lördag 15 juli 2017

Vattna växter - klippa träd och buskar . . . .

det är avslappnande för mig,
även om det kräver styrka att bära kannor - hinkar och att sträcka på armarna
när man klipper.
Jag fyller kannor med vatten på kvällen - dagen efter på kvällen har vattnet blivit ljummet
 då vattnar jag växterna som behöver 'livas upp'.
Jag har många kannor från åren som gått, det räcker inte med dessa,
det finns fler, även en potta modell 40-50.tal.
Jag kanske är en vattenkannesamlare', hi hi . . . 
<<<
Men varför bära vatten när man kan göra det lätt för sig,
tänker ni säkert.
Men NEJ det vill jag helst inte, så dum är jag,
får jag ont i ryggen - får jag skylla mig själv.
Då kan jag passa på att vila.
<<<

Jag gillar inte alls den där slangen, (det betyder orm på Danska),
liknar ett ormbo,
vattenslangen är alltid i vägen för mig.
Visst finns det en vattenvinda men den gillar jag icke heller, den gör mig frustrerad
i stället för avslappad.
Det finns nya modeller som rullar in sig själva (t,ex. som dammsugare-sladd)
tekniken går fram mot det bättre hoppas jag och man får  'hänga på'.
Men vatten kannor är nummer 1 för mig, hi hi . . .
<<<
Deutzia en rikblommande ljuvlig buske,
blommorna liknar små klockor.
Busken klipper jag nästa år.
<<<
Nejlikorna ska jag plantera i en kruka.
<<<
På ett rostigt galler kan man också hänga amplar på.
<<<
Här klipper jag inte ner utan drar upp penséerna när de har blommat över,
det blir trångt på gångstigen för det ploppar upp penséer hela tiden.
<<<
Vattnar gör jag dock rikligt i stengården, om det inte regnat blir det vattning ca 2 - 3 ggr i veckan.
Hellre rejält än småskvättar . . . 
Idag den 14 kom det en rejäl regnskur då passade jag på att vattna samtidigt,
Konstigt att det inte syns på bilden när regnet öser ner,
det var så skönt för regnet var riktigt ljummet.
<<<

 Kryddsalvian är aromatisk växt som jag gillar till lamm m.m.
Den har överlevt tre vintrar fast jag inte har skyddat den, i våras klippte jag ner den
och nu blommar den, till vänster.
Sen finns det blommande prydnads-salvia av olika sorter, höger.
Denna är en anspråkslös och tacksam perenn växt.
<<<
Här en annan sorts salvia, bi och humlor gillar den till tusen.
Jag sätter mig på en sten och beundrar dessa flitiga kryp som håller på från tidig morgon till sena kvällen med sitt eviga samlande av pollen.
Klipper  när den blommat över så kanske växten hinner få nya blommor.
<<<
 Karpaterklocka  'Campanula carpatica'.
Trodde inte den fina blåa klocka var perenn när jag köpte dem,
det är tredje året de sprider glädje här.
Men några har tackar för sig och jag klandrar dem icke, för jag har inte varit så pysslig
med dem detta året.
Men även här ska man toppa de överblommade klockorna, då kikar nya fram.
<<<
Stor vit blommande blåklocka, Campanula persicifolia  'Alba'.
Fick den av Maria som har drivit upp den, hon sa för 4 år sen 'att låt den växa vilt',
då fick den en liten plats här vid stenen och trivs bra.
Någon annan ogräs blomma har trängt sig emellan, den har fina blommor också.
<<<
 Jag gillar även ljusgula prästkragar, säkert heter de något annat,
men för denna gång får det vara . . .
<<<
På höga höjder gillar jag att vara, så det är inga problem att klippa där uppe.
Mår mina knä bra då mår jag också bra.
<<<
Jag gillar JAS månaderna - då kan man få börja klippa det som behövs
och behövs gör det, många träd och buskar kräver sin tillsyn.
Om det då blåser och fläktar på bra slipper jag de stickiga flygfäna, toppen var det denna dag.
En av våra 7 sittplatser syns bakom trädet, den fått ett galler-staket runt,
ja just för Luddes skull, men nu börjar han följa oss hack i häl
då får han mer frihet om han sköter sig, hi hi . . .
<<<
Om jag får en gratis regnskur blir jag inte sur, hi hi . . . nej bara lite lagom blöt
bara inte skurarna bli ihållande och övergår till regndagar.
För på sommaren vill vi också ha sol.

