måndag 26 november 2012

En solskensboll full av C-vitaminer


är faktiskt världens mest populära frukt. Varje år produceras ca 70 ton apelsiner världen över.
Ca 40 % av apelsinerna blir juice, resten äter vi på allehanda sätt,  ofta och gärna.


En apelsin är som solsken i vintermörkret, den gör oss glad och ger oss en energi kick.






Apelsin  Citrus sinensis  ---------- har odlats i Kina i tusentals år. Till Europa kom frukten
som prydnadsväxt i mitten på 1500-talet. Större apelsin-odlingar anlades på 1700-talets slut,
det var Spanien som var först ut. Nu odlas de även i Florida,Kuba,Brasilien,Italien,Israel,
                                                                        och Sydafrika.





Doften är härligt frisk, den gör oss verkligen sugen på att få bita och äta en klyfta på direkten.

Även en bild på en delad apelsin som ser saftigt läskande ut, får det att vattnas i munnen.




Man kan göra en massa gott med apelsiner som ingrediens till både bakverk, sallader och till
varmrätter. Det är bara att låta fantasin flöda och låta smaklökarna testa sig fram om man vill.

För exakt 13 år sedan i november gjorde jag en likör på apelsiner, den skulle "stå o dra" minst 3 mån.
Någon flaska gick åt till bjudning inom ett år, men se här har jag "gömt undan" eller lagrat likören
mycket väl. Nu borde man väl provsmaka apelsin-likören vid ett speciellt tillfälle. Jag är väldigt
                                                                   nyfiken på smaken.





Jag kanske ska be Karl-Jan Grankvist smaka och bedöma likören  *fniss*. Men efter alla åren borde
smaken vara lite extra, tycker jag. Likören är glasklar men jag har inte rört den på minst 10 år, så den
är ju grumlig i botten. Men nu har jag pimpat till flaskan lite, den får stå framme till beskådning hi hi.







                                                  En liten busig jul-hare blev det här.





                                             Det här liknar en liten slok-örad vovve.





Som barn gjorde vi oxå figurer av apelsinskal, det doftade så gott i hela huset. För mig är apelsinen
en typisk jul frukt. För just till jultid blev det extra mer av apelsiner, bara ät barn, löd det hela tiden.


                                              Så doften av apelsin får mig att tänka på julen.






En god sallad på fänkål, apelsin, rödlök finstrimmad, svarta oliver,olivolja,russin(eft.behag) flingsalt.
Det är super gott i min gom.

Njut ni oxå/ Eva




















4 kommentarer:

  1. En god apelsin är i mitt tycke den godaste frukten. Synd bara att vi inte kan ha apelsinträd i trädgården här i Sverige.
    Låter gott med apelsinlikör och din pimpning av flaskan är underbar och charmig, så är även hela ditt inlägg. Älskar att läsa dem
    Ha en fin kväll
    Kramen

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också sallader med apelsin och rödlök - fast jag får vara lite försiktig nu för tiden. Jag får lov att skära bort "skinnet" på klyftorna annars stoppar dom upp mitt lilla magsäckshål!"
    Men hur 17 kan du ha "glömt bort" den förmodligen underbart goda apelsinlikören!? Jag brukar plocka slånbär varje år och göra en enda flaska till julen, men i år så har jag inte gjort någon - ska ju inte dricka sånt sött. Så jag får väl köpa något annat till jul åt gästerna.
    Nu ska vi åka och handla lite mat i Hemse, i morgon ska jag till Visby igen - men då är det mammografi som gäller. Inte fullt så kul som julmarknad.*fniss* Sen på torsdag ska jag till frissan.
    Det är nog tur att man har lite på agendan, vädret gör ju att inte ens Santos vill gå ut!!

    SvaraRadera
  3. Inte bara god utan även en fröjd för ögat...i alla fall dina..haha! Gu vad händig du är!! Jag gillar apelsiner..men det måste vara RIKTIGT sura...annar får det va. Himla fin bild på likören. Den skulle lätt platsa i en alkoholreklam ju..hihi!
    Snart är det dags för nejlikor i apelsiner...Doftar gudagott!!
    Kramis

    SvaraRadera
  4. Spännande med din apelsinlikör som stått i så många år! Kan vara bra med gula apelsiner nu för den gula solen ser man inte överhuvudtaget i dessa regniga och blåsiga dagar:)) Usch för höstrusk!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.