torsdag 3 september 2015

Jag älskar Alexander Rosen . . .

ja blomman, inte männen som heter Alexander Rose.
Jag skulle ha mera fakta om denna underbara ros
som jag köpte förra året.
Men det blev bara flera män och utemöbler med det namnet.
Ja männen var det inget fel på, dem fick jag
liksom på 'köpet' av google.
Men mina intressen var inte (män)skliga
utan bara älskliga till rosen.


 Ibland händer det att man blir
 blixtkär.
Då tvekar jag inte en endaste sekund,
jag bara tar det jag vill ha,
fast jag inte vet något om vad det är för en filur.
Om den passar i min omgivning 
eller ej.
Jag går på känslan, doften
och ögonkontakten.
Oftast blir det rätt, jag får kärlek tillbaka,
så blev det denna gång.


Alexander gav mig långa kärleksblickar så fort jag bara 
tittade åt hans håll.
Hans färger skiftade under hela dagen i takt med solens strålar.
Även om det regnade var Alexander tålig,
det gjorde honom inget med lite regn på knoppen.
Faktum var att regndropparna gjorde honom ännu mera oemotståndlig.
Hur långt bort jag än var i trädgården
drogs mina blickar till honom.
Jag var tvungen att 
titta till Alexander flera gånger om dagen


En förtjusande ros i mitt tycke,
jag kunde inte se mig mätt på Alexander.


Morgon eller kväll var den tid man bäst blev förförd av
 Alexanders doft han utsände.
Solens kvällsstrålar gav honom extra lysande kärleksförklaring.
När jag sen trodde att blombladen var färdiga att falla
då höll han fast dem ytterligare i flera dagar
han gav allt in i det sista.
Sen föll kronbladen nästan samtidigt, som många tårar  . . .


Nu har Alexander blommat färdigt för i år,
även om jag ser flera nya skott
som försöker komma fram.
Men tyvärr kära vän, du hinner inte blomma mer i denna zon.
Tack för i år, jag vet att vi ses nästa år igen.
Kram/ Eva

















16 kommentarer:

  1. Verkligen en kärleksförklaring som heter duga! Hoppas inte R är lagd åt det svartsjuka hållet.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Hej Eva
    Wie hören sich deine Liebeserklärungen an Menschen an?
    Wenn deine Liebeserklärungen an Blumen schon so schön sind?
    Ganz liebe Grüße von mir aus Deutschland nach Smålandstenar

    Hur gick dina kärleksförklaringar att lyssna på folk?
    Om dina kärleksförklaringar för blommor är så vacker?
    Många hälsningar från mig från Tyskland till Smålandstenar
    Kram Marlise

    SvaraRadera
  3. Jag tror du är riktigt nyförälskad i Alexander.
    Och jag förstår dig.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Aha... det är så han heter! Såg en ros som liknade denna mycket och tänkte direkt att den ska jag ha! Det var några år sedan och eftersom jag inte visste vad den hette så blev det aldrig något köp... men nu... nu ska jag ha en egen Alexander! Tack Eva!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar ros! Förstår att du blev förälskad!
    Inte alla rosor som är lika vackra efter en regnskur....
    Ha en skön kväll!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Så vacker han är, din kära Alexander. Är det en ros som doftar gått också??
    Då jag och min syster är på promenad stannar vi alltid vid rosor som vi ser och sniffa på dom.
    Njut nu in i det längsta med din förälskelse <3
    Kram

    SvaraRadera
  7. Vacker kärlek! Han gör sig extra bra med stäppsalvian(?) i bakgrunden.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Vilken underbar lovsång till Alexanders ära! Han är favorit hos oss också, inte bara för att barnbarnet heter Alexander. En fantastisk ros som blommar hela sommaren, om och om igen
    Allt gott
    Titti

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Wow vilken ros. Jag förstår att du är kär. Inte svårt att bli det när blommor är så underbara.

    //Lena
    minadagarnu.blogg.se

    SvaraRadera
  11. Ja, det förstår jag, vilken ros! Vilka färger och vilken blomning. Du har så gröna fingrar! Det växer och frodas i din trädgård så det liknar inte!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  12. Wow vikken färg !!! Du vet hur jag älskar brandgula rosor. Den där vill jag ha. Är det en rabattros eller busk ? /Knatten

    SvaraRadera
  13. Du verkar vara kär som en klockarkatt, som Thore Skogman sjöng en gång när livet var så mycket enklare. För länge sedan alltså.

    SvaraRadera
  14. Alexander var en ovanligt vacker ros! Det var en sån ovanlig färg på den, en obestämbar nyans mellan rött och orange. Superfin! Här uppe i norr verkar rosorna sjunga på sista versen, men man ser alltid någon tapper ros som trotsar höststormarna och håller ut sent på hösten.

    Grattis till dina fina barnbarn, så söt Ofelia var med den där rosetten :-). Storebror kommer med all säkerhet att ta väl hand om henne framöver!

    Ja, visst är det roligt med bloggvänner som bor från norr till söder, på det sättet får man se massor av platser man inte visste fanns. Det har hänt flera gånger att jag genom bloggvänner fått bra tips på fina ställen att besöka :-).

    Ha en fortsatt fin kväll!

    Många kramar
    Bitte

    SvaraRadera
  15. OM - alltså OM - jag skulle ha fler rosor så skulle jag välja Alexander. Ser helt fantastisk ut och verkar vara en tålig och mångblommig ros.
    Det var länge sen jag såg ett inlägg från dig, men ni har väl fullt upp. Nytt barnbarnsbarn och allt. Man får gratulera!
    Här är det precis som vanligt, förutom att jag ska ha min perennlunch på lördag - om vädrets makter är med mig. Det har kommit 15 mm inatt och just nu vräker det ner. Så jag måste gå in och kolla på min väderstation hur chansen för fint väder ser ut. Ska det regna, då ställer jag in!
    KRAM
    Susis

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.