tisdag 20 november 2012

Julmarknad i Hembygdsparken . . . . .



var det i söndags, men inte i min egna hembygd utan i Hångers, som ligger en mil utanför Värnamo

Den ligger väldigt vackert på en höjd men ett antal småhus,torp,vagns-skjul och lador.






Fastän söndagen var dimmig och grå som november är, men här var det liv och rörelse,                

mys-faktor till över  100  %

Men de människor som bodde här för 100 år sedan i  dessa dragiga torp med fattigdom och elände,

fanns inte det ordet  MYS.

En slags inre vemod spred sig över mig.





                             Den här mil-stolpen är gjuten i järn år 1835, snart 180 år sedan.





För några år sedan hade det snöat lite lagom till Hångers julmarknad, det lyste upp naturen vackert.





I varje stuga fanns det flera försäljare av duktiga hantverkare, alla hade sin egna specialitet på alster.






Det var mycket folk i omlopp så stundtals var det trångt i stugorna, då stog jag och kikade in nyfiket






I en annan stuga eldade de i öppna spisen, det luktade gott av glögg som värmdes i grytan.


                                            Och det smakade lika gott, med pepparkakor till.





Sen tittade vi in i "snickeboa" om Emil hade täljt några gubbar *fniss*  ( nej han var inte där).











                    Många barn var här, det uppskattade de för det fanns givetvis julgodis att köpa.






Att köpa några lotter det är ett måste, stor eller liten vinst gör både gammal och ung glad.





Sen måste man hälsa på tomte-far och tomte-mor, köpa några färdig-inslagna julklappar det är
                                                                       spännande.






                                Men titta så glada de var, tomtemor hade visst vunnit på lotteriet.





                        Se vilken fin stor kvarnsten här fanns, våran hemma är i två delar, tyvärr.


 


    Här lyste det så inbjudande, mörkret började falla och magen började kurra för goda dofter av
                                                               hembakat spred sig i luften.





Men i vilken av stugorna fanns det goda, en liten större titt i detta rummet med fyra utställare köpte
jag lite smått och gott. Här fanns Maria med alla sina fina nallar.







Även i denna lilla stugan eller torpet var det fullt med folk, där kikade jag oxå in genom rutan.











                                                   Elden sprakade i kakelugnen.





                               En vacker gammal bonad där tomten smyger iväg med sin gröt.





Här står Wilhelm i mitten med sina klass kompisar och säljer hembakat, bakat av dem eller deras
                                                         mammor, jag bara undrar.

Mitt julbak blev till här, allt är klart och jag är nöjd och glad, eller rättare Rolf  (kakmonstret)






                    Till-sist hittar vi stugan med kaffe och dopp, deras gifflar var jätte goda.





                               Alla marchaller lyste så vackert upp vår väg tillbaka till bilen.








                          Här är en av våra vinster, tre burkar med nåt smaskigt gott från Gotland.

          Jag har aldrig hört talas om Salmbär, men det är väl kanske typiska bär för Gotland eller ?




Det blev en trevlig mysig söndag för oss, bättre än väntat.

Jag rekommenderar er denna julmarknad som utflyktsmål ett annat år.

Önskar er trevlig vecka/ Eva

















8 kommentarer:

  1. Vilken trevlig julmarknad i gammal miljö. Tänk dessa gamla stugor om de kunde tala...så mycket de skulle kunna berätta, vilken historia de bär på.
    Ha en fin dag
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja du, salmbär - eller svarthallon som dom också kallas - är typiskt för Gotland. Dom växer överallt, även på vår tomt men dom försöker jag utrota så gott det går. Det är nämligen så att det blir långa taggiga rankor som sprider sig enormt. Och bären, dom har en äcklig fadd smak innan man gör sylt av dom - men då blir det jättegott!
    Det ser otroligt mysigt ut med julmarknad i dom små backstugorna. Själv får jag aldrig gå på någon sån marknad, gubben min hatar det - och gå ensam är ju inte direkt kul. Vi har dock "lyckats" komma förbi ett par i små fiskelägen och det var mysigt. Men...nu kommer ju min väninna från Stockholm ner och hon har sett att det är stor julmarknad (hushållningssällskapets) i Visby helgen. Så då ska vi dit på fredag och så på lördag ska vi på auktion. Det är inte heller något som gubben min är förtjust i, så det har bara blivit två sådana hitintills.

    SvaraRadera
  3. Tack Susie nu vet jag vad Salmbär är, tänk så många olika ätbara bär det finns.
    Det ska bli spännande att provsmaka så småningom.

    SvaraRadera
  4. Julmarknader är så mysigt att gå på
    ja,inte hade de det lätt på den tiden när det bodde folk i de där små husen
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  5. Vilken fin julmarknad du bjöd på-- Nog skulle man velat vara med. Ska försöka komma på ngn här i härheten i år. Precis som Sussie så har jag en gubbe som inte är vidare fötjust att besöka såna tillställningar. Får finna en väninna som vill hänga medi år.
    Ha det gott Kram Ninne

    SvaraRadera
  6. mysfaktor hög, blir helnostalgisk så juligt ljuvligt,
    Tack för alla goa kommentarer hos mig. kram Monica

    SvaraRadera
  7. Jag tycker också att det är roligt att gå på julmarknader, den du var på verkar verkligen ha varit extra trevlig.

    Har tittat igenom mina mail ang kattvantar, hittar inte någon förfrågan från dig. Tråkigt om du sitter och väntar på vantarna som jag gärna vill sticka till dig så fort jag vet vilken färg du önskar dem i, det var bra att du hörde av dig. Vi får reda upp misstaget via mail.
    Hör av dig till mig.

    annika_abelt@hotmail.com

    Ha en bra dag.
    Annika

    SvaraRadera
  8. Intressant, jag har aldrig hört namnet svarthallon på salmbär men däremot blåhallon, de växer på kalkrik mark så det går även att hitta på fastlandet. Bland annat har jag plockat blåhallon (salmbär heter de enbart på gotland) i bromölla, skåne, och på öland.

    Roligt att träffas på gislaveds marknad idag!

    //Malin

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.