måndag 22 februari 2016

Min längtan efter våren är som allra störst nu . . . . .

och lusten faller på  -
jag vill helst ut och gräva men vet att det är omöjligt,
tjälen har inte gått ur jorden.

Jag skulle byta Header men i lördags blev det vinter igen,
då såg trädgården ut precis som på bilden.

Varför måste våren trilskas på detta vis,
den ena dagen solsken blå himmel och fågelsång,
den andra grå himmel snö hagel och regn.
Jag vet ju att så är det varje vårvinter och skall så vara
ändå suckar jag.

Då måste jag hjälpa våren på traven
i varje fall för mitt egna
välbefinnande.

Ner i källaren efter krukor, allt går i en rasande fart,
för jag vill se alla vårens färger NU.

Vårblommorna jag köpte planteras ner i zink krukor.
Violer, Jordvivor och Kungslilja.

Nu beundrar jag dem på håll vid entrén.
<<<


Jordviva - Primula Vulgaris
du vackra sköna vårblomma, (jag kallar den för vårviva).
Gillar denna cerisa rosa färg.


Sen måste man ha de vanliga färgerna som blått och gult,
och absolut vitt.


Dessa jordvivor är de första vårblommorna jag köper
och planterar i krukor.
De har ju redan funnits en längre tid hos trädgårdshandlarna,
men vivorna vill ha det svalt och inomhus blir det 
för varmt och ute för kallt på grund av många frostnätter.

Nu kan de stå  'uteinne' på altanen då ser jag dem
 från köksfönstret.
Säkert kommer vi ännu få några frostnätter innan våren
på riktigt stannar.


Kungsliljan är så bedårande söt,
den ska jag sköta om innan jag planterar ut den.
Jag har sett hur ni bloggare som äger kungsliljor
tagit så vackra bilder på denna favorit.
Jag har aldrig ägt dessa själv, men fick några uppgrävda 'tuvor'
förra året av en kompis.
Förhoppningsvis ska de väl växa upp till våren.


En zink vattenkanna fick jag för några år sen
den få stå här ett tag tills det blir ute-tid
<<<


Sixten går också i väntans tider,
han vill gärna ha sol så han kan ligga och 'gotta sig',
den värme han får ute blir endast inne på altanen,
när solen skiner. (När han går ut får han gå in . . . . knepigt.)
Hi hi hi  . . . . 
Sixten luktar gärna på blommor också,
det fick vi se när vi tittade ut.
Han satt där och luktade länge med nosen i blomman,
kanske något kryp där fanns, men nej.
Han bara sätt där och njöt både av solvärme och krokus doft.
Han ville helst vara själv på altanen,
det sa han med blicken.


Vad äter man en gråmulen måndag till lunch ?
Givetvis en het vintersoppa med massor 
av vårkänslor i.
Dekoreras med små söta violer.

Februari kram till er från mig/ Eva











16 kommentarer:

  1. Underbart att det finns så mycket vår i blomsterbutikerna! Nu längtar jag också och förgror, skolar om plantor, sätter sticklingar och förbereder våren så mycket jag kan.
    Ha det så skönt i vårvintersolen!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Det är nog tur att vi inte kan styra över vädret. Jag gillar alla års tiden, var och en på sitt sätt. Fast regn, rusk och blåst gillar jag inte.
    Må väl! Kram Lisa

    SvaraRadera
  3. Nu har du lockat fram våren "inne". Tyvärr vet vi ju att det bjuds på många slags aprilväder innan våren kommer. Bara att härda ut. Man får glädjas lite extra de dagar solen tittar fram. Kram

    SvaraRadera
  4. Här finns det inte en enda blomma på dom vanliga försäljningställena, men på onsdag ska jag till kirurgen i visby för kontroll - och eventuella tips om vad som kommer att hända. Ärligt talat så tror jag inte att jag får några tips, dom kommer säkert bara säga "vi får se". Men nu börjar t.o.m. jag tröttna på att det rinner ur mig.....
    KRAM och tack för alla fina vårblomsbilder!
    Susie

