lördag 22 juli 2017

Rosornas tid är här och klätterrosen Flammentanz firar 30 år . . . . .

hos mig/oss och är min favorit,
trots att den är så vanlig och räknas till en nybörjare-ros.
Flammentanz är en härdig och lättodlad klätterros som gillar att blomma,
den tillhör säkert de 'tio i topp' rosornas lista.
Hos mig är Flammentanz den mest populära och tacksammaste ros,
denna ros vid baksidan av huset (köksingången) har mest sol på sommaren och skydd på vintern
 är planterad 1987.
<<<
I år var den inte riktigt så stor som den brukar vara och halva busken hade konstiga blad,
men jag sprutade inget såpa-vatten på den för jag såg inga löss.
Den har blommat ovanligt länge i år och fortfarande.
<<<
Midsommar 1991 - Tina och Jennie.
Jennie är barnbarn.
<<<
 1993 - 'Fniss-Lisor'.
<<<

Vissa år har Flammentanz varit riktigt gigantisk, (året är 2010 på denna bild)
man har inte kunnat se ut genom fönstret men blomnings-glädjen är större för mig
än själva 'utkiken'.
Något år hade även det andra fönstret blivit  'igenväxt',
tyvärr kunde jag inte finna den bilden men den finns i mitt bildarkiv någonstans.
<<<
Varje år tar jag några bilder på denna Flammentanz,
hur gamla kan rosorna bli undrar man.
<<<
När vi sitter på altanen kan vi då njuta av den mäst och bäst
när den blommar.
<<<
Denna Flammentanz ros är 6 år och den blir större för varje år.
<<<
Inne på stengården har jag två stycken Flammentanz, köpta i Ullared för 29 kr st.
Inte trodde jag då för fyra år sedan att det skulle bli något av dem.
De såg inte så pigga ut, men jag tog chansen.
<<<
Nu är det helt rött på hela busken, rosorna fick sig en rejäl regnskur för någon vecka sedan
och det gjorde susen för dem.
<<<
När mina väninnor kommer och hälsar på måste vi  'gå en blomrunda' i trädgården
och kolla vad som blommor just då.
<<<
Jag är så kär i mina rosor så jag gör inget annat ibland än fotograferar dem, hi hi . . .
<<<
Samma rosor från olika håll och från olika tidpunkter på dagen,
det kan bli både bättre och sämre . . .
<<<
Alldeles för stark sol ljus mitt på dagen . . . .
mulna dagar är bäst eller när kvällssolen slänger ut sina sista strålar på mitt objekt.
Jag har ju inte heller någon super kamera, den jag har får duga än.
<<<
 Någon vecka senare har 'hostorna' börjat att blomma, snart börjar dagliljorna också att slå ut,
då måste man hålla ögonen öppna varje dag.
Jag har ju fler rosor men detta inlägg är en speciell hyllning till mina fem Flammentanz
och särskilt till 30 åringen.
Så ni förstår varför jag älskar just dessa röda rosor - de trivs bäst här hos mig.
<<<
Tusen tack alla mina bloggvänner för era rara kommentarer,
förlåt för min frånvaro på era blogginlägg.
Jag har haft besök varje dag i snart två veckor, både min familj (de är många)
vänner, bekanta och grannar som tittat in i trädgården.
Den bästa tiden är ju nu när allt blommar, så det har varit fullt upp på alla vis men roligt också.
Att sätta sig framför datorn har icke funnits en enda sekund tid till,
har försökt på kvällen men alltid något som ploppat upp.
<<<
I kväll fick jag tid för att göra ett inlägg innan rosorna har vissnat ner, hi hi . . . 
I morgon sitter jag och läser bloggar, det ser jag fram emot.

