söndag 20 september 2015

Sommar jobb för pensionärer . .

det är bra de jobben finns, vad skulle vi annars göra, *fniss*
Rolf byter ut gamla plattor mot nygamla plattor, hi hi hi . . . .
En bekant köpte nya och slängde sina gamla i vår skog, det är bra
att ha i traktorspåren.
Men det visades att hans gamla var mycket finare än våra på en liten
plats i trädgården, så det blev till att köra till skogen några vändor.
Bytt är bytt . . . . .
En dag blev det perfekt väder för detta ändamål.


Att tvätta plattor är något som jag gillar
det jobbet får ingen ta ifrån mig,
*fniss*


En annan dag blev det till att gräva, det ville han göra själv.
Den vilande jorden skulle vändas på
och dags för nya jordgubbsplantor att flytta in.
Till hjälp hade han tupp och hönor,
det var riktigt roligt att beskåda och lyssna på,
jag skrattade så jag grät,
*ha ha ha*


Är ni blinda ???
Dumbommar ser ni inte maskarna,
då får ni gå till
SPECSAVERS.


 Inte 'sjutton' ska jag behöva stoppa in maskarna i näbben på er
nu har jag grävt så det räcker för idag.
VA ! Vad säger du tupp är jag lat
och bara hänger på spaden.
Nä vet du vad ! ! !


 Han kan ha sina torra stela maskar för sig själv
sådant krafs duger inte åt oss
nej tack, nu går vi !


Men hallå där mina vänner av fjäderfä får jag lov och fråga
 vad ni sysslar med ! ? !
Inte har jag väl lovat er krafsa i mina land !
Se inte så förvånade ut,
för ni kan inte beskylla katten, för han gör inte så här !
Ni behöver inte hämnas på mig, 
för att ni är arga på husse.
Jädrans fjäderfä !!!


Javisst är dessa fjäderfä bortskämda, får de inte som de vill
blir de tjuriga, skäller jag på dem blir de förnärmade.


Reperation av åkgräsklippare, ett nygammalt aggregat
pillas dit.
Sen går den som en klocka igen . . . . 



En lång lång paus för sommarjobbaren.
'Stör honom inte, för hela friden,
det blir ingen fika ännu.'


Kom hit så ska ni få ett mellanmål.
Ja detta är en banan varsågoda och smaka.
Garanterat ni kommer att gilla detta.
Ja det är ätbart !


 Ja sannerligen det smakar riktigt gott säger Herman.


 Skynda dig hit och smaka min gulle-pulla.
Titta bara hur jag gör
tugg tugg . . . 


Nå vad tyckte du pullan ? !
Javisst, urläckert !
Vad håller de andra hönshjärnorna hus, jag har ropat och ropat
har de öronen fulla av vax eller ! ?
Vi har fått hela bananen så bäst att smaska i sig fort
innan de ångrar sig.


Ja här ligger jag och luras, hade tänkt att skrämma dem ordentligt,
ni bara fjäskar för dem hela tiden.
Nu får de bananer och jag inget, orättvist.


Men Sixten du gillar ju inte bananer !

Ja men det kvittar, det är orättvist ändå . . . .
De får allt de pekar på.
Nä jag tror jag rymmer . . . . . . 


 Här finns många myrägg som du och hönorna kan äta,
om det duger åt herrskapet . . .
Jag har inte tid att leka med er, för nya plattor ska läggas även här.


 VEM  HAR  PROMENERAT  HÄR !
frågar plattläggaren barskt !
Är det du Herman ? !
Bra att du erkänner snabbt, för annars så . . . . .


' Nä jag har ingenting till dig, kan jag inte få sitta här själv en stund'.
Så fort man sätter sig tror Herman att det är mat.


Så bra det blev med dessa nygamla plattor
och jordgubbslandets nya plats.
Ja du sköter dig 'gubben'
*fniss*


Du har ett bistert uttryck min herre,
varför ?
Har hönorna varit här och 'sabbat' igen ? !
Jasså du gillar inte 'paparazzi',
*ha ha ha*

Ja jag får väl försvinna då !
Jodå jag har annat att göra!
hi hi hi . . .


Jag ska baka någon banankaka av gamla bananer, hi hi hi . . . .

Så jag skryter till mig själv för det var länge sedan man bakade
söt saker här.
Det blev två formar banankaka, en långpanna morot-apelsinkaka,
chokladmuffins, äppelkaka, 60 bullar.
Det blir till att bjuda bort mycket av detta till de jobbande barnen
BB Jennie som är småbarnsförälder m.m.
Man blir glad med att glädja andra.

Kram/ Eva















15 kommentarer:

  1. Hjälp så flitiga ni är både ute och inne. Och jag hör minsann att du är lite arg på Herman och hönorna du också. Lite förstör de allt hos er.
    Även skönt att höra att glada, livligam skämtsamma Eva är tillbaka igen.
    Kram från en något stillsam bloggvän. (har ett litet ryggskott just nu så det är ingen större fart på mig, känns lite,lite bättre ikväll, men bäst att inte ropa HEJ...för tidigt.)

