måndag 15 februari 2016

Hur ska man äta en semla utan att få grädde på näsan . . . . .

undrade barnbarnen Lina och Annie ? !
Jag gjorde egna i förra veckan (egna och egna, bullarna var köpta)
så jag tänkte att jag måste överraska de kära barnen
någon gång.
För jag är ingen bullfarmor alls, som håller på att fika med dem,
men när det händer blir det lite uppståndelse,
hi hi hi . . . ni fattar . . . .

Hej hallå i stugan här kommer farmor med semlor idag !
Deras ögon blir stora som tefat,
"men farmor vi gillar ju inte semlor med mandelmassa"
säger de.
Jag vet väl det mina små lamm jag har gjort en annan variant,
sa jag.


 Semlor behöver inte innehålla mandelmassa,
så jag gjorde min egna blandning av färska hallon lite lemoncurd
blandat med lite vispad grädde och det urgröpta av bullen.
Klickade på i bullen, tog resten av grädden och spritsade runt,
locket på och duttade på florsocker.
Tänk så duktigt gjort av mig  -
"fniss"
-  Och vilken vacker 'spritsning', vilket kladd ! (nä det var inte kul)
Att spritsa är en konst.
Men var gör man inte för sina söta sockerpullor,
"fniss"

Flickorna sa inget om de var fina eller fula,
de sa bara att semlorna var goda.
Det var bra betyg, 'fniss'
<<<

Lina åt försiktigt - men Annie slukade semlan med 'hull och hår'
*he he he*

Man kan ju äta semlan på en assiett med dessert gaffel,
men nej så där skulle det vara . . . .

Eller som 'hetvägg' (varm mjölk i djup tallrik med semlan i)
Det har jag aldrig provat på.

Hur äter ni en semla, eller inte alls ? ! 
Är det bara en Svensk tradition vid 'Fettisdagen' eller . . .
<<<







Det finns många traditioner världen över och den som jag gillar bäst är,
Alla hjärtans dag.
Den behövs firas eller uppmärksammas ofta,
kärlek och omtanke får man aldrig för mycket av.
Men något som man kan 'lägga ner' är halloween, det är inget roligt alls,
för jävlar och fanstyg finns det alldeles för mycket av.
Så rött hjärta för kärleken och grönt för naturen.
<<<

Nu skvätter jag lite goe doft på er 
så ni känner hur mycket jag love you er alla bloggläsare.



Solskenskramar/ Eva










12 kommentarer:

  1. Vilket härligt inlägg! Jösses så sugen jag blev på en semla nu! Jag gillar semlor både med mandelmassa och med andra fyllningar! I år har jag dock lovat mig själv att det bara blir den jag åt på fettisdagen! Nu ska jag kämpa mig i de där byxorna som har krympt i garderoben och då finns det inte plats för flera semlor…
    Älskar också Alla Hjärtans dag! Halloween kan jag också avstå ifrån!
    Hjärtliga kramar till dig!

    SvaraRadera
  2. Jag är nog som barnbarnen. Det är ju SJUKT svårt att äta semlor utan att bli kladdig...!!! (Jag borde nog inte äta semlor i sällskap ;))

    SvaraRadera
  3. Det bara måste vara mandelmassa i semlorna annars kan det kvitta, men man kan gärna blanda den med grädden, bara man tar mycket av den! Jag bakar alltid semlorna själv så jag får dom som jag vill ha dom! Vem kan vara utan semla på vårvintern!?
    Lite grädde hamnar nästan alltid på näsan, men va gör väl de`?
    Ha det bra! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  4. "Hetvägg" gillar min mamma. Jag äter den lite försiktigt, man vill inte bli alltför kladdig.I år har jag faktiskt bara ätit en semla., det brukar bli fler.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. de ser verkligen ut att njuta av dina semlebullar! Jag förstår dem... de ser verkligen smaskiga ut! Härliga bilder!
    Jag är inte heller någon bullfarmor... är ju uppvuxen i ett bageri... kanske är det därför :)
    Ha det gott allra bästa Eva!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vilken bra idé att ha den fyllningen, jag som älskar lemoncurd. Annars gillar jag allra bäst de som min mor gjorde med hemlagad mandelmassa. Har inte bakat några i år av förklarliga skäl men inte utan att jag blir sugen när jag ser dina bilder.
    Kram o ha det gott i solen!
    Jag gjorde precis som du skrev...satte mig i solen och bara njöt!

    SvaraRadera
  7. Vilka vansinnigt snygga semlor :D Verkligen jättefina!

    Kram och solsken från ett snöigt och kallt men strålande landskap
    Linda

    SvaraRadera
  8. Härlig doft den gillar jag! *fniss*
    Och gillar hetvägg gör jag också, fast jag aldrig kallat dom för det utan "semla med varm sötat mjölk". Jag gillar också dom som bakas på fina konditorier och smakar lite karlsbaderbröd, det var grejor det!Fast nu var det nog en 25 år sen jag åt en semla i någon form.....
    Idag kom ÄNTLIGEN växthuskaralogen, gissa om jag väntat. Men det blir nog den som jag redan hade bestämt mig för. Och du, det ska bli et VÄXTHUS (fast med några sittplatser förstås). Jag var visserligen inne på en järnsäng, men den tar för mycket plats och man är ju kanske inte alltid ensam där inne så tre sittplatser måste jag ha ha.
    Märker du att jag skriver JAG inte vi.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  9. Gud så gott med semlor (eller fastlagsbulle, som vi säger)! Jag har bara ätit en semla i år och jag känner att det gärna får bli några fler... Helst skall dom ha mandelfyllning, för min del.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Heeej semleälskare! I Finland är semla en fralla, och det andra heter fastlagsbulle. Så det så. Fast jag har aldrig gillat vispgrädde så den har aldrig varit någon frestelse för mig. Mandelmassa däremot tror jag att jag gillade som barn. Fast jag kanske blandar ihop det med marsipan...
    Jaja, visst är det bra och trevligt med kärlek, men för två år sedan på Alla hjärtans dag, då blev det separation. Så mina minnen är inte så glada över just den dagen...men jag gråter inte över spilld mjölk som det heter, inte nu längre. Och mjölken, den hör till gröttallriken och inget annat.
    Och våren börjar nalkas, kanske blir den inte fullt lika blöt som vanligt nu när vi haft så lite snö. Det är annars det jobbigaste med våren på landet, vägarna blir lervällingar, man sjunker djupt ner i tjällossningsgropar och hunden behöver duschas efter varje promenad. Nu var jag positiva Paula va?
    Kram på dej

    SvaraRadera
  11. Tack för ett mycket trevligt inlägg som gör mig glad och att jag mår lite bättre. Även jag drabbades av årets influensa och har legat till sängs med feber och ont i kroppen, nästa år ska jag vaccinera mig mot eländet.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  12. Semlor, nä, det äter jag inte. Men Omgivningen äter det. Vanligen byter han ut sina två kanelbullar på förmiddagen mot en semla och sen på kvällen byter han ut sin tigerkakebit mot en andra semla! Jag har inget utpräglat sockersug, så jag är vanligen utan sådana där godsaker! Jag vill ha mat, lagad mat!
    Jag har ätit semla med varm mjölk och kanel som barn och det var hos mormor och morfar och det minns jag att jag tyckte mycket om, men då var det riktig (!) mjölk och riktig (!) grädde och det var hos mormor och morfar, nåt helt annat.
    Håller med dig, Halloween struntar vi, alldeles för mycket elände ändå, där satte du verkligen pricken över i:et. Mera kärlek, hela tiden gärna!
    Agneta kramar

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.