng som man umgås med! ni verkar ju ha det urmysigt! Ha det nu så kul i helgen också!

    SvaraRadera
  5. Åh va skönt med bastu, hade inte vatt fel och ha de nu så man kunde varma sig lite. Iskallt i vår lägenhet.. brr!
    kul att träffa er idag =) kram

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.