lördag 7 mars 2015

Spännande värre . . . . vågar jag lyfta på 'locket' och kika där under . . . ? ! !

Tänk om det inte finns en enda lök kvar där under granriset.
Rådjuren har ju varit där i vinter och tittat och ingen direkt snö
har täckt marken där.
Men vintern har inte varit svår för djuren i år.



Nämen titta här då, tjoho !  Här kikar krokusen fram . . . .
Ja inte har de kommit upp längre, zonen här är inte min vän.
I höstas planterade jag dessa vårlökar på prov, (om de fick vara ifred)
och man får vara glad för det lilla.


Hmm ... om jag minns rätt borde det vara Scilla, vårstjärna
eller pärlhyacint . . .
Man får väl se när de växt till sig längre fram.
Jag väntar på värmen.
Ja det blir spännande detta, på andra ställen syns både
Påsk-Pingst-liljor m.m.



Den enda färgring som finns i trädgården är snödropparna.
Detta är den enda 'planta' som jag har.
Men inne har jag flera blommande krukväxter.




Se här så vackert, vad kan detta vara ?  Ja precis !
En närbild på dubbelblommande Calandiva -- eller Kalanchoe.
I dagsljus blir färgen svagt rosa - gult . . . .



Samma blomma i kvällningen med blixt, blir så här eldigt vacker.
Ja det är ju vår nu och då ska 'Vårelden' spraka.
Våreld är en mycket populär året-runt krukväxt, och mycket tacksam.



Streptocarpus eller kornettblomma är också en mycket omtyckt krukväxt.
Den trivs bäst i halvskugga och finns i flera färger, jag gillar den verkligen.


Denna lördag blåste det kraftigt med iskalla vindar.
Jag hoppas på lite sol med någon grad mer på söndag.
Må väl/ Eva

















10 kommentarer:

  1. Vilken tur att du vågade kika under granriset, så många härliga lökar som tittade upp. Kornettblomma är en av min favoriter inomhus, tyvärr har jag ingen och när jag ser dem i affären tycker jag de är för dyra. Man är ju en "snål" smålänning.
    Önskar dig en varm och soliga söndag!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Vad härligt med allt vackert som spirar där under granriset. Ja jag har också ett par "våreldar", en vit och en rosa. Satte ut en med bara blad på altan förra sommaren och glömde bort den, sedan var den full av knoppar och blommade rejält därefter. Kornettblomman är en blomma med minnen. Den brukade alltid min mamma ha i "finrummet", du vet där man aldrig var innan TVn kom...Hon brukade sätta nya skott med ett blad, något jag inte orkat göra. Men såg igår att på den jag har kvar börjar det komma små knoppar. Ha en fin morgondag då solen tydligen ska skina.
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  3. Oj v ad många skott du (ni?) har under granriset! Här är det än så länge inte så många så det är väl precis som vanligt; Skogsmössen har ätit upp det mesta!
    Men, OK, dom ska väl ha nått gott dom också, även om man blir lite sur.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  4. Mina scillor är inte längre komna än dina. De står under ormhasseln och det är ganska skuggigt där. Nu längtar jag efter lite mer färgklickar ute. Kram

    SvaraRadera
  5. Ich sehe, der Frühling kommt auch nach Smålandsstenar.
    Bei uns soll es heute 20 Grad + geben.
    Die Sonne scheint schon.
    Ich schicke dir ein paar Sonnenstrahlen
    und wünsche heute einen schönen internationalen Frauentag

    Jag ser våren kommer efter Smålandsstenar.
    Hos oss kommer det att finnas 20 grader + idag.
    Solen lyser redan.
    Jag skickar lite sol
    idag och önskar en underbar Internationella kvinnodagen
    Marlise

    SvaraRadera
  6. Hej, om jag ska få mig några vårblommor till livs så får jag nog hålla till godo med de mina bloggvänner erbjuder, och det är ju inte fy skam! Visserligen tinar snön med en farlig fart även här hos mig, men vi ligger i växtzon 7 så lökarna lär dröja. Det trista är att det är urbota halt på vägarna, trillade igår o det gjorde xgubben också. Axeln är ond men inget är brutet, bäst nu om det regnar på ett tag så vägarna blir bara. Ha en fin söndagskväll

    SvaraRadera
  7. Trevligt att du har lökarna kvar ,här ligger det snö ännu på dom blommande blommorna men dom brukar växa under snön för det kommer ju värme av solen ovanifrån .Vacker blomning inne också ,kramen Nette

    SvaraRadera
  8. Å så mycket fint du har. Förstår att du älskar blommor, både ute och inne
    Haha, tror du verkligen att det blir mera kalas?? Hihi, det är ju kalasen som ger mig glädje.
    Må väl! Kram Lisa

    SvaraRadera
  9. Åhhhh, så många härliga blombilder!
    Hoppas du haft en varm och skön helg. Var i vårt avlånga land bor du?

    Kramar Anncathrine

    SvaraRadera
  10. Härlig tid nu i "väntans tider"... spännande att se vad som kommer upp och så glad man blir när lökarna fått vara ifred :)
    Kalanchoe är verkligen en tacksam blomma som numer finns i massor med olika färger och former... och lättskötta är de också. Streptokarpus hade jag många olika förr, men sen vi blev med husbil så funkar det inte så bra... de är ju liksom känsliga för uttorkning... alltså... nu har jag inte någon kvar...

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.