    SvaraRadera
  2. Wow, vad ni jobbar och står i! Och vilka fantastiskt vackra höns ni har. Blir lite sugen faktiskt. Ja, alltså inte på höns som maträtt utan som husdjur.....
    Det är klart att du och Kerstin har helt rätt - det är Rhamnus cathartica (getapel eller vägtorn). Fast jag måste säga att busken var enormt likt den Aronia jag hade i Stockholm. Fast den var bara 10 år och 2,5 meter hög. Och det var rätt sort som man kunde göra saft på, men jag gjorde aldrig det faktiskt!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Haha... vilket härligt inlägg! Skönt att du verkar må lite bättre...
    Skrattar gott åt din berättelse om Herman och hans damer. Våra höns åt gärna daggmaskar och annat godis de hittade... som nyfödda, små rosa råttungar! Svärmor fick se hur de nästan slogs om dessa små "läckerheter" - drog i dem som om de vore gummisnoddar... sen ville hon inte ha våra ägg längre :)
    Ni är som vanligt flitiga i trädgården... här händer inte mycket på den fronten :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så härligt inlägg! Jättefin bild från jordgubbslandet med olika "hjälpredor", här sitter jag och småskrattar för mig själv (eftersom jag vet hur både höns och ankor reagerar när man gräver i jorden). Så kom jag att tänka på att våra karlar är ganska lika, flinka och tekniska båda två.
    Ha en fin måndag!

    SvaraRadera
  5. Så fint ni verkar bo. Och Herrman är en rasande grann tupp! Hoppas plattläggningen gick bra.

    SvaraRadera
  6. Jag säger detsamma, vilket härligt inlägg! Ni har det så fint och de där fjäderfäna är ju som pricken över i, de är rena smyckena i er trädgård. Hoppas de också ger en del ägg till dina
    kakor! En bit banankaka till frukosten skulle jag inte säga nej till!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  7. Hahaha, du är för härlig goa Eva!! Det var trevligt å ses igår :) Å nu får ni ha det så bra på trippen <3 kram Kattis

    SvaraRadera
  8. Din man, han är guld värd! Du har aldrig funderat på att leasa ut honom till oss som har karlar som kanske inte är riktigt så flitiga?! Vilken affärsidé! Min är OK, men inte lika idog som din man och han gör så fint hela tiden! Fast han har ju en designer i dig också......Idéspruta där!
    Hur som helst, det är så fint i er trädgård, och tuppen är otroligt tjusig och hönsen också! Väldigt vackra!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. Pottpottpottpott, du kluckar nog snart likadant som hönsen, och Herman! Vilken idyll ni har, och så mycket program du har att stå i. Att du inte stressar upp dig, det skulle jag göra. Men, det mesta är ju ändå roligheter, förutom det som varit riktigt sorgligt. Jag är splittrad både till kropp och själ, tankarna vandrar utan mål och mening, tiden rinner iväg utan att jag får saker gjorda, men det reder sig säkert i slutändan. Ha nu så jättemysigt, tänk inte på oss i kylan..Kramen

    SvaraRadera
  10. Så fina hönsen är! Och det är klart att de ska få masken serverad direkt i näbben ;) ;) ;) Och vilket fantastiskt teamwork ni har. Härligt att kunna återanvända plattorna i skogen :D

    Solsken
    Lind

    SvaraRadera
  11. Ja det är sannerligen trevligt sällskap mannen din har i jobbandet. Men inte lär de ha varit till så mycket hjälp. Våra hönor är och sprätter varstans där jag inte vill att de ska sprätta, men vill jag ha nån hjälp så trippar de kacklande därifrån, allt som oftast. ;)

    SvaraRadera
  12. Underbar story och bilder som fick mig att skratta gott. :) Nu kan jag återgå till mitt skrivande igen. Tack för underhållningen av hög klass. Kram Bosse

    SvaraRadera
  13. Så mysigt ni har det! Måste bara skaffa höns! Nu vet vi ivarjefall var vi ska ha hönshuset... Alltid en början! Trevliga katter har vi ju redan och ni också!
    Ha det så skönt!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  14. Hej Eva!

    Tack snälla du, både för ett härlig inlägg som fick mig att skratta gott och för de fina och värmande orden som du skrev hos mig. Tack snälla du.♥

    Ta hand om varandra och ha det gott bland höns och plattor.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  15. Vacker din tupp är, den vill man liksom måla av nästan den är så bildskön, dessutom social och trevlig!. Hoppas allt är gott med dig efter Polen resan och att du är på g igen! Fint götr ni hos er , er trädgård är så fin! Jag såg din kommentar men den försvann då jag skulle publicera den konstigt men blir så glad då du skriver till mig på bloggen. Ha det gott kram till er båda! ps ser fram emot fler bilder på de vackra hönsen och Tuppen!ds.

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.