fredag 21 november 2014

Projektet 'stengården' nr 2.

Här visar jag fler bilder från vårat  'sommarjobb', som var ett roligt
intressant trädgård projekt för oss.
Grodor gillar jag,  därför har jag många i min samling som vistas ute sommartid.





Vi gjorde ett fynd i trädgården också, vi grävde upp ett rostigt järnhjul,
som troligen suttit på ett 'hackelseverk', (som hackar halm, som strö till djur).
Detta hjul ska användas till 'något' ? !  tänkte jag i somras.
Så kom väninnan Rosa på besök (ja flera ggr) men en dag sa hon att:
detta hjul skulle passa bra som Yin och Yang.
Yin är svart och kvinna, Yang är vit och man.
Ja precis perfekt där kläckte hon en bra idé, tack snälla Rosa för den tanken.





Mannen min kläckte en annan idé, han förklarade vad han ville och jag godkände.
Givetvis fanns här en cementring den rullade han fram mot ett bestämt mål.







Självklart ska vi ha en 'fast' grillplats på gården och här ska den stå,
sa Rolf.
Tegelstenarna som vi tog hem från Norrahammar passade bra till detta ändamål.
Ingenting får slängas, allt kan vara bra att användas till 'något'.





Rolf bestämde grillplatsen och jag bestämde annat.
Bl.an. små 'gångar' eftersom det blev naturliga gångstigar för oss
så lade vi på marktäck och gårdsgrus här.
Av en Funkia blev det fem st. som planterades där tillfälligt.







                                Givetvis så inspekterade Sixten oss 
och han hade redan hittat
sin favorit plats här.


                                 Överblivna betongrör blev denna idé,
men allt är inte färdigtänkt här,
mer 'pimpning' nästa år.



Vartefter jobbet fortskred, uppkom nya idéer om 'hur ska vi göra här då' ! ?
Jag tog av vad som fanns i trädgården, - dagliljor och delade på dem.


Två vita buskrosor köpte jag i Ullared på Gekås - 29 kr styck,
otroligt pris.
Ynka små var de, men jag tänkte: äsch vaddå - chansa måste man.
Den ena blev större än den andra på grund av mer solsken för denna på bild.



Så vad gör man mitt i sommaren
jo gräver upp och planterar om den andra rosen
mot mera sol.
Javisst gick det bra, bara att vattna och vattna . . . .  




I början på augusti fick vi lite 'myror i brallan',  vi tyckte att
'dax göra något nu'.
Det blev att jobba på förmiddagen och sedan efter kl. 16, för mitt på dagen
var det otroligt hett fortfarande.
Här ser man även Yin och Yang cirkeln. Jag fick bestämma var den skulle ligga.
Till våren ska jag lägga stenarna där, vita har Rosa redan lovat mig.





Svetten bara strilade ner, det hjälpte inte att jobba sakta för luften 'stod still'
inte en enda vindpust kunde svalka oss, det var bara att 'köra på'.
Värmen tog musten ur oss ändå men vi tog vatten slangen och spolade av oss
gång på gång.





Men vi kände oss tvingade att försöka få färdigt en viss del, för just detta
med att tömma 'skolgårds-gruset' ur vagnen.
För han behövde traktorkärran till att hämta mera matjord.





Det var hett och kvavt i luften, vi såg att åska och regn var på väg,
den vanliga åsk-perioden där det kan hålla på länge i omgångar.
Ingen vill vara ute i blixt dunder och skyfall, så vi jobbade på som 'sjutton'.

Jag köpte rosor vart vi än kom i närheten av handelsträdgårdar,
och tills vidare placerade jag dem i krukor.
I augusti började priset dala på rosorna, men det är en bra tid att plantera dem på.

Denna ros heter Alexander.
 Jag och min stora fina groda sitter här och bedriver Mindfulness.





Det räcker med att bara sitta här och titta på rosorna då blir man avstressad.
Rosorna var så vackra så jag hade kunnat stanna och beundra dem dygnet runt.






Kolla här vilket fantastiska fynd som vi gjorde i marken.
En del gräver efter guld och en del gräver efter stora sten bumlingar, hi hi hi . . .

Denna sten låg med  'borrmärket' ner i jorden, den andra sidan är 'bullig',
ojämn och lite rundad. Där växte det ett tjockt lager av gräs, jordtorvor och mossa.
Rolf trodde det var en jätte sten eller en berggrund, så det var ingen idé
att tänka på att få upp den. Men jag ville testa detta och började gräva lite runt om,
han fick ta spettet och försöka 'lirka' lite och se om stenen 'rörde på sig'.
Jo minsann gjorde den det, men Rolf bara suckade och var negativ till detta.
Skam den som ger sig i första taget, traktorn fick jobba lite igen.

