måndag 5 november 2012

Mörk är november men ljuv är september.



Jag ser tillbaka på mina bilder och ser ack så grönt och skönt det var bara för två tre månader sedan.

Nu finns det inget kvar av det ljuva, bara mörkt, grått, trist, och regn varje dag,  ja det är november.


                                                            Men jag minns september . . . . . .






                             hur vackert allt blommade. Dahliorna var fina länge länge . . . . . .










                                En favorit är denna dahlian, den är riktigt mörk röd till nästan svart.






         Sen kom en frost natt, vi täckte över, det hjälpte föga, sen ännu en och ännu en . . . . . . . . . .
                  
         Se vad kyla gör med växterna  :((   efter några dagar blev det klipp, uppgrävning och torkning.

         Nu ligger alla i jordkällaren i vintervila en bra plats för dem, så har det varit i alla år.






Denna stam-hortensian (höstsyrén) köpte jag år 2011 på Fagerhults plantskola på en aktion.




 
 
Så småningom börjar hortensian ändra färg,  det är jätte fint tycker jag. Men jag vet att det finns

rosa hortensior och blåa men finns de på "stam"  det är frågan ? !






Nu har höst-syrenen verkligen ändrat färg, tyvärr är det inte min favorit färg, men en viss tjusning
kan det väl vara. Jag klipper inte ner blommorna de får vara kvar till fåglarnas glädje.






Denna oranga ölandstok, är jag väldigt tokig i. Den är en marktäckande lång-blommande glädje.

Vi planterade den år 2009 och den har växt till sig ordentligt,  verkligen en tacksam buske.

Fortfarande har den lite blommor kvar men ack så svaga färger, men jag klandrar den inte.






Innan frosten kom planterade Rolf vår klot-rönn, denna plats blir bra tyckte vi, oxå köpt i Fagerhult.

De har mycket bra kvalitet på sina växter, fast en aning dyra, men så blir det bra oxå.






Ofta eller nästan alltid får vi på-hälsningar av rådjurs familjer, de är inte rädda ett dugg. Nu kollar de om vi har något i trädgården som de kan smaska på, ja då fanns det massor av äpplen. Vi tog det vi skulle ha, resten fick de äta upp, de kom tre gånger dagligen exakt samma tid punkt tills äpplena var
slut på träden. Som mest har vi räknar in åtta st rådjur och det var kanske tre familjer.






Ja nu blev jag på bättre humör, det räckte att titta på färg-glada bilder då blev jag piggare i sinnet.

Nu skutt i säng och bokläsning. Må fint/  Eva






























5 kommentarer:

  1. Visst var det mysigt i september - och har man sådana otroligt vackra och dessutom många dahlior så gör ju inte det saken sämre precis!
    Jag gav bort mina dahlior i år, det tar alldeles för lång tid för dom att gå i blom när man vinterförvarat dom själv. Jag har dom i sex stora cementkurkor nedanför altanen, men nästa år vill jag sommarblommor som blommar hela sommaren.
    Så en väninna skulle få dom, men hon orkade aldrig hämta dom så vår "hustomte" fick ta dom istället - och det gjorde han 1 minut efter jag frågat om han ville ha dom!
    När det gäller dina hortensior så är busken du köpt antingen en syrenhortensia/vipphortensia (Hydrangea paniculata), dom andra som är blå eller rosa är H. macrophylla som är mycket känsligare och gärna vill växa i zon 1.

    SvaraRadera
  2. Aha ! Tack för svaret,bra att veta.
    Du är duktig Susie.
    Ja det är lite jobb med dahliorna på våren o hösten.
    // Eva

    SvaraRadera
  3. Men sen kommer snön och då blir allt fint och vit :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant så sant, jorden får ett vitt täcke på sig.

      Radera
  4. Vilken fin hortensia, jag lyckas aldrig med dom men det kan ju va att jag har för känsliga sorter, jag såg Susies svar....
    Att du orkar hålla på med dahlior, de är ju så vackra men mycket bök med vinterförvaring o så blommar de så sent...
    Jovisst är mina katter inne, förutom en kattgård som dom har tillgång till dagligen , de ränner ut o in som de vill ;)
    Ha det gott i novembermörkret!!

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.