torsdag 27 juli 2017

Ludde Lump bloggar . . . .

med över 30 bilder, oj oj oj . . . .
 Nu ska jag berätta vad som händer i mitt liv här på gården hos husse och matte
Jag får dagligen beröm om min fina yviga svans av matte, hon säger att om jag inte hade haft 
håret på svansen då hade jag liknat en liten gris med knorr där bak.
Är det en bra komplimang eller . . .
<<<
Min svans är inte rak - jag har en knorr där bak . . . 
<<<
Hej och hå se så lång jag blivit, vaff vaff . . . .
Se jag är till och med längre än bordet, vaff vaff . . .
Nu behöver jag inte stå på tå för att se vad husfolket har för smaskens på tallriken.
När det är fredags-mys brukar husse göra en stor god räkmacka till dem,
matte ogillar tiggeri vid bordet, så jag får alltid något ätbart
 till mig vid samma tidpunkt.
Men jag äter ju fortare och blir färdig först, då ska jag bara ligga still och vara lugn,
om jag inte är det får jag tillsägelse av matte med ett strängt; TYST !
Så pekar hon på mig och liggplatsen, nu har jag förstått att hon menar allvar
och jag gör så bra jag kan.
Husse har inte så sträng röst som matte, jag lyder matte bättre, vaff vaff . . . .
<<<

I Tv-rummet finns en lite bokhylla och där gillar jag att dra fram böcker,
men inga av de böckerna fick jag 'läsa'.
Matte ändrade om i hyllan och ställde bara sådana böcker jag fick använda,
en dag sa hon; varsågod Ludde här får du några 'tuggböcker'.
Jag gillar ramarna bäst, vaff vaff . .
<<<
Jag är väldigt läraktig av mig, jag slukar allt jag kan och matte hon jagar mig och säger fy fy . . . .
Snart har hon plockat bort allt som jag kan nå, men jag kan många knep,
vaff vaff . . . .
Här i huset finns flera galler som är ställda så jag inte kan komma åt vissa saker, framför Tv bordet med alla apparater där, jag gillar el-prylar och sladdar., de är spännande.
Sen har matte gärdat in sig vid datorbordet för där finns andra intressanta el grejer.
Jag blir galen och biter och sliter i gallret, morrar och drar . . .
"kan jag få vara ifred här, det är jag som är instängd och inte du", säger matte med arg röst.
Hmm jag Ludde ogillar grindar och galler.
<<<
Jag hjälper gärna husse med disken, han kallar mig för den lille 'för-diskaren'.
Helst vill han inte ha mig där . . . .
<<<
Jag gillar musik också, helst när Lina spelar så fina melodier.
Då vill jag också lära mig och hoppar upp i hennes knä . . . .
Lina säger att tyvärr blir det ingen pianist av mig, vad hon menar med det . . . .
Lina är min lekflicka och hennes syster Annie också  när inte husse och matte hinner leka med mig
 då kommer Lina hit,
hon gör spring-promenader med mig, det gör inte husse och matte.
<<<
Ibland skulle jag behöva ett par solglasögon,
solen kan vara riktigt jobbig vissa dagar.
<<<
Det är kul att få hälsa på hönorna och tuppen Herman, vi har vant oss vid varann.
Husse säger att jag inte ska försöka jaga hönorna, för då får jag känna på klor av Herman.
<<<
Se så trevligt det är hos hönorna, till och med blommor i deras utegård.
vaff vaff . . . 
Jag gillar att åka bil, fast jag somnar på direkten.
Jag är inte instängd i bagaget för ett baksäte är ner fällt så jag kan se och höra husfolket.
<<<
Det blir alltid spännande promenader på våra utflykter,
denna gång åkte vi till sjön Vidöstern och Osudden vid Värnamo.
Vi skulle kolla in om det fanns något bra hundbad.
<<<
Jag får inte vistas där folk och barn badar, så därför gick vi en längre bit från själva stranden,
här kunde vi gå ner och lukta lite men det var egentligen ingen badplats för mig.
<<<
Men vi gick ända bort till Lagans utlopp mot udden och där fanns en nytt hundbad.
Mycket bra gjort för oss hundar, när man går upp från vattnet
behöver man inte trampa i någon sand utan direkt på ett konstgräs som man lagt där.
Då blir man inte grusig mellan tårna, vaff vaff . . . .
<<<
Här tyckte jag om att vara och husse och matte gillade också platsen,
särskilt när vi var själva där.
Så ropar matte att fikat är klart och då springer jag det snabbaste jag kan . . . 
<<<
Jag måste ruska av mig det blötaste först och matte skriker av förtjusning, eller . . .
Sen får även jag lite fika, husse tog med sig något gott till mig med.
Solen sken och det blåste ljumna vindar så jag torkade snabbt, fast jag inte hade doppat mig helt.
<<<
Sen gick vi tillbaka utmed Lagan och många fritidsbåtar åkte förbi,
det var väldigt spännande något sådant hade jag aldrig sett.
<<<
Vid Osuddens strand finns många gamla ekar som bara ligger där,
det blev jag tvungen att undersöka.
<<<
Husse lyfte upp mig och sa "gå nu då" . . . .
det var lite obehagligt så jag ville ner igen.
<<<