Efter många 'om och men' kom den äntligen upp till dagen.
Jag skrapade och tvättade stenen flera gånger om, och SE vilket STENBLOCK.

Nu undrar vi självklart om, när, var, hur denna sten användes, hur den hamnat just där.
Efter så mycket möda och stort besvär måste stenen få något vackert
som omger den.
Planterade en ny sort klängros (namnet kommer sen)
Allt växer så det knakar för ingen värme 'knäcker' dessa växter.





Så funderar jag och funderar . . . . , köpte jag en Leonardo da Vinci till.
Nog liknar den 'da Vinci' för jag gillar den skarpt.
Den andra rosen längre fram är Queen Elisabeth, det vet jag säkert.

      H C Andersen rosen är givetvis från Danmark.







Aprikola rosen är underbar och medium doftande Floribundaros.
Den skiftar färg både från knopp till helt utslagen.

Det var ju nyss allt blommade och nu är naturen grå, grå . . . . .

Denna veckan har jag varit arg, mycket arg, grrrr . . . . på en
grävfirma som har klantat sig grundligt, grävt av våran kommunikation till yttervärlden.
Detta är andra gången på snart två år, - när blir det tredje ???? !!!!
DE har även lyckats gräva av kabel i grannbyn också, duktigt gjort !
Men nu lägger jag min ilska i en säck och slänger den, jag blivit trött av detta.

Tusen tack för alla de roliga, fina, rara kommentarerna i vårt 'stengårds' projekt.
Önskar trevlig helg/ Eva















20 kommentarer:

  1. Er trädgård måste vara megastor. Ni får plats med hur mycket som helst där...och snyggt blir det med. Är nästan som i de där engelska trädgårdsprogrammen där de ansöker om att få sina trädgårdar med i en bok. Sen blir det visning för allmänheten. Om du startar med det, så kommer jag som ett skott. Kram

    SvaraRadera
  2. Verkligen snyggt det ni har gjort med stenarna! Stenar i trädgården är nästan - men bara nästan värda sin vikt i guld. Vi är också "stenrika" så jag gillar också att hållla på med stenar men så fina stenar som ni har hittar jag förstås inte.
    ...och värmen, hade nästan glömt hur varmt det var men när jag läser din målande beskrivning får jag nästan svårt att andas , trevligt var det inte.

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  3. Åh, vilket kul projekt! Vilka fynd ni gjort, stenar, hjul, cementrör....
    Blir ju kanonsnyggt!!!!
    Ha en fin helg!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Det är ju en gåva att ha sten på tomten, men ack så jobbigt att få dem dit man vill. Ni har kämpat duktigt och snuvat gymet på ett par tusen : )
    Köpte huggen sten från en trädgård som byggde om och troodde jag skulle kunna bygga en trappa men det blev för komplicerat när alla var olika stora och formade som stolpar. Nu har jag alltså en bra hög som bara väntar på en fin idé och rätt som det är så kommer den till mannens förskräckelse.
    Ska bli kul att följa ert stenprojekt i fortsättningen.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Det blir en riktig blomster trädgård, som typ blomstergården som fanns i Eringboda en gång i tiden. Så himla fint ni får det!
    Trevlig helg ! Kram

    SvaraRadera
  6. Oj så vackert ni gjort det ,vi tycks ha samma dragningskraft till grodor du och jag .Vackra rosor ,trevlig helg ,Nette

    SvaraRadera
  7. Vilken häftig stenträdgård ni skapar!!! Verkligen underbar! Du måste längta efter våren och att få fortsätta att förverkliga alla idéer där. Men vilket jobb och slit! Tack för rara kommentarer på min blogg. Jo, jag är lite pysselgalen...ett sätt att koppla av från jobbet...och lite rastlöshet. Dessutom har jag tröttnat på de flesta TV-program.
    He en fin helg! Kram RosMarie.

    SvaraRadera
  8. Hej Eva
    Ich hatte dich (deinen Blog) schon vermisst. :-)
    Aber gut, du warst nicht krank, sondern dein Computer.
    Ein wirklich tolles Projekt, dieser Steingarten.
    Viel Arbeit aber ein wunderschönes Ergebnis.
    Schönes Wochenende

    Jag hade varit försvunnen dig (din blogg). :-)
    Men väl, du var inte sjuk, men datorn.
    En riktigt bra projekt, denna sten trädgård.
    En hel del arbete, men ett vackert resultat.
    Ha en trevlig helg
    Marlise

