torsdag 24 september 2015

Min egna skördefest var i Polen

den hade jag velat ha här hemma i Sverige.
Inte ett enda äpple fick vi i år på våra äppelträd.
Vad hände i våras kan man undra,
minns inte att det kom några frostnätter, men så måste det ändå varit.
Eller var pollineringen dålig, för lite bin ? !
Så alla dessa fina äppelsorter Slawek hade i trädgården
hade jag velat ha här hemma.
Ja inte alla träden men några hade jag inte tackat nej till.


Så där stod jag och var avundsjuk på honom och hans träd.
Vad ska du göra Slawek med alla dessa äpplen,
Det kunde jag frågat dig när jag var hos dig, men inte tänkte jag på det då.


Sen skulle jag fråga dig vad äppelsorterna heter, (om du vet).
Är äpplena obesprutade ?


Denna sort av äpplen var mycket god.
Är det vinteräpplen ?


Färgen är så vacker.
Synd att jag inte polerade dem planka.


Jag tror det fanns ca 8 päronträd här med olika sorter i trädgården.
Även Gråpäron.

 Gråpäron är Rolfs favorit.
Det fanns ett sådant gråpäron träd i vår trädgård förr,
 det blåste ner för ca 25 år sen.
Rolfs morfar Johan satte ner en kärna när han var 7 år.
Päronträdet blev präktigt och stort med åren och det gav mycket frukt.
En storm tog det till sist, gråpäron trädet blev ca 90 år.
Det var med stor sorg (om man kan säga så) som Rolf fick
 frakta bort stam och grenar.
Någon ny har inte planterats ännu.
Kanske dax nu.

Jag älskar päron, de ska vara hårda med ändå saftiga,
det värsta är att min mage tål inte päron.
Jag kan äta ett päron, men fler
blir det toa besök
på direkten.

  
I Polen heter denna frukt Mirabellki.
Denna frukt är en blandning av plommon - krikon - sviskon - mirabeller.
De är mycket goda och givetvis kan man göra
både sylt och marmelad på dem.
Plockade några som jag tog med hem för provsmakning.
Ett sådant träd vill jag gärna ha.


Hoppas att ni alla som ska på årets skördefest lite varstans i landet,
får det riktigt trevligt.
Skördetiden med alla dessa roliga jippon
är mycket uppskattade och intressanta.
Må väl kram/ Eva
















15 kommentarer:

  1. Jag har ganska mycket frukt i min trädgård i år. Tre olika äppelsorter som bär mycket frukt. Två päronträd, därav ett gråpäron med mängder av päron på. Synd att ni bor så "Långt" bort annars kunde du och Rolf kommit hit och plockat lite. (Fast jag vet att ni inte är rädda att göra utflykter)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Eva,
    Danke für den netten Kommentar.
    Auch für die wiederholte Einladung.
    Paß auf, einmal komme ich wirklich nach Smalandsstenar.
    Ich wünsche dir und Rolf viel Spaß in Italien.
    Ihr fahrt mit dem Bus,
    dann kommt ihr bestimmt bei mir in der Nähe vorbei.
    Aber der Bus wird sicher keinen Umweg bei mir vorbei fahren wollen?
    Sonst könntest du zu mir kommen.

    Tack för den fina kommentaren.
    Även för den upprepade inbjudan.
    Titta, när jag verkligen komma till Smålandsstenar.
    Jag önskar er och Rolf ha roligt i Italien.
    Din resa med buss,
    då är det säker på att komma med mig nära förflutna.
    Men bussen verkligen vill inte gå omvägen med mig över?
    Annars kan du komma till mig.
    Må så gott kram/ Marlise

    SvaraRadera
  3. Vi har ju inte heller fått äpplen i år, däremot massor av körsbär och bär på bärbuskarna. Så jag skall väl inte klaga, för jag har massor av saft och sylt i frysen. Ha trevliga dagar framför och njut av solen söderöver!

