lördag 26 maj 2012

Pingsten är vårens avslut och . . . .

SOMMARENS  BÖRJAN;  där nu mycke ska hända. Det är bröllop, morsdag,konfirmationer,
skolavslutningar,studentfester, Svenska flaggansdag, midsommarfirande m.m. Så om vi ska hinna att vara med på allt detta,borde det finnas en extra månad mellan maj och juni, vad sägs om namnet
                                                                        "LEVA"






Den ena dagen står träden i knopp, en värmebölja hälsar på, "PUFF"  blommorna börjar vissna.





Så att få hinna med att njuta av de snabba växlingarna i naturen, gäller det att fotografera, titta
                                                                 och minnas.





Så läcker den lilla enkla blomman är, till det "japanska prydnadsträdet" (tror jag det är).
För att skryta, är jag mycke nöjd själv med en del av bilderna, har inte gett nån extra dos av hjälp-
medel denna gång. Tyckte ej det behövdes och hann inte heller leka denna gång, och tagit foto
när solen på väg ner, det gav ett annat sken på en del bilder.





Den här söta lilla äppelblomman säger snart tack och adjö, en vindpust gör dess blomblad till små
                                                               fladdrande vingar.





Detta är Dillpionens knopp, den växer fasligt snabbt, kolla in, fick oxå med myrornas skugga.
Som jag nämnt innan har den blivit inköpt i Järvsö i början på juni förra året, inte billig, 250 kr
                          Men vill man ha något, så får det kosta, dillpionen är dyr i inköp.




Men lilla vän,  vad kommer du ifrån, hör du hemma här hos de stora röda tulpanerna, bestämmt
att du är lite annorlunda oxå.  Ja förstår, du vill inte vara lika stor och mallig som de andra.



Och så har du kommit lite på "efterkällken", medan de andra är på väg vissna, får du hela din
                        uppmärksamhet av mig, och jag blir så glad, för du lyser så vackert.







Här en skuggälskande växt, som jag tyvärr tappat namnet på, men vad gör det, vacker är den ändå.





KARAGAN  är oxå mycke vacker, den har jag på stam, men inte hängande, blommorna liknar
                                                          "kärringtänder" tycker jag.







                               Den här oranga blomman vet jag inte namnet på, den finns kvar
                                sen svärmor Alva bodde här, (hon flyttade 1983)
                                Den är oxå mycke vacker med sina´klara färger.









Men vad heter den här busken då ?   Kan den heta rosentry ?  För en annan buske där jag trodde
var rosentry, var det fel, Susie på Stjärnarve, hade rätt, den heter "rosenripps".  Tack för hjälp.
När jag köpt olika blommande buskar har jag inte alltid fått rätt namn på dem, jag är dålig på det.
                                Men denna blomman är rätt oansedlig, men med flera tillsammans
                               lyser den fint.  Men ett namn vore trevigt.





Veckan har varit helt fantastisk vacker, som allra bästa sommardagar, ja nästan för varmt,
för av den kvava värmen vissa dagar blev det åska och regnskurar. Sixten tyckte oxå att det
var för varmt, låg mest i skuggan och jäspade, ingen musjakt på dagen, men på kvällarna
blev det fart på katten. Vem vill vara inne sådana härliga kvällar med fågel sång och allt.


Då gäller det att fånga allt på bild och i minnet, bara njuta och lapa, för solnedgångarna har
varit helt fantastiska vackra, ingen lik den andra och det är ju så det är, livet vi lever.






Pingsten för våran del blir konfirmations träff, våran käre "lille" Julius blir konfirmerad.
Förr sa man alltid att det var inträde i vuxenvärlden oxå, så kanske det fortfarande känns.

Titta så oskyldigt blåa ögon Julius har, på väg i livet,  första skol-året, nu en gänglig kille.
                                                         Lycka till käre Julius.






Trevlig Pingsthelg alla och Må väl/ Eva











1 kommentar:

  1. Jamenvisst är det en absolut underbar tid nu och det är nästan, vaddå nästan förresten, så man vill stanna tiden lite grand. Kanske få en liten månad med namnet Leva, ingen dum idé alls. Och lille Julius ser helt bedårande ut och så växer dom upp och blir gubbar.....fast dom är rätt söta då också!
    Agneta kram


    p.s. nu ser jag att du har den dumma ordverifiering på, du kanske vill ha det så, men det är ett riktigt gissel, jag blir matt.....det är ju hopplöst att se vad det står......kram igen...d.s.

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.