lördag 29 oktober 2016

Ratatouille på mitt sätt . . . .

blir rätt smak i min gom med dessa grönsaker,
men jag kan variera den 'röran' efter behag.
Denna gång blev det en rättika som fick följa med ner i grytan.
Rättikan har egentligen en intetsägande smak, kanske något 'vass',
men den smakar inte ättika, hi hi . . .
Jag googlade på vad man kunde göra för mat av rättikan, jodå det fanns en del,
men eftersom jag vill att det ska gå snabbt så ändrade jag planen,
så hokus pokus ner med allt i grytan.
<<<

Skala och skär rättikan i bitar man önskar, bryn dem i olja lägg över i gryta.
Auberginer, squash, röd gul paprika skärs i bitar och steks, ner i grytan.
Likaså gul lök och en bit vitlök (om man vill) steks, ner i grytan. 
Två burkar hela tomater ner i grytan (finns egna ta dem).
Kryddor efter behag, jag tar paprika pulver, torkad chili, salt, peppar.
Jag tar även morötter och river grovt, det dämpar det starka kryddiga.
Någon gång har det blivit extra hett, då skär jag ner lite äpplen i slutet med 1/2  dl vatten
och lika mycket grädde.
Låt det småputtra en stund, tills man tycker det är klart.
Vi verkligen älskar denna grönsaksröra.
<<<

Till detta blev det bara ett knäckebröd.
Vill man ha kött - fisk - eller mitt emellan är det upp till var och en.
En gång i veckan äter vi  'vego mat', det är gott och behagligt mättande.
Har man andra grönsaker som man gillar är det bara att slänga ner,
allt passar i en Ratatouille.
Smaklig spis !
<<<

En sådan här 'gryta' med dessa grönsaker åts aldrig på 50 - 60 talet.
Tack vare alla influenser från olika länder har maten blivit mera spännande.
Vi varierar mer tack vare att det importeras mera olika sorters spännande  grönsaker m.m.
Sen reser vi människor mer ut i världen och vill sedan tillaga liknande mat.
Men om man har varit på utlandsresa och blivit bortskämd med god
'lyx' mat i en två veckor, ja då vill man bara ha makaroner och falukorv när man kommer hem.
Det är också lyxmat, hi hi . . .

Lagar ni kryddiga maträtter ibland ? ! 

Må gott/ Eva  











7 kommentarer:

  1. Åh så gott det ser ut. Får nog pröva det i veckan som kommer.
    Så trevligt inlägg från Polen. Skulle verkligen vilja ha sådana marknader här i Sverige.
    Köper gärna från lokala odlare men det blir ju rätt dyrt dessvärre.
    Ha det gott!
    Kram RosMarie

    SvaraRadera
  2. Ser helt underbart gott ut! Jag lagar gärna kryddstark mat ... gärna grytor - och efter att haft sällskap med en ungrare under ett par år i min ungdom är jag väldigt förtjust i grytor med mycket lök och massor med paprika - både färsk och i pulverform.
    Jag ugnsbakar gärna svenska rotsaker, som kålrot, potatis, morötter, palsternacka och rotselleri med lite olja och så lite flingsalt - det är också gott :)
    Ha en fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så gott det ser ut .Här läst ditt fina inlägg från Polen också så fint du beskriver och visst saknar man ett sådant torg .Kan tänka mig att blommorna var billiga där också .
    Kärleksörten har haft så många köldnätter här säkert 10 och någon natt 6-7 minus ,kramen Nette

    SvaraRadera
  4. Vi brukar också äta vegetariskt en gång i veckan. Fast sista tiden har vi slarvat med det. Kanske beroende på att vi äter så mycket grönsaker jämt. I förrgår t.ex. så gjorde jag fläskstek på 800 g i lergryta med palsternacka, paprika, selleri, morot, lök, purjolök, ingefära, chili, japansk soja, en skvätt rödvin, krossad tomat - har säkert glömt nåt, för det är precis som du säger, man tar det man har..... *fniss* Det här räckte till mat igår också, för vi åt inte så mycket av fläskköttet utan mest av grönsaksröran. Vi har t.o.m. kvar fläsk idag!
    KRAM - Susie

    SvaraRadera
  5. Det här lät verkligen smaskens. Jag gillar stark mat så jag ska nog absolut prova.
    Lite roligt med enkla recept.

    SvaraRadera
  6. Nu har matmor varit i farten!!!!
    Kram från din vän Anne-Lie

    SvaraRadera
  7. Oh, what delights.
    I love vegetables. Always they host on my table,
    Greetings:)
    Lucja

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.