Sommar kramar/ Eva














15 kommentarer:

  1. Men Ludde då? Väljer du rosorna framför honom? Okej då, går inte att jämföra, men trots dina ståtliga blommor så vill jag se lilla Ludde, för han är förmodligen inte så liten längre...
    I naturen tycker jag det mesta har blommat klart nu, det är bara rallarrosorna som tar fart hos mig nu. Visst finns ännu prästkragar och blåklockor men annars har det mesta vissnat undan och ersatts av gräs som är meterhögt. Det blir skräpigare o skräpigare men sen kommer ju det finaste,,,,hösten...Jag har full förståelse för att sommaren har andra prioriteringar än datorn och internet, o så ska det ju vara!" Kramiz från pörtet

    SvaraRadera
  2. Fint! Trädgården har verkligen förändrats. Jag med...�� Kram Tina

    SvaraRadera
  3. Vilka fantastiska rosor du har. Vad gör du med dem/Vad ger du dem för näring? Jag lyckas inte med mina rosor. Har väl inte samma kärlek till dem som du. Fast jag älskar rosor.
    Sommarkram från Anne-Lie

    SvaraRadera
  4. Vilken växtkraft!
    Så fina och de trivs ju hur bra som helst!
    Njuta av dina fina blommor denna härliga söndag!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så härlig trädgård hemma hos dig! Och vilken ros, förstår att den är en favorit.
    Ha fortsatt fina sommardagar och njut av blomsterprakten!

    SvaraRadera
  6. Kära Eva. Vilken ljuvlig hyllning till Flammentanz och vilken fantastisk trädgård ni har. Helt underbar och jag förstår att både Flammentanz och andra rosor stortrivs hos er. Vilket ju inte är konstigt alls, trädgården speglar ju dess fantastiska ägare. En kvinna med ett stort varmt hjärta och så mycket glädje.Kram på dig kära Eva. Flammentanz var faktiskt den första rossort jag och maken köpte till vår allra första trädgård. När vi sedan flyttade tog vi med dem och de blommar lika vackert än idag. Det är mycket kärlek i de där blommorna. :)
    Och jag håller med dig, visst offrar vi gärna både lite ljus och utsikt när ett fönster eller två fylls med dessa vackra blomsterklasar. :)
    Jag hoppas att du har det riktigt gott vännen och njuter av sköna sommardagar tillsammans med nära och kära? Jag är tacksam och glad över att våra vägar korsades här i bloggvärlden den där gången och att jag fick möjligheten att lära känna en fantastisk kvinna som ger så mycket av sig själv i form av glädje, värme, omtänksamhet och uppmuntran. Både här på din fina blogg men också i kommentarfält. Och du anar inte hur mycket jag har uppskattat dina alltid lika härliga kommentarer hos mig. Att ha förmågan att vara en solstråle på det viset är en gåva kära vän. Tack för att du finns och även om jag nu lämnar bloggvärlden kommer jag självklart fortsätta kika in här och se hur du har det och inspireras av alla dina äventyr.

    Sköt om dig kära Eva och allt gott för framtiden!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Haha Jennie på första bild��

    SvaraRadera
  8. Men kära vän, du kan ju bara gömma dig bakom dina rosenbuskar eller någon rabatt så märker ingen hur du är klädd eller kammad! Jag är väldigt chose- och flärdfri, duger det inte så är man inte kompatibel med mig. Basta.
    Men visst har jag full förståelse för att alla inte är lika spontana. Men det är ju jag...Jag ångrar sällan något jag gjort, däremot mycket jag inte gjort..
    Har just fått en kommentar där ytterligare en bloggare antyder att ett besök i pörtet kan bli aktuellt, så varför inte sälla dig till skaran? Själv sitter jag där jag sitter, bara att åka till Stockholm i helgen blir ett helt äventyr med alla bussar, tåg och byten, köp av biljetter. Tack o lov blir jag mött vid Centralen annars hade jag nog villat bort mig..
    Kramen

    SvaraRadera
  9. Flammentantz är en vacker ros men tyvärr fryser dom här hela tiden .Vi hade en hemma som blev stor det var för 34 år sedan ,som finns på många av mina brudfoton .Jag har provat många omgångar med den själv men det är dom soliga dagarna på vårevintern och dom kalla nätterna som tar kål på dom .Man borde täcka dom men vem kommer ihåg det då ,vackert hos dig ,kramen Nette

    SvaraRadera
  10. Vilka fantastiska rosor du har. Ja hela din trädgård är fantastisk. Jag förstår att du lägger ner väldigt mycket arbete och kärlek på den.
    Apropå ålder på rosor. Mina grannar har rosor som planterades då huset var nytt 1965 och dessa rosor blommar så ända in i baljan vartenda år. Stammarna är jättetjocka och dom bara växer och växer, blommar och blommar. Så nog kan rosor bli gamla allt.
    Fortsätt ha en härlig sommar i din vackra trädgård.

