fredag 21 oktober 2016

De har börjat att terrorisera oss nu, men jag ska allt 'ta dem på bar gärning' . . . . .

men hur ? !?
Oftast kommer de smygandes på våren och hösten
och det är så onödigt.
Som tur är det inte vildsvin, för det kunde det vara,
för de finns i vår 'närhet' det vet vi och då hade det varit ännu värre.
<<<
Men dessa typer är inte heller roliga, de kommer alltid objudna,
bara för några veckor sedan syntes de inte till.

Men nu efter flera dagars regn har marken blivit mjukare och då 
får jag hjälp i trädgården av mullvad eller sork.
Vad gör de för nytta undrar jag,
det enda alternativ är att de luftar gräsmattan, hi hi . . . 
För jag har ju givetvis googlat och läst att de kan vara bra för trädgård
men det tycker inte jag.

Vi gör efter alla konstens regler,varje år olika påhitt av mordvapen,
 men de är så kluriga
och gillar att reta oss, det har jag fattat . . .
Så nu ska jag allt överraska dem, jag gör som jägarna i skogen
ställer mig  'på pass'.
I handen håller jag en stor . . . . .

fet tjock mask.
Krafs krafs . . . men titta här . . . vem kikar fram här då . . . 
om inte en stor mullvad.
Ja glo du bara - har du inte sett folk förr . . .
hmm . . . kanske inte, för de ser så dåligt, ögonen är pytte pytte små
för när man kryper i marken kan de ju få grus och jord i ögonen
kanske det är därför ögonen är så små, hi hi . . . 
<<<

Om du lovar mig att inte gräva mer hål ska du få många feta fina maskar av mig.
Men kära nån så ovårdad du ser ut, dina naglar är ju alldeles för långa
otäckt långa som på en monster,
ge mig din hand så ska jag ge dig manikyr . . . . 
<<<
Men jag har kommit fram till att sorken är den som gör de här hålen,
på tillvägagångssättet, (har läst mig till detta)
och nu beskylls denna enda mullvad för eländet. 

Du får inte heller gräva där jag planterat ett nytt träd,
på hösten ger bladen orangeröda färger
och på våren rosa-röda blommor.
Låt rötterna få vara ifred.
<<<
Bukettapel,  litet prydnadsträd, mörkröda flikiga blad.
Röda knoppar och rosa blommor i maj.
Små mörkröda äpplen.
<<<

Det regnar mer och mer för varje dag och jag bara tackar och tar emot.
Jorden, markerna och sjöarna behöver rejäl påfyllnad.

En helg med besök av barnbarn och småbarnsvakt
är det som gäller lördag söndag.
Trevlig regnhelg/ Eva














16 kommentarer:

  1. Hej Eva
    Ja, Maulwürfe können eine Plage sein.
    Aber du hast einen so großen Garten
    und die Erde, die von den Maulwürfen hoch gewühlt wird,
    kannst du super gut als Blumenerde benutzen.
    Wildschweine, das wäre viel schlimmer.
    Ich habe vor kurzem einen Garten gesehen, wo Wildschweine nachts gegraben hatten.
    Das sah aus wie ein umgepflügtes Feld....überhaupt kein Garten mehr da.
    Danke für deine zahlreichen Mails.
    Ich gucke heute morgen: 6 Kommentare von Eva!
    ok. 3 Mails waren doppelt.....aber trotzdem: fleißige Schreiberin.
    Und du hast recht, ich sollte nicht jammern, sondern mich über den Regen freuen.
    Die Natur braucht den Regen dringend...bei uns auch.
    Schön, das ihr den Film über den Elchdetektiv geguckt habt.
    Ganz beonders hat mich gefreut, das du mir Hühnersuppe schicken willst.
    Das ist mal ein Angebot: Hühnersuppe aus Schweden.
    Danke für das Angebot!
    Brigitte kocht immer einen ganz großen Topf Hühnersuppe.
    Die wird eingefroren
    und wenn wir dann erkältet sind, gibt es das beste Mittel gegen Grippe: Hühnersuppe.
    Daher brauchst du keine zu schicken :-)
    Schönes Herbst Wochenende

    Ja, mol kan vara en smärta.
    Men du har en sådan stor trädgård
    och jorden som grävs av mol hög,
    Du kan super bra användning som krukväxtjord.
    Vildsvin, skulle det vara mycket värre.
    Jag har nyligen sett en trädgård där vildsvin hade grävt på natten.
    Det såg ut som en plöjd åker .... absolut inte mer trädgård där.
    Tack för dina många e-postmeddelanden.
    Jag tittar i morse: 6 Kommentarer från Eva!
    ok. 3 post var dubbelt ..... men ändå: hårt arbetande författare.
    Och du har rätt, ska jag inte klaga, bara glad om regnet.
    Arten behöver regn akut ... med oss ​​också.
    Vacker, det har sett sin film om Elchdetektiv.
    Mycket var särskilt glad över att du vill skicka mig kycklingsoppa.
    Nu är ett erbjudande: kycklingsoppa från Sverige.
    Tack för erbjudandet!
    Brigitte alltid tillagas en stor gryta med kyckling soppa.
    Vilken är frusen
    och när vi är då kallt, det är det bästa försvaret mot influensa: kycklingsoppa.
    Därför behöver du inte skicka :-)
    Vacker hösten helg......kram Marlise