    SvaraRadera
  9. Ojojoj... var får ni all energi ifrån? Blir helt fantastiskt fint! Många helt underbara rosor... ja och allt annat fint... wow!
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Vilket jobb ni gjort det blir bara så fiiiint. Och som ni slet i den här sommarvärmen. Guldmedalj till er.
    Vi har också en cementring till grill, jättebra och det rymmer mycket mat när man är många och grillar.
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Siktar ni på att få en utställningsträdgård till nästa sommar, en rosenträdgård tror jag att det blir, så mycket vackert!! Så jättefina bilder du visar i det grå novembervädret, visst längtar vi tillbaka!
    Svettas gör jag gärna, men frysa vill jag inte. Nu ser jag fram emot julen och sen hoppas jag på en snäll vinter med bara liiite snö...
    Ha det fint och hoppas du är bättre i ditt onda knä!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  12. Wow! Vilket otroligt jobb ni lagt ner och vad fantastiskt fint det blivit!! Att du kunnat hålla allt detta hemligt så länge och inte visat några bilder förrän nu!?
    Visst är det jättekul med nya projekt, jag får nya idéer nästan varje natt - men man behöver ju oftast hjälp att utföra dom. Och som ni vet är ju inte Rolle speciellt trädgårdsintreserad. Fast snyggt vill han ha, bara han slipper göra jobbet *fniss*. Men jag får nog lugna ner mig lite grann, så han inte tröttnar helt. Just nu blev han t.o.m. sur bara han skulle hjälpa mig sätta upp lite belysningar (fast det blir nog dom flesta, det krånglar ju alltid). Han har istället glatt hållit sig inomhus dom sista veckorna för han sålde den stora bilbryggan och köpte sig en saxlyft istället. Då kan han jobba inomhus med Miatan året runt, vilket han älskar..... Han hatar att vara sysslolös och måste meka med någonting hela tiden!
    Själv har jag inga problem med sysselsättning, först har det vara ommöbleringen med efterföljande omdekorering. Sen har jag börjat lite inför 1:a advent. Har satt upp alla julstakar i fönstren - efter tvättning av dom - och så är det ju lite välkomnande kransar som ska upp. Själva STORA dekoreringen vill jag vänta med till nån eller några veckor innan jul så man inte tröttnar! I år tror jag att jag ska ha silver och blått i vardagsrummet och hålla mig till rött i alla andra - om jag grejar det. Brukar tycka det ser trist ut och så flytta in lite röda saker i alla fall.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  13. Stengårds projektet har inte varit hemligt, men kanske svårt att fatta storleken på en.
    Har ju bara visat lite 'små bilder' av den, men inte riktigt i det hela som nu.
    Tid har inte funnits heller för det krävs en hel del att trixa fram alla bilder så de passar in i det hela. Jag har ju hur många bilder som helst i detta ämne, var tvungen att sortera bort en del.
    Jobb finns det hur mkt som helst när man bor på landet.
    Eva

    SvaraRadera
  14. Men OJ vilket jätteprojekt ni har dragit igång, och vad BRA det blir!! det är ju så snyggt med sten, men det kräver både armstyrka och envishet att få det som man vill, och så lite tur med, tex att hitta den där ringen som är klockren! KUL, ja Stenkul! ;)

    Ja, visst såg jag lussebullarna på teve igår, brukar inte se det programmet men råkade slå över just när de bakade , och blev kvar ;) Så det var nog det som inspirerade mig, även om jag gjorde vanliga lussekatter istället för fyllda bullar.. Men det är alltid roligt att se hur folk snurrar till sina bullar, jag gör inte riktigt som hon.

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  15. Fina rosor och mycket jobb. Puhh! Rolf bestämde grillplatsen och jag bestämde annat. Jo, jo.
    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  16. Men vilken sommar ni har haft, jobb och jobb! Snyggt blev det också! Tack för att du delade med dig, nu kan man kanske knycka lite idéer från er.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  17. Masz piękny ogród i włożyliście w niego wiele pracy. Efekt jest spektakularny :) a różanka miód malinka.
    Pozdrawiam

    SvaraRadera
  18. Ni är helt fantastiska med era fina projekt! Och att ni orkar, det är två järnviljor som är starka som björnar, vilket arbete! Och så får du dit växter samtidigt också och det blir ju så jättefint!
    Och alla dessa underbara rosor! Ni verkar arbeta bra ihop i trädgården också! Jag har inte samma pli på min Omgivning som du har på din, tror jag. Min går med på det jag föreslår och så gör han precis tvärtom i alla fall!
    Haha, du kom ihåg mina granar jag gjorde av björknäver, stämmer på pricken, jag gjorde dom nog för två år sen!
    Och idag skiner solen, hoppas den gör det hos er också!
    Stor kram
    Agneta

    SvaraRadera
  19. Tack för del två. Ni är otroligt duktiga. Ser ni med stor eller mellanstor längtan fram emot våren? Förstår att du blev arg. Grodor är häftiga. Kram Bosse

    SvaraRadera
  20. Wow vilket underbart projekt jag måste bara komma förbi så fint och rosorna, så duktiga ni var i sommarvärmen hos oss gjordes inte många knopp,,,

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.