    SvaraRadera
  11. Vilken blomsterprakt hos dig! Det är rena slottsträdgården. Kram

    SvaraRadera
  12. Roligt att du tittade in! Själv är jag numera dålig att titta runt på alla fina bloggar. Det går i perioder...

    Wow, vilka rosor du har! Vilken blomsterträdgård! Här finns det bara tre rosor - Honungsrosen, New Dawn och Pimpinellros. Rosor vill sig inte riktigt hos oss, för vi har haft flera som har dött genom åren... ;-) Men det räcker att klippa i dessa taggiga tycker jag... Imponerande att du har så många att pyssla om! Hur mycket eller lite klipper du ner klätterrosorna för att få dem så stora?

    Den vita klematisen med jättestora blommor heter Roko-Kolla, och "gräddbakelse-pionen" heter Duchesse de Nemours. När man tittar på nätet ser den inte alltid så gul ut, så jag trodde först att den skulle vara mera helvit, men jag har även hittat bilder som påminner om våran. Båda är köpta som småplantor från Blomsterlandet för några år sedan. Pionen ingick i ett pionpaket med tre olika sorter.

    Ja, det är de små luftlökarna som man äter. Men man kan även äta de ihåliga stjälkarna när de är små. Men då blir det inga luftlökar, så man får inte äta alla i så fall... Men jag har faktiskt inte testat att äta stjälkarna. Det är en perenn som vissnar ner och kommer igen år från år. Den behöver stöttas, annars viker sig stjälkarna lätt när de blir tunga av luftlökarna i toppen. Här kan du läsa mer: http://ekologiskadelikatesstradgarden.se/vaxtportratt/luftlok/
    Jag har köpt den hos lenashagtorp.blogspot.se för några år sedan.

    Ha en fortsatt fin sommar!
    Elisabet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen!
      Täcker du hela rosorna på våren för att skydda dem mot kylan och vårsolen? Det enda vi brukar göra är att lägga på extra jord och granris runt rötterna inför vintern. Honungsrosen är en Helenae, och på den beskär jag bara det som ser dött ut på våren när björkarna har "musöron". Jag brukar även ta bort långa skott som sticker iväg åt fel håll under sommaren. Sedan försöker jag styra den på pergolan eftersom den ska växa vågrätt. Lättskött, snabbväxande och tacksam blomning med underbar doft - dock alldeles för kort och intensiv blomning, endast ett par veckor när den är som finast.

      Ja, det är inte så långt till Lena i Hagtorp. Vi bor på var sin ände av sjön Tysslingen i kanten av Kilsbergen, så det är bara ett par mil emellan oss. Men det blir inte så ofta som jag har möjlighet att åka dit när det är öppet eftersom jag jobbar då.

      Sommarhälsningar
      Elisabet

      Radera
  13. Wow, vilka rosor du har! Här frös väldigt mycket i våras, så rosorna är inte alls som de brukar...
    Ha det så skönt i sommarsolen!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  14. Tack snälla du, vänta bara då mormor med blåa slingor i håret och kläder i grälla färger står på Stockholms Central o inväntar barnbarnet...nädå, han tycker jag är cool, excentrisk är bara förnamnet. Tatuering på armen, hade jag råd blev de flera, om jag vinner mer än 80 spänn på lotto ska det bli av, vill ha en papillon och en kattsvans. Frågan är var, var börjar huden hänga minst??? Ja o så måste de ju synas annars är det ju ingen vits så där försvann rygg och axlar som skulle kunna förbli skapligt släta...Förresten vill jag ha tatueringar på händerna också, oj, nu måste jag bli riktigt rik, snart! Fortfarande saknar jag Ludde på bild, måste jag ta fram demonstrationsskylten? Kram.....

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.