    SvaraRadera
  2. Men du det finns sorkskrämmor man sätter i backen, farmor har det i sommarstugan och det funkar kalasbra! Jag håller med dig bara Dahliorna blommor och är fina så är jag också nöjd, men det är lite kul att kunna se skillnad om det är en kaktus, anemon, halskrås, dekorative enkel blommande, näckrosdahlia osv. Det finns ju så många sorter - de här var vad jag kom på nu, men det finns många många fler. I de två senaste numren av tidningen man får i Dahliasällskapet har de presenterats, kul tycker jag då.... =) Ha en härlig helg! Kram

    SvaraRadera
  3. Gud så trist med både mullvad och sork. Jag har, peppar, peppar, aldrig haft det i trädgården och det ska man va tacksam för. Inga dåliga gångar de gräver.
    Så fint litet träd ni satt. Gillade det så mycket så jag var tvungen att skriva upp namnet på det, haha.
    Hoppas ni får en finfin helg med barnbarn.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  4. Min presentation! Hej! Jag heter Mia Kommer från början från ? Jag är sjuk pensionär på dagtid. Två dagar i veckan så har jag en sysselsättning som jag bruka går till och det är genom kommunens psykatrin! Är det något ni undra så hör av er då!
    Älskar att skriva och jobbar på att få ut information om Aspergers Syndrom, Autism, psykisk ohälsa till allmänheten! Om det blir verklighet vet jag dock inte! Håll tummarna att det lyckas!
    Här blandas vardag, diagnos, bilder (både systemkamera och mobil) med tankar och funderingar om mina diganoser m.m.
    Mer får du veta efterhand om ni fråga mig!
    Kontakta mig gärna om ni vill! Jag har en E-mail adress: ?
    Vågar du följa med på resan i min blogg? Nu drar vi i gång vetja! //Mia.
    Bloggadress: http://nouw.com/annorlundalivdiganos

    SvaraRadera
  5. Inte så roligt med grävande gäster i trädgården ... mullvaden gör väl inte så stora skador på växterna som sorken, men det är ju inte så kul med alla dessa högar.
    Ha en fin helg med barnbarnen!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Motorgräsklippare, studsmatta är väl två grejer som motverkar mullvadens trivsel. Vet ju inte hur stor trädgård ni har, men för vår del så har vi för stor (a) tomter för att köpa en eller tre robotar.
    hihi..du och Rolf kunde ju ha en studsmatta att hoppa på. hihi.
    Ha en mysig helg! Kram

    SvaraRadera
  7. Usch så trist att ha sork i trädgården - för att inte tala om dom stackarna som har mullvad! vi har klarat oss och jag har hört ryktas att det inte finns sork här på ön, men jag vet inte om jag tror på det.....
    Visst är det underbart kul att vi alla inte är lika, eller samma smak när det gäller både trädgård och heminredning. Det vore ju för hemskt trist!
    Visst gillar vi det mer moderna när det gäller heminredning, men det viktigaste är att det känns som ett hem - oavsett stil. Jag kan gilla den moderna italienska sparsmakade minimalismen, men skulle aldrig kunna bo i ett sånt hem. Det skulle komma upp en massa konstiga dekorationer överallt och då skulle stilen snart vara förstört. Dessutom kan jag inte riktigt se mig själv i en sån miljö, utan det måste ju vara en elegant tjusig DAM eller ung kvinna. Inte nån som mig..... *fniss*
    STOR KRAM
    och ha det så skönt med familjen!
    Susie

    SvaraRadera
  8. Mullvaden är en söt liten herre/dam. Och sorken gillar väl räven. Så bjud in honom/henne.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Men kära nån vilken söt mullvad, du lät väl den leva? Sorkar är däremot otyg, ser förfärliga ut, katterna har fångat några genom åren och de stora gula framtänderna drömde jag mardrömmar om! Det ser ju inte roligt ut på tomten, finns det inte sorkfällor? När vi hade problem för många år sedan letade vi och hittade några som fungerade med hjälp av något ekolod eller liknande. Ha så trevligt med småttingarna! Kramiz

    SvaraRadera
  10. Oj vad mycket jordhål! Men mullvaden är ju söt :) Vi har definitivt inga mullvadar här (bor i husbåt), bara änder och svanar och en häger ;)

    SvaraRadera
  11. Vi har sorkar men dom håller sig under jorden man märker inte dom så mycket förrän ett träd börjar luta eller att det inte finns blommor på ett ställe som hade blommor i fjol .har nog hellre dom än mullvaden .Kramen Nette

    SvaraRadera
  12. Tack så mycket för kommentaren på vår blogg! Seniormässan har ingenting med husbilar eller husvagnar att göra �� Är det vår bild med en husbil överst som gör att man tror att vi bara skriver om husbilar…? Vi får nog ta och fundera på om vi ska göra något åt den bilden kanske! Vi skriver om resor både med och utan husbil, och det här året har vi nog rest mest utan husbil faktiskt. Just nu skriver vi om Malta där vi spenderade en vecka alldeles nyligen (flyg och hotell ;)). Tack för tipset om Polen! Vi har varit där flera gånger (både med och utan husbil) och håller verkligen med – ett fint och intressant land med ett väldigt bra prisläge! Ha det fint!

    SvaraRadera
  13. Vi har tack och lov varken sork eller mullvad som hälsar på. Uppe på lekplatsen bara 500m från där jag bor ser däremot gräsmattan ut ungefär som hos dig. Jag är glad så länge de inte hittar hem till mig. Kram

    SvaraRadera
  14. Så söt han var, mullvaden! Har inga större problem med de underjordiska..... ;)
    Vackert träd du planterat! Hoppas det får ara ifred....
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  15. Vad hette den där mullvaden jag alltid såg på tecknat? Så mysig ju!

    SvaraRadera
  16. Minns inte, men den mullvaden var ju gullig, hi hi . . .

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.