    SvaraRadera
  5. Ja, visst längtar mwn efter våren så här års, men det är bara att tåla sig så länge. Då är det Bra att kunna förgylla sin omgivning med vackra krukväxter med vårkänsla! Kungsängsliljor tillhör mina favoriter och jag har några ute i trädgården och blir lika glad varje år som de blommar. Jag har violetta och vita... så fina med de rutiga kronbladen :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Visst väntar man på våren... men här uppe i norr har vi vinter minst en månad ännu, kanske två. Så här finns ingen plats för vårblommor på länge ännu. Men visst märker man att våren är på väg. När jag var ute på min promenad i skogen hördes småfåglarna kvittra så där vårlikt, trots att det var mulet och lite snö i luften. Men jag ser ändå framåt, det blir bara bättre!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Ja, t o m jag längtar efter våren, men det är ju bara februari än.....i morse när jag var ut en sväng så var det så mycket rimfrost överallt och glashalt på vägen, men nu är det sol men kallt fortfarande, men solen värmer det märker man. Vår hund ligger helst på verandan, hon har filtar och fällar på några låga stolar och där tycker hon om att ligga och gott sig!
    Så många fina vivor du har! Det är verkligen våren. Idag skulle jag åka till Blomsterlandet när jag for hem, men jag tog fel avtagsväg på motorvägen och då blev det inte så, det blev raka spåret hem i stället och utan vivor.....
    Agneta kramar

    SvaraRadera
  8. Hjo-Hjo vill också ut på altanen, och där börjar det faktiskt bli varmt och gott när solen skiner. Lycka när man kan ha öppna dörrar ut till trädgården.

    SvaraRadera
  9. Va fin han är Sixten, när han sitter där i vårsolen och myser! Ja, nu börjar man längta efter lite mer solvärme, men tänk va skönt att vi har allt det där framför oss! ;) Ljuvligt skall det bli! Va fint du har planterat, jaså du kunde inte hålla dig längre ;)

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  10. Jag går också i väntans tider. Sedan blir det alltid bakslag. Skönt att ljuset är på väg tillbaka.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
  11. Härda ut Eva, det blir snart vår. Den som väntar på något gott du vet. Kram till dig och Sixten/Annelie

    SvaraRadera
  12. Jovisst sa dom "du får se" och "det kommer ta tid" (vilket jag tycker det redan gjort) så jag blev lite deppig på förmiddagen. Men sen ringde läkaren och då fick jag lite mer "kött på benen" även om det inte betydde att dom visste hur lång tid det ska ta. Det här med att det var sämre igen och med massor av blod och sårvätska - och att jag hade en jävla ficka som dom inte har märkt tidigare, var dock inget att oroa sig för. Det blir så.....
    Så nu är jag mitt gamla glada jag igen. Jag har också betalat halva växthuset (då börjar ordern gälla) eftersom fakturan kom idag - och hör och häpna; Jag fick 10% utan att be om det!!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  13. Jag får nog göra som du...ge mig i väg till blomsteraffären och köpa lite vårblommor. Igår snöade det rejält hos mig så jag undrar var våren har gömt sig. Kram

    SvaraRadera
  14. Men kära vän, har du sådan abstinens nu efter vår och sommar? Jag njuter i fulla drag av de längre dagarna, marken lyser ännu vit, gärna hela mars månad ut. Lite problem med skodon bara, här i skogen hos mig gäller broddar men nere på byn är det asfalt och torra vägar. Nå, har man inga större problem så!
    Det var verkligen tidig blomning hos dig, själv köper jag några balkongblommor när vi närmar oss mitten av juni, tihi
    Ha en skön helg nu, hoppas du hittar nåt att knyppla med så du får tiden att gå fortare
    Kramen

    SvaraRadera
  15. Så fint du har vårat till det i dina bunkar. Jättefint.
    Rart med kissen och blommorna.

    SvaraRadera
  16. Hej Eva
    Lange nichts von dir gehört.
    Ich hoffe, es geht dir gut?
    Bei uns ist der Frühling schon ein Stückchen weiter.
    Aber ich hoffe, es wird bald wärmer.
    Ich kann meine Winterkleidung nicht mehr sehen.
    Ich will wieder mit dem Fahrrad fahren,
    draußen sitzen,
    Sonne genießen.
    Liebe Grüße für dich

    Lange ingenting av er.
    Jag hoppas att du är bra?
    Hos oss våren lite är redan på.
    Men jag hoppas att det snart kommer att bli varmare.
    Jag kan inte längre se mina vinterkläder .
    Jag vill gå cykla,
    sitta utanför,
    njuta av solen.
    älskar Hälsningar till dig....Kram Marlise

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.