En annan dag blev det en hemlig utflykt för oss.
Deras vän Ing-Britt hade fyllt jämna år och det blev en sådan 'rese-present' till henne,
husse och matte visste inte vart detta mat-ställe låg, de kollade på gps och en karta
men sen var det ändå svårt att hitta rätt till byn Hishult som låg på gränsen till Skåne mitt i skogen.
<<<
Innan dess stannade vi för kiss och dryck paus och på en plats fanns det många änder,
sådana fåglar hade jag aldrig sett innan och de var inte rädda av sig.
<<<
Så kom vi fram till  'Kvarnen Kornhult' där vi skulle äta.
En trevlig plats mitt i skogen.
<<<
Där finns färsk hemlagad mat och mycket mera.
Mycket god mat tyckte de och även jag som fick min vanliga ranson.
Musik vissa dagar på veckan och även B&B fanns här.
www.kvarnenkornhult.com
<<<
Hundar fick vistas här, tur för mig, vaff vaff . . . .
jag fick sitta jämte husse och min mat fanns på golvet i en skål.
Jag var duktig och skällde inte, jag fick beröm för mitt uppförande så jag fick sitta på stolen.
Så nu får jag följa med fler gånger.
<<<
 Vi satt på en ute-terrass och där uppifrån kunde jag hålla utkik på fåren som gick och betade,
en del kom närmare och de tiggde nog mat från gästerna, men det var bara kul
och intressant för mig.
<<<
En renoverad och ombyggd ladugård.
 Det fanns en hel del att titta på, gamla möbler och loppis avdelning + en mindre konstutställning.
<<<
 Innan vi fortsatte skålade damerna för en fin solig dag.
<<<

Sen åkte vi till Båstad och upp på Hallandsåsen på den  'Italienska-vägen' till en utsiktsplats och fikade där.
Den dagen var otroligt het och skugga fanns det ingen direkt och mycket folk som spelade konstig musik så jag ville yla, så vi blev inte långvariga där.
<<<
Sen åkte vi småvägar fram till Skummeslövstrand och tittade på det glittriga havet,
sen hälsade vi på en släkting där i stugan.
Natta-mat blev det på hemvägen vid 'strutsarna', vi var hemma ca kl 21.
Alla sa att 'vi hade tur med vädret', vaff vaff . . . 
<<<
Så ser dagarna ut på ett ungefär i mitt valp-liv och jag är snart 5 månader
och trivs väldigt bra hos husse och matte med alla deras barn och barnbarn som hälsar på dem.
Alla tycker om mig också för de tycker jag är gullig och charmig.
Nej jag är inte ledsen på bilden bara fundersam.

