lördag 19 maj 2012

Tyvärr ingen fiskelycka

för barnen, men ändå lyckliga för att få fiska.  Men tur med vädret,  solsken precis den timmen vi var
där. Solen blänkte på sjön, tyvärr tog vi inga glasögon med oss för det  hade verkligen behövts.
Men vem trodde på solsken, för när vi åkte hemifrån var det bara mörka moln, så regnkläder o stövlar varma tröjor var vi rustade med.




Inte sjutton kunde man tro på att det var 18 maj och så  KALLA HEMSKA VINDAR.
En vacker bild, den ser skön ut,  men ack vad den ljuger.





Det var halt och slibbrigt att gå på bryggan, men jag skulle ändå gå så långt fram som möjligt,
och det skulle jag inte ha gjort. Jag vet att jag blir sjösjuk av att åka båt på havet om det gungar
riktigt ordentligt, men inte trodde jag på samma sak på en brygga. Jodå ! jag blev riktigt yr,
kunde inte hålla balansen, Rolf fick bogsera mig tillbaka på land. Stanna kvar där sa mannen.





Ja tack ! ska ej röra mig ur fläcken !  Där satt jag och spana på sällskapet, blev lite orolig,
för bryggan gungade rejält, och inga flytvästar hade de, fastänn de är simkunniga så. . . . .
Jag får väl locka in dem med att bjuda på fika,  men ingen lyssnade på det örat.





Ska vi fiska, så ska vi fiska, så dää såååå !    Flickorna var på hugget tyckte det var jätte kul.





Nog ser det ut som om det var högsommar,  det är bara badkläder och badrock som fattas.





Men sen när flickornas fingrar var stela som pinnar och inga fiskar var på hugget heller,
                                                                gav de liksom upp.





När jag sen kallade på dem, var det ingen som protesterade,  fiskarna fryser oxå idag sa jag.





Skynda er ! spring fort, det svarta molnet är på gång,  och tur vi hann in i bilen,  för sedan
brakade det loss igen,  men nu var det HAGEL BYAR !   Fika i en bil är oxå okej !






Nästan hemma sken solen igen,  och Rolf gjorde ett tvärstopp.   LILJEKONVALJER.
Nu ska vi plocka några liljekonvaljer till mor ( till mig )  för jag hade mått illa hela tiden
så det var synd om mig. Tack så allra mjukast, jag älskar konvallj doft och blomman oxå.
Då minns man skolavslutning, när vi pyntade klassrummet inför sista dagens skolgång.
Jag älskade att plocka dessa blommor, det var något speciellt med de, tyckte jag, även nu.
Och vi sjöng för fulla halsar om "den blomster tid nu kommer, med lust och fägring stor"











Denna dag fredag, har varit en liten lagom vilodag, när nu solen behagar visa sig i längre tid, ville man "greja" ute, men även "fånga dagen" med töserna. Vi bestämde att dela upp oss, så Rolf  och
Lina stack bort till "våran" strand o brygga för att fånga maten på förmiddagen. Jag o Anniie
skulle fixa lunchen.  Men Annie är nu en stor och duktig flicka, hon kan skala potatis o morötter.
Men varken jag eller Annie trodde på att de skulle få napp idag heller, så vi tog "vår fisk i frysen".















Göra grundreceptet till en sås,  smaksätta den som ska passa till en fiskgryta, det kan hon.








Fastän hon är liten så kan hon minsann, fast Annie måste ju förstås stå på en pall.




                                 Klippa en massa persilja på fisken när den var klar, nyttigt sa hon.




Menyn består av :  kokt potatis, gröna ärtor, rivna morötter, torskfilé i ugn med sås.
Allt det här har hon gjort alldeles själv, jag har bara tagit ut fisken ur ugnen, hällt av potatisvatten.



Och givetvis har hon dukat fram på bordet som sig bör, sedan dukat av plockat in i diskmaskinen.
Tänk vilken hjälp reda denna lilla Annie 8 år är,  hon säger att hon ska bli kock, det förstår jag !

                                             VARSÅGODA  SÄTT ER TILL BORDS  !




Tack så mycke lilla smulan det gjorde du mycke bra, vilken tur att farmor har dig, du får hjälpa
mig så ofta du vill. Då kanske du tar hand om mig när jag blir gammal ?  Annie svarar så här :
Hmm. . .vet inte om jag hinner då, jag ska ju själv jobba då, när jag blir stor. Du kan väl be din son.
               Ja vad säger man om det, jag försökte att inte skratta, hon var så allvarsam.

         Så här vackert blommar tulpanerna nu, framför dem en "dillpion", som köptes i Järvsö 2011.


När lunchen var över gick jag ut för att lufta mig och kolla vad Rolf  gjorde, nää det var inte sant, det jag såg,  men inte skulle du börja med detta idag. Jodå ! det är dax, mycke bra väder idag för det.
Jaha, jag hade tänkt att vi skulle göra annat, men okej då, kör på jag ska titta på dig idag.

                           ALLTSÅ  NU  ÄR  MÅLARMÄSTARE  KLADD  I  FARTEN !






Hjälp det ser minsann farligt ut, bäst att hålla två ögon på honom, höjd rädd är han inte.



Först ska det vita målas innan husfärgen får sitt, ja hela huset ska målas i år, om vädret tillåter.
Sovrumsfönstret ska bytas ut och m. m.  Men han säger att han ska ta det med ro, och ro--ligt
blev det när han kom ner från stegen, näsan var helt prickig.  Ja, jag sa ju det innan att han är en
                                                   MÄSTARE  PÅ  ATT  KLADDA 


Men nu får han vila två dagar, jag drar ut honom och två barnbarns killar Vilhelm o Nils på en
                                                    HEMLIG  RESA  med övernattning





Tills dess Må väl /  Eva





2 kommentarer:

  1. Idag blir det varmare! Och solen ska visst vara framme hela veckan.
    Knatten

    SvaraRadera
  2. Det är tur att du inte tog illa upp när jag skrev om min hatkärlek till röda & gula tulpaner! *fniss* Men jag står för min åsikt!! Dom är naturligtvis fina dom med, men det finns ju tusentals färgkombinationer så varför måste det bara säljas just dom två färgerna. Nu har jag bestämt mig för sex olika; Dom är i ceris, aubergine, ljuslila, "svarta", vita och vinrött och dom är både fransade, liljeblommande, enkla tidiga, dubbla sena och papegoj. Jag gillar nämligen att mixa lite och är absolut inte rädd för färger! (Dagens understatement!)
    Det låter väldans skönt med en överraskingsresa. Själv ska jag till Sophiahemmet i Stockholm för en undersökning inför min stundande överviktsoperation. Inte så överraskande och kul precis, men jag ska se om jag kan lura gubben och Santos med mig och övernatta där åtminstone en natt.
    Kan ju bli trevligt, även om Rolle HATAR att åka dit. Han som jag är infödd Stockholmare och han tycker han har fått nog av storstan!!
    Ha det så trevligt!
    Susie

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad.