tisdag 29 maj 2012

Oväntat besök, sent på kvällen.

Ja ! vi fick oväntat besök häromsistens, när vi nästan kommit inanför dörren, från en utflyckts tripp.
Man är ju alltid lite trött av att åka bil oxå, så vi bara längtade efter att snabb duscha och slänga sig
framför TV:n. En koppla av stund, innan läggdax. Så jag skulle bara . . . .





kolla läget ute, och vattna blommorna inne om så behövdes,  då när jag stog där och drog i gardinerna, FICK  JAG  SE  BESÖKET.  Ja det var inte bara en utan flera ( bekanta) !   NÄÄÄ  ! ! !         
NEJ  NEJ  INTE  NU,  INTE  JUST  I  KVÄLL   ! ! !




Jag ropade på Rolf, han svarade inte, kanske redan i duschen. ROOLF ! ! !
SKYNDA  DIG  KOM  !   VI  HAR  FÅTT  BESÖK ! !

Vaa !  det menar du inte, så här sent !  En okristlig tid att komma på !
 Jag tänkte snabbt,  den här visiten ska jag fixa till på en gång, helst ingen övernattning just nu ! 




Men såklart att vi tycker om när någon överraskar med oväntad "tittin"  i stugan utan en massa
inbjudningar för jämnan,  men det får finnas gränser tycker vi nog båda.  Men jag får väl vara
så pinsamt ärlig som jag brukar och säga sanningen att tyvärr så . . . .



är jag inte så värst pigg på den här sena visiten,  men . . . .

JAA  !   MEN . . .  DET  BLEV  SOM  DET  BLEV, 
efter att den sista lämnat oss, flera timmar senare,  var vi skitslut, för vi blev tvungna att stor städa efter dem.  Rolf tyckte att det var överdrivet fjantigt att jag skulle börja städa mitt i natten, men jag ville ha det överstökat så kvickt som möjligt.  Och så är jag egentligen en kvällsmänniska, men
det är inte Rolf, han pustade och stånkade av irritation, men snäll som vanligt sa han inget.
Men jag är en som kan läsa kroppspråket väldigt bra ( inget skryt ) för så är det !



  

Det var inte länge sedan jag gjorde årets första storstädning i Salongen, och årets sista för den delen.
Vi är väldigt sällan där, förr kallades rummet för "finrum" där man bara vistades vid kalas, och de andra rummen var trång bodda. Nu finns inga dörrar bara valv, alla får gå in där när som helst, men
det ju bara vi två kvar i huset. När alla kommer är vi ca 20 personer, då lever huset upp igen.
 Så nu fick jag storstäda helt i onödan tyckte Rolf, men inte jag. Till o med gardinerna åkte ner.
Och när vi ändå håller på kan vi ta ut en matta oxå tyckte jag, han rullade ihop den o stog där och
glodde på mig, UT . . . *   * * * * *.!   Efter en stund är han tillbaka och sätter sig och skrattar, frågar
mig om jag minns vad jag sa ?  nej jag är helt inne i städeriet, var det nåt särskilt kul eller ! !
Jo då ! det var kul sa han och skrattade igen ( nu är han säkert dö trött stackarn ) tänkte jag.
 Jo, du sa att jag skulle ta mattan över axeln, ta första närmaste utvägen och försvinna illa kvick !
                           Va?  sa  jag så frågade jag, ha ha ha,  då började jag oxå att skratta,
                                        och vi kunde inte sluta skratta, tänk vad trötta vi var,
                                                        men roligt hade vi mitt i natten.
                                                               Tur att inget nytt besök
                                                                    kom till oss då.




                                      Hmm. . . då hade de kanske ringt akuten till dårhuset.

Men vi gjorde färdigt allt som skulle göras, så vi kunde sova nöjda hela natten men jag säger bara
Att inga fler sena besök av MYROR,  för då flyttar jag !  Ha ha sa Rolf då vet jag hur jag ska bli av med dig snabbt om du skulle bråka med mig, om bagateller, som städning mitt i natten.  Ha ha hi hi !