Solsken och vackert väder får ni av mig.
Må gott/ Eva







12 kommentarer:

  1. Vilken vacker blomsterträdgård ni har. Många fina växter. Bra med många olika sittplatser i trädgården,
    Ha en fin och solig dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
  2. Ja, Wasser
    das große Thema im Sommer.
    Habt ihr keine Wasserknappheit wie auf Öland und Gotland?
    Du hast wirklich einen wunderschönen Garten!!!!
    Wir hatten hier eine große Hitze
    aber die ist vorbei und nun regnet es öfter,
    Daher sind unsere Regentonnen gut gefüllt,
    so das sie für unseren kleinen Garten ausreichen.
    Ich wünsche dir weiterhin einen fantastischen Sommer

    Ja, vatten
    den stora frågan under sommaren.
    Har du inte vattenbrist som på Öland och Gotland?
    Du har verkligen en vacker trädgård !!!!
    Vi hade en stor värme
    men det är över och nu är det regnar oftare,
    Därför våra regn fat är fulla,
    så att de är tillräckliga för vår lilla trädgård.
    Jag önskar er en fantastisk sommar fortsätter
    Kram Marlise

    SvaraRadera
  3. Mmmm det är en härlig sommar vi har! Jag vattnade också alltid förr om kvällen men nu sägs det att det är bättre att vattna tidigt om morgonen för att växterna mår bättre av det och att det inte ska bli mögel..... men när jag ser hur det prunkar i din trädgård så är det nog bara något nytt hitte på. Fyller också upp vattenkannor och så har jag en stor tunna som är fylld med vatten där håller det sig ljummet,nästan så man får lust att hoppa i där och ta sig ett dopp varma sommardagar. Igår plockade jag av nästan 1kg hallon och kokade sylt. Ska nog också ta fram stegen och börja klippa på mina träd och buskar. Ha en fin dag och glöm inte att sitta ner och njuta av allt ditt fina! Kram

    SvaraRadera
  4. En sån underbar trädgård men förstår ju det när den får så mycket kärlek!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Vattenkannor gillas! Hittade en ny fin idag men den läcker så det blir att åka tillbaka med den...
    Härliga blombilder och ta det lugnt när du är uppe på stegen :)
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
  6. På kul räknade jag våra kannor och tror att dom är 7 stycken - fast det kan vara fler! Men det behövs...fast jag älskar våra slangar som Rolle lägger ut åt mig om jag ber snällt. Hade tänkt göra det idag och vattna - från vår brunn - pallkragarna. Men så säger SMHI tt det ska bli regn inatt. Så jag håller tummarna och joppas -annars får man vattna i övermorgon för i morgon ska jag på återbesök till kirurgen som opererade mig. Ska klaga.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  7. Oj oj...vilken trädgård! Men också vilket jobb! Men den är verkligen helt fantastisk och tänk då bara hur det måste vara att se och uppleva den. Det är säkert nyttigt att vara igång med kroppen också men i lagom dos förstås. Hoppas du tar dig tid att bara njuta av er fantastiska trädgård också, men det tror jag nog du gör.
    Ha det så gott!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  8. Så fint du har i trädgården. Roligt att se alla vackra blommor och få veta mer om dem. Inte heller jag är någon vän av vattenslang men läste att den där nya sorten som expanderar är känslig för kraftigt vattentryck och tål inte minusgrader, så då får den nog vara.
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Men men var är Ludde??? Jag måste ju få följa hur han växer och frodas!!! Växtligheten har du däremot bra pli på, håller blommorna i tukt och förmaning, inte konstigt det prunkar så mycket! Du e duttig du...
    Nästa blogg måste jag få se lilltrollet, tack på förhand
    Kramisar från pörtet

    SvaraRadera
  10. Vilken fantastisk trädgård du har....blommor i mängder, överallt. Och du pysslar och donar från morgon till kväll.
    Jag föredrar vattenslangen, men precis som du säger ligger den och skräpar på gräsmattan för inte orkar jag rulla den på vindan igen. Ska ju vattna i morgon igen.
    Sommarkram från Anne-Lie!

    SvaraRadera
  11. Hej!

    MEN åhhhh vilken trädgård du har! Så mycket fina blommor! Gillar också bättre att vattna med vattenkanna.
    Du är väl försiktig där uppe på stegen!

    Kramar Anncathrine

    SvaraRadera
  12. Så frodigt, blommigt och fint. Gillar skarpt när penséerna gör gångarna trånga. Mysigt! Deutzia så vacker och ny bekantskap, tysk då kan man gissa.
    Duktig du är som klättrar på stegar och håller armarna i vädret. Var rädd om dig!
    /Anette

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.