måndag 31 oktober 2016

Sprakande höst färger den ena veckan . . . .

och den andra veckan 
så faller löven och träden blir kala och nakna utan sina fina löv,
Och allt blir åter grått.
Snyft  . . . .


Prydnadsträdet håller fast sina små röda äpplen 
i ett hårt grepp.


Jag (vi) städar lagom i trädgården,
för egentligen gillar jag löven till en viss del.
Det lyser upp marken så fint ett litet tag, men sen efter regn förmultnar löven snabbt.
<<<

Asp trädet fäller sina löv så vackert, det ser ut som om det snöar stora flingor,
om dagen är vindstilla.
Jag gillar att lyssna till asplövens rassel på natten, jag har alltid fönstret öppet och det är rogivande ljud för mig.
Men nu om det blir köldnätter får jag lov att stänga fönstret tyvärr.
Efter denna helgen har asplöven slutat att darra för i år.
Flera köldnätter drev på lövens fällning.
<<<

Vi turades om att sköta elden, jag tycker det är roligt
men det är också väldigt varmt.
Vi skojade om att vi borde grilla korv eller annat gott
men tyvärr tänkte vi inte på det i god tid så man hade haft några korvar,
för glöden var perfekt för just detta ändamål.
<<<

Hösten är ju återhämtningens tid och vi känner verkligen för den kommande vilan.
Men om det inte blir 'utearbete' så hittar vi nog något 'inne arbete'. 
Men allt sådant 'jobb' ska gå i ultrarapid.
<<< 

Lönnlöven är de enda som jag räfsar upp och eldar om de är torra,
men en del blandar jag med andra löv och jord m.m. både i komposten och
 till täckning av mina rabatter.
<<<
En mjuk bädd ska de ha hela vintern och löven skyddar bra,
jag varva lite som man gör med lasagne, hi hi . . .
<<<

I helgen har vi haft strålande väder då lyser även lönnen som en sol.
Men i år föll löven snabbare än vanligt.
<<<


Dessa små löv får också vara där de är,
mina maskar vill gärna ha lite att tugga på, hi hi . . .
Sista dagen i oktober är höstens sista andetag,
nu står vi och knackar på vinterdörren.
Vad tycker ni om det  ? !
Jag själv tycker inte om . . . .

Höst hälsningar/ Eva 













13 kommentarer:

  1. Det är så vackert i naturen på hösten. Så fina kort du har tagit. Jag tycker om alla årstider, de är vackra på sitt sätt. Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
  2. Nej, vinter gillar vi inte här - inte nån av oss tre faktiskt! Santos får ju gå med magen - och snoppen - i snödrivorna och det är ju inte kul.....
    Forsytian fanns här på framsidan nedanför ett av matrumsfönstret. Redan efter första sommaren så började den växa upp framför fönstret, så den andra våren - efter blomning - så började jag klippa in den. Men den var ju en buske, så jag var tvungen att behålla 2-3 stammar. De andra bollformade jag försiktigt under några år, så det är inget märkvärdigt annat än man måste klippa dom nya kvistarna varje år under sommaren.
    Eftersom den höll på att bli så stor så passade vi på att flytta den till sin nuvarande plats när vi dränerade om huset och gjorde om på gavelsidan. Var väl c:a 5 år sen kanske. Sen kom ju växthuset, så nu tror jag att den står alldeles perfekt!
    KRAM - Susie

    SvaraRadera
  3. Sagolikt fina höstbilder du visar idag. Eldar du upp dina löv, här lägger vi dem på komposten, och en del får ligga kvar i rabatten.
    Min man och jag är ute och kämpar idag.....jag krattar, han fyller korgar och tömmer.
    Kram från lövhögen...

    SvaraRadera
  4. Vilken färgprakt du bjuder på. Här blåste löven ner i fredags. Jag hade gärna velat se hela härligheten i solsken, men jag fick några glimtar i alla fall. Dina små äpplen är underbara!

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  5. So schöne Herbstbilder! Ich mag den Winter auch nicht. So trostlos und dunkel.
    Liebe Grüße.....Kram Marlise

    SvaraRadera
  6. Underbara färger! Man får passa på att njuta innan vintern gör sitt intåg.
    Här krattar vi bara upp de löv vi vänder ner i grönsaksland och kompost, resten får maskarna dra ner i jorden.... Älskar annars att elda ;)
    Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Hej Eva,
    Du bist mir zu schwer,
    um dich hinten auf meinem Fahrrad mit zu nehmen. :-)
    Fährst du nicht Fahrrad?
    Ich fahre mit einem elektrischen Fahrrad.
    Das geht viel leichter......und macht großen Spaß.
    Das wäre doch auch vielleicht etwas für dich?
    Ist bei euch heute auch Feiertag? 1. November, Allerheiligen
    Aber ihr müsst ja nicht die Gräber
    mit so vielen Blumen und Kerzen schmücken
    wie in Polen
    und teilweise auch in Deutschland
    In Schweden ist es schlichter.....was ich schön finde.
    Dann heute einen schönen Feiertag

    Du är för tung för mig,
    till dig att ta tillbaka till min cykel. :-) (på cykelns pakethållare)
    Ska du inte cykel?
    Jag rider en elektrisk cykel.
    Detta är mycket lättare ......och jättekul.
    Det vore kanske något för dig?
    Är med dig idag semester? 1 November Alla helgons dag
    Men du har inte ens gravarna
    dekorera med så många blommor och ljus
    som i Polen
    och delvis även i Tyskland
    I Sverige är det enkelt ..... vad jag tycker vacker.
    Sedan idag en trevlig helg.....Kramar Marlise

    SvaraRadera
  8. Vilka eldfärger du har i den trädgård. Otroligt tjusigt! Jag är inte någon vinterälskare eftersom den årstiden inte liknar gammeldags vintrar mer...åtminstone inte i Skåne. När jag var barn var det högt med snö minns jag varje år...tror jag minns rätt....men nu är det ytterst sällan det är vitt på marken. Kram

    SvaraRadera

  9. Tack för påhälsningen på min blogg idag. :)
    Ja, ute är det grått och kallt men dina vackra höstbilder är vackra och varma.

    Kram och en fin kväll ♥

    SvaraRadera
  10. Färgsprakande sköna höstbilder! Jag är en riktig höstmänniska och älskar den vackra naturen som förbereder sig inför vintern. Jag gillar svala, soliga höstdagar med den hög klar luft ... men jag gillar även de grå, kulna dagarna med regn och dimma :)
    Vi låter det mesta av löven ligga kvar och krattar liksom ni bara bort det stora lönnlöven som ligger på gångvägen bakom huset.
    Idag hotar SMHI med snö - hoppas de har fel!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Men oh vilka vackra foton du delar med dig, av din häftiga lasagne! Hihi,jag har just varit ute o plumsat i över två decimeter nysnö, tung som attan, har provat skotta snö första gången för säsongen, o förutom barnen som nu är ute och gör snögubbar så är jag väl den enda som uppskattar den vita varan som trillat ner i riklig mängd. Lite förundrad blir man då landskapet skiftar helt från en dag till en annan. Blinka uppskattade inte vår promenad upp till gården, hon kom hem med stora snöbollar runt benen...
    Ha en fin onsdag, här börjar det spricka upp och är vackert som ett vykort, det har du också fast på ditt vis
    Kramen från pörtet

    SvaraRadera
  12. Här var det guldgult och vackert också!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  13. I fell in love in your photos.
    They are so beautiful that I can not break away from their eyes.
    Happy week.
    Lucja

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.