Ja de jäklarna fick sig en rejäl dos av allt det onda, och många fula ord som de sent ska glömma.
Jag kände att allt bara krälade och kröp runt, därför,  ALLT  UT  !   Även blommorna ut ur huset
Sen var vi båda som Sherlook Holmes kröp runt och höll koll på alla vrå och "skrymslen".
                                        
                                   OCH  DET  MÅSTE SETT ÄNNU  MERA  KUL  UT  !



Det var första gången med en sådan invation och förhoppningsvis den sista oxå, men vi håller
                                                                 ÖGONEN  ÖPPNA !
  I varje fall på dagen, och är mycke observanta.  Tänk vad mycke som kan ske på en kort stund.
                                                       Ja det är livets överraskningar !



En jätte snabb överaskning blev det en morgon,  kvällen innan var Dillpionen en knopp,  på morgonen helt utslagen, och helt bedårande. Men det var den " hiskeliga " värmen som fick fart
på den. jag hade kunnat sitta och se den slå ut, om jag hade haft tålamod.

                                    På kvällen med motljus från solen blev den så här fin.






En annan kväll fick vi besök av goda vänner, mitt i veckan tog vi oss ett (fler) glas vin, lite grill-
mat och myste i härliga kvällen, inga mygg, inga knott har iriterat oss ännu,  men. . . de är. . . .
Ja de kom inte och överraskade, utan jag ringde dagen innan, sa att nu får ni komma eller aldrig.
Det gäller att vara redo när jag bjuder, allt har att göra med, hur jag jobbar, hur jag mår, vill jag . ..






orkar jag ställa till det, mitt i sådden, ha ha. . . men som tur de fattar hur det är, hur jag är hi hi . .
Ibland blir jag så över trött, då säger jag bara att nu får ni åka hem, ibland somnar de själva,
då säger jag : gå och lägg er och dra nåt gammalt över er. Ja de har det inte lätt med sådan vän.
När vi ska ut och resa, ringer jag kvällen innan och säger : nu ska ni vara hus o katt vakt ett tag.
                                              JASSÅ !  JAHA !  Tack, säger de bara !





De tar inte illa upp om jag är knäpp och detsamma gäller åt det andra hållet. Barbro har inga
                                        syskon, så då får jag vara en surugatsyster till henne.
                                                               eller du säger, nej tack ? !





                            Förr brukade gubbarna fiska mycke tillsammans, men nu är de slöa.

                                              Bättre lycka nästa gång säger de !







Ser ni vad detta är ?    vin i ett glas !     Jag tittar för djupt ner i glaset !    






Kvällen var underbart skön, vem vill gå in och lägga sig, när syrenerna doftar  helt ljuvligt,
                                                    i denna sköna sommar tid.








                     Så här fin och snygg är våran käre Julius, som blev konfirmand den 27 maj.
                             
                                                           Var rädd om dig goa pojk !





                                Nu börjar även Rodedendron att visa sina  knoppar brista.



Må väl önskar /  Eva









7 kommentarer:

  1. Hejsan!!

    HaHa vilket kul inlägg. Först fattade jag inte att det var inne ni var....både rådjur och vildsvin dyk upp för mitt inre.


    Härliga bilder du visar. Den med vinet är riktigt läcker.

    Kram

    SvaraRadera
  2. man hann gissa på många olika tänkbara objudna gäster,myror fy sjutton
    vist hade vi flera fina kvällar
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  3. Hahaha, du är ju så härlig :)) Ja, fy för dessa myror som kommer oinbjudna!

    SvaraRadera
  4. Oh och oj, myrorna svärmade, eller? Då får man nästan lite energipådrag, men nu är det gjort. Skönt och lika bra även om det blev sent. Titta djupt i glaset tycker jag man kan får göra ibland, så här på sommaren!
    Agneta

    SvaraRadera
  5. Åh fy 17! Myror "älskar" mig, jag blir t.o.m. biten av vanliga svartmyror!! Alltså så förstår jag mycket väl att ni städade mitt i natten. *fniss*

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig historia...drog ju mina egna slutsatser först innan man fick veta vad det handlade om.
    Trevlig helg
    Susanne

    SvaraRadera
  7. *hihi* det var ett kul inlägg men jag anade att det var nåt "lurt"
    Tack för go kommentar inne hos mig! Ha det gott!

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.