    SvaraRadera
  4. Här på Gotland kryllar det av äpplen i år! tyvärr är dock dom flesta ganska små, men vi har "pallat" några och kokat kräm på. Själva har vi bara ett vildapelträd och det har varit enormt mycket på det, men dom går tyvärr inte att äta.
    Såg satt ni tydligen ska ut och resa IGEN!? Ni flyger och far över så det står härliga till. Italien låter ju väldans skönt just nu. Antagligen lagom varmt! Ha de så skönt!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  5. Vilken fruktskörd! Är det inte lite så att fruktträd är lite vartannat år också, dom vilar ibland....och så kommer dom igen nästa år. Det tror jag! Som inte har ett enda fruktträd här på berget.
    Italien. Det är ni värda. Och jag sitter inte här och blir det minsta lilla avundsjuk. Jo, det blir jag ju. Men inte missunnsam, ha det riktigt gott och njuuuut och glöm inte ta med kameran!
    Kramar

    SvaraRadera
  6. Åh så snålvattnet rinner ,vi har samma problem inte ett äpple och trädet var fullt med blommor några kart kom det men dom sprack ruttnade eller så åt maskarna upp dom .Trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
  7. men oj så många fina äpplen o päron..det skulle jag gärna ha ..Fick ett äppelträd o ett päronträd till morsdag så nu får vi hoppas att de klarar vintern o de jädrans sorkarna.Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  8. Det var en fin skördefest som du/ni var på.
    Vi har gott om äpplen i år, fast en del är maskätna, tyvärr.
    Ska nog ha vår skördefest nästa helg.
    Ha en trevlig resa! Kram

    SvaraRadera
  9. Tror jag klippte äppelträden lite fel, inte så mycket frukt som förra året. Det var kallt i maj och juni, bin och humlor vågade sig inte ut, det kan också vara orsaken. Till dina uteblivna äpplen också.
    Trevlig lördag!

    SvaraRadera
  10. Men, är du kvar än? Vet du, jag är jättedålig på att äta frukt, nu har jag faktiskt klämt i mig ett äpple idag, svenskt såklart, men varför de ska vara dubbelt så dyra som de utländska den här tiden på året begriper jag inte! Men till frukten igen, de flesta frukter tycker jag är för sliskiga, eller så är dom träiga. Usch så jag krånglar. Visst kan ett saftigt päron vara gott, men jag brukar alltid få tag på torra träiga... Clementiner gillar jag, och kiwi.
    Ha det så gott nu, njut och tänk inte på oss här hemma i mörkret
    Kramen

    SvaraRadera
  11. Tänk att få en sådan äppelskörd! Jag har tyvärr inget äppelträd i min trädgård, för de vi hade innan tog vi bort eftersom det aldrig blev några äpplen på det. Den orange frukten har jag aldrig hört talas om. Kan man odla den i Sverige? Kram.

    SvaraRadera
  12. Vilken härlig skördefest! :) Här hemma har vi fått mängder med äpplen och päron i år men både körsbärs- och plommonträd har gapat tomma. Men vi njuter av äpplen och päron i år och hoppas på körsbär och plommon till nästa istället :)

    Ta hand om er.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  13. Trots att 90 år känns mycket hade jag hoppats på att det skulle fått fylla 100 år. Det är gott med både äpple och päron. Helt otroligt vad många sorter det finns. Igår var vi i Kivik på äppelmarknaden. Kram Bosse Ps. Hoppas du får äpple nästa år.

    SvaraRadera
  14. Hej på dig och tack för alla fina bilder och texter. Jag har inte varit inne på datorn så mycket i sommar, så nu har jag läst lite grann hos dig. Vilka sköna höns du har !
    Fina fruktträd du visar från Polen. Vi har inte heller fått någon frukt i år - inte ett endaste äpple. Lite synd för svenska äpplen är så gott och så brukar jag frysa in överflödet till äppelkakor och pajer.
    Önskar dig en fortsatt fin höst och må så gott!
    Kram Inga

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.