Vaff vaff/  Ludde











13 kommentarer:

  1. Men kära Ludde, du måtte vara världens mest beresta hund i din åldersklass. Får du aldrig vila och koppla av? Jag tycker faktiskt du ska kräva att få gå på spa och vila upp dig. Som dom kör med dig, husse och matte. Och inte får du läsa böcker, o inte får du mat, ja herregud så synd det är om dig. Men vet du, jag tror att i jämförelse med andra små yrväder så har du det oförskämt bra" Gamkäringen Blinka hälsar....eller nickar nådigt eller npt

    SvaraRadera
  2. Ludde lump klump ❤️ /Martina.

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig och lurvig bildkavalkad :)
    Ha nu en skön fredagkväll...
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
  4. Så bedårande Ludde är! Jätteroligt att få läsa om hans dagar från hans perspektiv :)
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Ludde Lump så underbart söt och charmig - vilken härlig berättelse du gjort om dig själv. Förstår att du trivs bra! Det är bra att du lyssnar på Matte, det hr du nytta av längre fram i livet. Ha nu en rolig lördag med mycket godis! Kram på dig! =)

    SvaraRadera
  6. Det var roligt när jag hälsade på dig. Du får inte stå på diskmaskinen det får inte jag göra men jag brukar göra det ändå.
    Vi ses snart igen voff voff från din kusin Svea

    SvaraRadera
  7. Tack Ludde för ett fint blogginlägg! Hoppas det blir fler och med många "selfies". Men du är nästan FÖR söt, ulltussen.
    Hälsa till matte och husse!

    SvaraRadera
  8. Världens mysigaste gästbloggare! Kram

    SvaraRadera
  9. Hej Ludde - Jag tycker att du verkar ha det bra hos din matte och husse. Dom verkar inte vara snåla med smakbitar precis och så får du följa med på bilutflykterna och restaurangbesöken. Det får jag med därför blir jag alldeles hoppig och busig när dom börjar byta kläder. Dom kan ju inte gå i samma som i trädgården när dom kanske träffar på andra människor - måste vara jobbigt!? Så det tar alltid en liten stund innan vi kommer iväg, det är speciellt matte som ska hålla på en lång stund innan vi åker iväg. Igår var vi t.ex. på en loppis 10 minuters väg härifrån. Det tog en halvtimme innan hon var klar. Vete 17 vad hon pysslar med?
    Nyss va rhon åte med mig på det vi kallar "sista kvällsrundan". Efter det får jag bara gå ut på tomten själv ett par gånger och kissa. Men gissa om vi hade tur, för vi hann bara in så började det störtregna! Husse & matte är jätteglada för vattnet, själv gillar jag inte regn alls. Man blir så blöt att man måste torkas när man kommer in. Eftersom jag vet att det regnar så ska jag ta mig en liten tupplur i korgen under datorn. Nu vill jag inte gå ut och då kan jag hålla mig i massor av timmar!
    VOFF
    Santos

    SvaraRadera
  10. Matte och husse hälsar och skickar en kram - och påpekar att den bästa bilden är den där du Ludde biter i gallret! Tror att dom har haft lite erfarenheter av bitande valpar tidigare än mig. Jag var ju redan 4,5 när jag kom till dom - och väldigt väluppfotrad (det har gått över för dom skämmer bort mig).
    VOFF VOFF
    Santos - Rolle & Susie

    SvaraRadera
  11. Åh den raraste lilla pälsbollen. Så söt.
    Tänk att du har så många intressen. Böcker, mat och uteliv. Det är finfint det för då kan du ju följa med överallt.
    Att du voffar lite emellanåt det får dom väl finna sig i för du måste ju också få kommunicera. I alla fall lite lagom och på rätt ställe.
    Jag tror du har kommit till en fantastisk familj där husse och matte kommer att öppna nya världar för dig hela tiden.
    Jag skulle förresten också behöva en fördiskare så om du har vägarna förbi så är du välkommen att hjälpa till.
    Hälsa till din husse och matte att dom fått en alldeles bedårande liten pälsboll att ta hand om och älska.

    SvaraRadera
  12. Vilken sötnos!!!

    Tack för tipset om att så persilja till nästa år! Det hamnar på min lista :)

    Ha det fint!
    //Linda

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.